دو راز برای رهایی از ابتلا به دیابت

در مقاله جدیدی در مورد مراقبت‌های دیابت که توسط پروفسور ادوارد ویز استادیار دانشگاه تغذیه سنت لوییس منتشر شده بیان شده است که: « اگر چه مردم اغلب در مورد فواید ورزش، کم کردن کالری و کاهش وزن آگاهی دارند، این طور به نظر می‌رسد که علاوه بر فواید جزئی و کلی مورد نظر آنها ورزش کردن و کم کردن کالری می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.»

گروه تحقیقاتی وایز در این مطالعه از تمامی مردان و زنانی که دارای اضافه وزن، سن متوسط و تحرک کم بودند ثبت نام کرده و سپس آنها را در سه گروه دسته بندی کردند تا وزنشان را از طریق ورزش کردن، کم کردن کالری مواد مصرفی و یا ترکیبی از هردو به مقدار 68 درصد کاهش دهند. پژوهشگران در طی این مطالعه میزان حسایت شرکت کنندگان به مقادیر انسولین را ثبت کردند تا بدانند چگونه بدن می‌تواند به طور موثری انسولین را که یکی ازعلائم ابتلا به دیابت است مصرف کند.

وایز در این باره می‌گوید: «قند خون شما ممکن است کاملا طبیعی باشد اما اگر مقدار انسولین بدن شما پایین باشد شما در معرض ابتلا به قند خون و به احتمال زیاد دیابت نوع دوم هستید.» مطالعات پژوهشگران نشان داد که ورزش کردن و کم کردن کالری اثرات مثبتی در تنظیم میزان قند خون دارد و مطلب جالب این بود که افرادی که ورزش کردن و کم کردن کالری را به طور همزمان رعایت کرده‌اند نسبت به کسانی که تنها یکی از این دو مورد را رعایت کرده بودند حساسیت بیشتری به انسولین نشان می‌دهند.

وایز در این باره می‌گوید: «گروه ورزشی یکی از گروه‌های مورد مطالعه ما بود . مطالعه نتایج در این گروه نشان داد که ورزش کردن با کاهش دادن وزن و مکانیسم‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند می‌تواند باعث بهبود میزان گلوکز بدن شوند». علاوه بر این دومین گروه شرکت کننده در این مطالعه گروهی بود که کاهش کالری مصرفی در آنها مورد مطالعه قرار گرفت و نتایج نشان داد که با کم کردن کالری مصرفی، وزن شرکت کنندگان در این گروه کاهش یافته و در نتیجه باعث بهبود میزان قند خون آنها می‌شود.» به همین دلیل، پژوهشگران زمانیکه دریافتند کاهش وزن ناشی از ورزش کردن نسبت به کاهش وزنی که ناشی از کم کردن کالری مصرفی است اثر کمتری در بهبود عملکرد تنظیم قند خون دارد بسیار متعجب شدند. اگر این نتایج درست باشند، پژوهشگران انتظار دارند تا کاربرد همزمان ورزش کردن و کم کردن کالری نسبت به دو گروهی که هرکدام از این دو مورد را به صورت جداگانه انجام داده‌اند تاثیر بیشتری بر روی تنظیم قند خون داشته باشد. حقیقت این است که نتایج گروه سوم که کم کردن کالری و ورزش کردن را به صورت ترکیبی انجام داده‌اند این فرضیه را تایید کرده است. وایز در این باره می‌گوید:« شاید در ظاهر این طور به نظر برسد کسانی که وزن مناسبی دارند مشکلی برای خوردن غذاها ندارند و یا چون غذای مناسبی می‌خورند می‌توانند ورزش نکنند. اما مطالعات نشان می‌دهد که شما با ورزش کردن و خوردن غذای مناسب می‌توانید سالم تر بمانید و زمانیکه به صورت ترکیبی این دو حالت را رعایت کنید اثرات بهتری در زندگی خود خواهید دید.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا