بحران احداث سازه ها با خاک های آلوده به گازوئیل

فاطمه میرمحمد حسینی مجری طرح، آلودگی‌های گسترده فراورده‌های نفتی در بسياري از مناطق را امری اجتناب ناپذیر دانست و گفت: به دلیل تنوع و گستردگی کاربردهای نفت گاز و یا گازوئیل، این فراورده نفتی بیشترین سهم را در آلودگی مناطق دارد؛ چرا که به دلیل ماندگاری و عدم امكان خروج مواد آلاینده به ترازهای پایین در ساختگاه‌های چسبنده و ریزدانه، بیشترین مسایل و مشکلات ناشی از آلایندگی در لایه‌های سطحی این نواحی بوجود می‌آيد.

وی پاکسازی و رفع این آلودگی را امری دشوار، پرهزینه و بعضا غیرممکن عنوان کرد و ادامه داد: در چنین شرایطی نحوه و میزان اثرات آلودگی بر خواص شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی لایه‌های سطحی همواره دغدغه اصلی و مهم كارشناسان و فعالان این حوزه بوده است ، اهمیت این موضوع زمانی بیشتر آشكار می‌شود كه بدانیم هر نوع ساخت و ساز و احداث تاسیسات مختلف و یا موجود در این مناطق موجب اعمال طیف وسیعی از انواع بارهای استاتیکی و دینامیکی بر روی زمین خواهد شد.
به گفته این محقق به عنوان مثال سرريز و نشت مخازن گازوئيل بسياري از موتورها و ديزل ها ( صنعتي و كشاورزي ) درست وارد بستري مي شود كه پي ماشين آلات مذكور برروي آن احداث و نصب گرديده و قرار است که اين پي با استناد به خواص مهندسي و پارامترهاي ژئوتکنيکي خاك بستر طراحي شده، در طول ساليان متمادي بارهاي استاتيکي و ديناميكي ماشين و موتور منصوبه را به خاك منتقل و مجموعه پي و خاک بستر، عملکرد رضايت بخشي داشته باشند . یکی از مسایل و مشکلات ناشی از آلودگی چنین ساختگاه‌هایی از منظرکاربری‌های مهندسی، می‌تواند رفتار و عملکرد نامناسب ابنیه و تاسیسات واقع بر آنها باشد که ممكن است به دلیل عدم شناخت دقیق و صحیح از خصوصیات ژئوتکنیکی لایه‌های سطحی خاک‌های ریزدانه آلوده بوجود آمده باشد.
حسینی از اجرای طرح تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و گفت: برای بررسی این امر پروژه تحقیقاتی با عنوان "مطالعه آزمایشگاهی خواص ژئوتکنیکی خاک‌های ریزدانه آلوده به نفت گاز ( گازوئیل)" در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شد.
مجری طرح اضافه کرد: در این تحقیق تمامی اهداف مورد نظر چون تعیین خواص ژئوتکنیکی خاک‌های آلوده در شرایط استاتیکی و دینامیکی و ارائه روابط تجربی- تحلیلی و یا معیارهای فنی جهت تعیین پارامترهای فیزیکی– مکانیکی با انجام آزمایش‌های گسترده و تحلیل آنها، دنبال شد.
وی با تاکید بر اینکه در این تحقیق بر روی خواص خاک‌های آلوده در شرایط بارگذاری‌های استاتیکی، مطالعات جامع و کاملی انجام شد، یادآور شد: علاوه بر آن با استفاده از نتایج آزمون‌ها و بهره گیری از روش رویه پاسخ (RSM=Response Surface Methodology)، روابط تجربی برای پارامترهای مهم و اساسی خاک مانند حدود اتربرگ، پارامترهای مقاومت برشی (چسبندگی و زاویه اصطکاک داخلی)، شاخص‌های تراکم و مقاومت تک محوری، بر حسب میزان آلاینده و درصد "سیلت" (ماسه بسیار ریز) بدست آمد.
این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: با استناد به این روابط می‌توان تنها با معلوم بودن میزان ماده آلاینده و نوع وتركیب خاک ریزدانه بدون انجام آزمایش‌های گسترده، به شناخت و تعیین مقادیر این پارامترها رسید که این امر منجر به کاهش وقت و هزینه عملیات عمرانی در اين مناطق خواهد شد.
وی اضافه کرد: بر اساس مطالعات ما ملاحظه شد حضور گازوئیل در ساختگاه‌های رسی خالص موجب كاهش ظرفیت باربری بستر ( در زیر پی‌های نواری ) به میزان 50 درصد خواهد شد و در ساختگاه‌های رسی مختلط كه بخشی ریزدانه غیرچسبنده نيز وجود داشته باشد این كاهش ظرفیت به60 درصد هم می‌رسد.
حسینی با بیان اینکه میزان آلودگی گازئیل تا 8 درصد شرایط بحرانی‌تری را برای ایجاد سازه‌ها ایجاد خواهد كرد، اظهار کرد: بر اساس نتايج مطالعات شرایط ساختگاه‌های آلوده به گازوئیل از نظر بهره برداری‌های دینامیكی، نسبت به ساختگاه‌های مشابه غیر آلوده، نامناسب‌تر است به این معنی كه در زیر سیكل‌های بارگذاری متعدد و مستمر، نشست و تغییر شكل‌های الاستیک و قابل برگشت خاك كاهش و تغییر شكل‌های پلاستیک تجمعی و ماندگار افزایش می‌یابد. در نتیجه سیستم مورد بهره برداری زودتر دچار اختلال خواهد شد.
 
وي به بيان نحوه اجراي اين طرح پرداخت و توضيح داد: از آنجا كه اين تحقيق يك پروژه آزمايشگاهي بود، تحت یک برنامه گسترده آزمایشگاهی و بهره گیری از تجهیزات و دستگاه‌های مختلف موجود در آزمایشگاه‌های مكانیک خاك و دینامیک خاک دانشكده مهندسی عمران دانشگاه امیر كبیر و سایر مراكز، انواع آزمون‌های فیزیكی و مكانیكی در شرایط استاتیکی و دینامیکی بر نمونه‌های خاک‌های ریزدانه انجام گرفت.
میر محمد حسینی بررسی و شناخت رفتاری جامع از مشخصات ژئوتكنیكی خاک های ریزدانه زمانیکه در معرض آلودگی قرار ميگيرند را از دیگر بخش‌های این پژوهش عنوان کرد و ادامه داد: نتایج بدست آمده هم در حوزه شناخت ویژگی‌های رفتاری این قبیل ساختگاه‌ها در شرایط بارهای دینامیكی به عنوان شاخه‌ای از ژئوتكنیک زیست محیطی و هم درحوزه كاربری‌های مهندسی ساختگاه‌های آلوده قابل استفاده خواهد بود.
وی انتشار سه مقاله در مجلات ISI داخلی و خارجی را از دیگر دستاوردهای این تحقیق ذکر و اظهار کرد: این مقالات به معرفی نحوه تغییر خواص ژئوتكنیكی خاك‌های آلوده به گازوئیل، روابط و معادلات تجربی جهت تعیین پارامترهای مهندسی خاك‌های ریزدانه آلوده به گازوئیل بدون نیاز به انجام آزمون‌های آزمایشگاهی و نحوه و میزان تغییر خواص الاستوپلاستیک این خاک‌‌ها در شرایط مواجه با بارگذاری‌های سیكلی می‌پردازند.
این طرح از سوی فاطمه میرمحمد حسینی و با راهنمایی دکتر تقی عبادی و دکتر ابوالفضل اسلامی از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شده است.
No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا