نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف پروسه کلیدی ساخت سلول های بنیادی

آکادمی علوم چین (Chinese Academy of Sciences) در بیانیه ای رسمی اعلام کرد : دانشمندان یک روش جدید برای دستور العمل دوباره و به دست آوردن سلول های بنیادی پرتوان القایی یا سلول های مشتق شده از سلول های بالغ را کشف کرده اند .

آخرین پژوهش های انجام شده توسط پی دوان چینگ   Pei Duanqing ، زیست شناس سلول های بنیادی و تیم تحقیقاتی وی  ، نشان می دهد که فرآیند autophagy یک فرآیند سلول های بنیادی پرتوان (iPS) به حساب می آید که هیچگونه نقش حیاتی در دستور العمل دوباره در سلول های بنیادی پرتوان القایی بازی نمی کند در حالی که پیش از این محققان تصور می کردند که این ماده ، از چنین نقش و اثری برخوردار است .

فرآیند autophagy ، یک روند و فرآیند متروک ساختن سلول ها و یا کم کردن اجزای سلولی تحت شرایط خاصی برای جلوگیری از آسیب بیشتر است .

بر اساس توضیحات پی دوان چینگ ، سرپرست این تیم تحقیقاتی ، سلول های که تحت فرآیند autophagy قرار نمی گیرند ، از بهره وری بالاتری در دستور العمل دوباره سلول های بنیادی پرتوان القایی برخوردار هستند و همچنین دارای ویژگی های پرتوان طبیعی خود نیز خواهند بود .

قابل توجه است ، دانشمندان کشف کردند که برنامه ریزی و دستور العمل دوباره ، مهار ماده ای به نام هدف مکانیزمی پیچیده راپامایسین 1 (mechanistic target of rapamycin complex 1) است که مانند سلول های بنیادی جنینی ، سلول های بنیادی پرتوان iPS می توانند هر سلولی از بدن انسان را ایجاد کنند .  

پروفسور شینیا یاماناکا (Shinya Yamanaka) استاد دانشگاه کیوتو (Kyoto University) برنده جایزه نوبل در فیزیولوژی ، روش برداشت سلول های بنیادی پرتوان iPS که اجازه می دهد از سلول های بنیادی بافت بالغ به جای بافت جنین برداشت شود ، را در سال 2012 ایجاد کرده است .

بر اساس بیانیه ای از خدمات  CAS ، دانشمندان معتقد هستند که یافته های این پژوهشگران به مردم کمک می کند تا چگونگی دستور العمل دوباره سلولی را که بیماران بیماری هایی مانند دیابت و سرطان را تحت تاثیر قرار می دهد ، درک کنند .

لازم به توضیح است که این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله زیست شناسی طبیعت (Nature Cell Biology) به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل