نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ضرورت نقش‌آفرینی جهاد دانشگاهی در تدوین و تحقق اهداف نقشه جامع علمی

دکتر حمیدرضا طیبی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد این که جهاد دانشگاهی چگونه می‌تواند به تحول در نظام ملی نوآوری کمک کند، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به تجربه‌ی خوبی که در زمینه‌ی تولید علم و تبدیل آن به فناوری تجاری‌سازی دارد، با مشکلات حوزه نوآوری به‌ خوبی آشنا است.

وی ادامه داد: در مقابل پیشنهاد رییس‌جمهور برای حل مسائل فناورانه کشور پیشنهاد دادیم جلسه‌ای با محوریت نقد نظام نوآوری برگزار شود و در جلسه‌ای که با آشنا، مشاور و رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری داشتیم، وی ایده‌های جهاد را پسندید و بعد از آن این جلسه با حضور معاونان پژوهشی وزارت علوم و نهادهای علمی برگزار شد و منتظر هستیم در جلسه‌ای با حضور رییس‌جمهور این مسائل و راه‌حل‌ها تشریح شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: به‌ عنوان کسی که در زمینه فناوری و تجاری‌سازی تجارب خوبی دارم و هم با دولت اصولگرا و اعتدال کارکرده‌ام، تا حد زیادی به نواقص موجود در نظام نوآوری آشنایی دارم و یکی از مشکلات جدی را عدم هماهنگی لازم بین سیاست‌گذاری عالی و دولت به‌ عنوان نهاد اجرایی می‌بینم و متأسفانه نتایج زحمات تنها به تهیه‌ اسنادی منجر می‌شود که کمتر عملی می‌شوند که امیدواریم در این زمینه مسئولیت همه‌ی نهادهای فعال مانند وزارت علوم، وزارت صنعت، معدن و تجارت در توسعه‌ی فناوری مشخص و راه‌حل مناسب اندیشیده شود.

رییس جهاددانشگاهی بر لزوم نقش‌آفرینی جهاد دانشگاهی در تدوین و تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور تأکید کرد و با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص گفت: پیگیری‌های بسیاری در این راستا صورت گرفت و نقش‌آفرینی جهاد دانشگاهی در این نقشه پذیرفته شد.

وی با اشاره به ارسال برنامه‌های پیشنهادی جهاد دانشگاهی در راستای کمک به اجرای سیاست‌های دولت تدبیر و امید افزود: مجموعه‌ای از طرح‌ها در این خصوص پیشنهاد شده و در قالب طرح‌های مذکور مشخص شده است که جهاد دانشگاهی چه مسئولیت‌هایی را می‌تواند در جهت تحقق برنامه‌های دولت تدبیر و امید بر عهده بگیرد و در بازدید اخیر معاون راهبردی رییس‌جمهور تأکید کرده‌ایم که چند مأموریت باید به جهاد دانشگاهی واگذار و طرف مذاکره‌کننده با جهاد مشخص شود.

طیبی درباره ارزیابی خود از جهاد دانشگاهی واحد ایلام ادامه داد: ما مصمم هستیم در قالب برنامه پنجم توسعه، همه‌ی واحدهای جهاد دانشگاهی بر اساس نیازهای ملی و مزیت‌های محلی کارهای شاخصی را انجام دهند و ما در مرکز هم این فعالیت‌ها را هدایت و تقویت خواهیم کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که واحد ایلام زیرساخت‌های مناسبی ایجاد کرده است، اظهار کرد: در زمینه گیاهان دارویی، جهاد دانشگاهی ایلام اصلاح و تکثیر گیاهان دارویی بومی و اهلی سازی گیاهان غیربومی را هدف خود قرار داده و امیدواریم با عصاره‌گیری و تولید دارو این فعالیت تکمیل شود و با توجه به استعداد دامداری منطقه کارهایی در این زمینه انجام گیرد و توانمندی‌های علم ژنتیک در خدمت اصلاح نژاد دام و طیور قرار گیرد.

طیبی با اشاره به دیدار خود با استاندار ایلام گفت: مهندس مروارید پیشنهادهای خوبی برای بارور کردن ابرها به روش الکترواستاتیک و فعالیت در صنعت پتروشیمی ایلام و کار مشترک برای مهار کردن ریزگردها داد که باید مورد بررسی کارشناسی قرار گیرند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل