نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

حوزه­ های رقابت علمی کنز انتخاب شدند

 رقابت علمی کنز در پنج حوزه سلامت، انرژی، فناوری­ اطلاعات و ارتباطات، اقتصاد، آب و محیط­ زیست برگزار می­شود. محمدحسین قمری، دبیر اجرایی رقابت علمی کنز گفت: انتخاب این حوزه­ ها بر اساس کاربردی شدن علم در جامعه با هدف حل مشکلات آن است، به همین دلیل علوم پایه مانند شیمی، فیزیک و ریاضیات که جنبه کاربردی­شان کمتر است و رشته­ هایی مانند هنر و علوم ­­انسانی مانند فلسفه که متکی به علم و فناوری نیستند جزو حوزه ­های رقابت علمی کنز قرار نمی ­گیرند اما به این معنی نیست که دانشجو­های این رشته ­های تحصیلی نتوانند در این رقابت شرکت کنند، بلکه تمام دانشجویان در هر مقطع تحصیلی و در هر رشته­ ای اگر دستاوردی در یکی از 5 حوزه رقابت علمی کنز داشته باشند می توانند اثر خود را ارائه دهند.

قمری در خصوص دلیل انتخاب هر یک از این حوزه ­ها توضیح داد: رقابت علمی کنز به دنبال حل مشکلاتی است که این روزها بیشتر شنیده می شود؛ به عنوان مثال تمام کشورهای جهان از جمله کشورهای جهان اسلام در حوزه­ محیط­­­ زیست دچار مشکلات عمده­ای هستند. کمبود آب، ریزگردها، سیلاب و آلودگی­ های صنعتی خاص مشکلاتی هستند که هنوز به طور قطع حل نشده­اند و همچنان باید مطالعات گسترده­ای در این زمینه انجام شود.

وی افزود: اقتصاد در دین اسلام نسبت به سایر ادیان متفاوت است، موضوعاتی مانند ربا، بانکداری­اسلامی و… از جمله موضوعات مهم اقتصاد­­­ اسلامی و دغدغه تمام جوامع اسلامی است. کشورهای اسلامی، دانشمندان و اقتصاددانان روی این موضوع تمرکز و پیشنهادات بسیاری را مطرح کرده­اند همچنین در دهه گذشته دستاوردهای خوبی در این خصوص داشته­اند؛ اما به دلیل وسعت این رشته می­توان از زوایای تازه­تری به اقتصاد اسلامی نگاه کرد و شیوه­های بهتری را ارائه داد.

قمری گفت: از آنجایی که سلامتی برای ادامه زندگی بشر مؤثر است، یکی از حوزه­ های انتخابی رقابت علمی کنز، سلامت است که شامل موضوعات زیستی و پزشکی می­شود.

دبیر اجرایی رقابت علمی کنز در خصوص حوزه انرژی تشریح کرد: انرژی، یکی از موضوعاتی است که در آینده و در روندهای فناوری تاثیرگذار و مهم است که نه ­تنها کشورهای اسلامی بلکه تمام جهان درگیر این موضوع هستند. تمام کشورهای جنوب غرب آسیا یعنی ایران و کشورهای اطراف خلیج­فارس از سوخت­های فسیلی استفاده می­کنند در حالیکه عمر این نوع سوخت تا 30-40 سال آینده به پایان می­رسد. بنابراین باید برای تامین انرژی، به فکر راه­های تازه­تری بود. در شرق آسیا که منابع نفتی و سوخت­های فسیلی کمتر وجود دارد، کشورها به دنبال منابع جدید، ارزان­تر و پایدارترهستند تا نفت کمتری خریداری کنند.

با توجه به اینکه یکی از پایه­ های فناوری و زندگی انسان، وجود انرژی و تأمین آن است، یکی از حوزه­های رقابت علمی کنز را به انرژی اختصاص دادیم.

قمری بیان کرد: در چند سال گذشته، فناوری اطلاعات و ارتباطات زندگی بشر را دگرگون و تغییر داده ­است؛ بنابراین فعالیت در این حوزه و ارائه راهکارهای مناسب در این زمینه می­تواند به جوامع اسلامی کمک شایانی کند.

گفتنی ­است شرکت­ کنندگان در این رقابت باید ایده­ ها و طرح­های کاربردی خود را در قالب فیلم­های 3-5 دقیقه­ ای برای دبیرخانه ارسال کنند؛ همچنین می­توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.mustafaprize.org مراجعه کنند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل