راه اندازی خط تولید سلولی ایران در بهار ۱۳۹۵

دکتر ناصر اقدمی، عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با بیان این مطلب گفت: کارخانه سلولی می تواند در راستای تولید سلول، پنج محصول را برای آرتروز، بیمارهای قلبی، بیماری های پوستی مانند اسکار و لک و پیس ارائه کند.
وی با بیان اینکه هدف این کارخانه تولید سلول در سطح انبوه است، عنوان کرد: تاکنون تولید سلول به صورت آزمایشگاهی و در مقیاس کم تولید می شده ولی اکنون با راه اندازی چنین کارخانه بزرگ سلولی می توان تعداد زیادی از سلول ها را به تولید رساند.
به گفته اقدمی، این کارخانه در حد صنعتی و نیمه صنعتی است که می توان آن را به عنوان اولین مدل صنعتی در کشور دانست.
رئیس مرکز سلول درمانی پژوهشگاه رویان کارخانه سلولی گفت: این یک کارخانه پیشگام است و از بالاترین استانداردها در آن استفاده شده است.
 وی در ادامه گفت: نکته قابل توجه این کارخانه این است که تمام تکنولوژی از مراحل تولید، مراحل بالینی تا تولید سلول در آن، توسط محققان ایرانی بدست آمده و هیچگونه انتقال تکنولوژی در این زمینه صورت نگرفته است.
 وی افزود: سه هزار نفر در سال می توانند از تولیدات این کارخانه سلولی بهره ببرند در صورتی که ظرفیت استفاده از تولید سلول در سطح آزمایشگاهی برای ۳۰۰ نفر در سال بوده است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه طراحی تولید سلول دراین کارخانه اقتصادی است، یادآورشد: کارخانه سلولی در کارخانه تولید دارو، محلی در یافت اباد راه اندازی می شود.
به گفته مدیرگزوه سلول درمانی پژوهشگاه رویان، از آنجایی که بناداریم در ساخت کارخانه سلولی بر اساس آخرین استانداردهای روز دنیا پیش برویم، به همین دلیل باید مبلغی در حدود ۱۵ میلیون دلار را صرف راه اندازی این کارخانه کنیم.
 وی در پایان افزود: بودجه این کارخانه سلولی از سوی شرکت سل تک که سهامداران آن پژوهشگاه رویان و شرکت دارویی برکت است، تامین می شود.