نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کم تحرکی عامل کاهش قدرت استخوان های انسان

مطالعات جدید انجام شده روی صدها نمونه استخوانی برجا مانده از انسان های ساکن اروپا در بازه زمانی 33 هزار سال پیش تا امروز ، نشان می دهد همزمان با آغاز عصر کشاورزی و شروع نگارش و کتابت ، میزان تحرک و پویائی فیزیکی انسان ها کاهش یافته است و به تبع آن ساختار استخوانی انسان نیز تغییر کرده است .

در همین زمینه کریستوفر راف Christopher Ruff از پژوهشگران دانشکده پزشکی  دانشگاه هاپکینز Johns Hopkins University School of Medicine به همراه تیمی از همکاران خود از کشورهای مختلف اروپائی و ایالات متحده آمریکا ، برای بررسی موضوع فوق به مطالعه و بررسی نمونه های استخوانی متعلق به بازو ها و ران انسان های باستانی تا کنون پرداخته اند که در موزه ها و مراکز مطالعاتی مختلفی قرار دارند .  همچنین از این استخوان ها توسط دستگاه اشعه ایکس قابل حمل ، تصویر برداری شده است .

کریستوفر راف در رابطه با موضوع فوق ، طی یک نشست خبری اعلام کرد : " با بررسی مقایسه ای استخوان ها و اندام تحتانی بدن با اندام های فوقانی ، که متاثر از عواملی همچون راه رفتن ، دویدن و سایر فعالیت های جسمانی یک فرد هستند ، ما  توانائی تشخیص تغییرات فیزیکی رخ داده در بدن انسان را که ناشی از میزان تحرک وی و یا سایر مواردی مانند تغذیه است ، داریم . "

در این مطالعات مشخص شد که میزان استحکام استخوان پای انسان ها از دوران میان سنگی Mesolithic به بعد دچار ضعف و کاهش شده است . این اتفاق در حدود 10 هزار سال پیش رخ داده و این موضوع در حالی است که مطالعات نشان می دهد در بازه زمانی فوق ، میزان استحکام و قدرت استخوان های دست انسان ، تغییری نداشته است .

لازم به توضیح است که در این مطالعات همچنین مشخص شد که این روند کاهش قدرت و ضعف استخوان انسان ، طی هزاران سال ادامه داشته است و این موضوع تقویت کننده فرضیه است که بر اساس آن روند تغییرات انسان ها از آغاز کشاورزی شروع شده و تا سکونت دائمی انسان تداوم داشته است . این مساله در حالی است که دانشمندان بر اساس پژوهش های انجام شده دریافتند روند تغییر و ضعیف شدن استخوان های انسان از قرون وسطی متوقف شده و از این دوران تا امروز ، تغییری در این روند دیده نمی شود .  

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل