برای داشتن یک اقیانوس سالم چه کار کنیم؟

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،طبیعت شگفتی های زیادی دارد، کوه، جنگل، دشت، تپه، کویر ، بیابان، رودخانه، دریا و اقیانوس ها همه دنیایی از شگفتی و زیبایی هستند و خداوند تمام آنها را در خدمت انسان قرار داده است، اما سوال اینجاست که آیا انسان امانت دار خوبی بوده است؟
البته شواهد امر نشان از امانت دار بودن انسان ندارد، جنگل ها تخریب، دشت ها و کویرها سرشار از زباله، رودخانه ها خشک و بی آب شده اند و دریاها و اقیانوس ها هم با انواع و اقسام آلودگی ها ، پسماندها و فاضلاب ها دست و پنجه نرم می کنند.
دراین میان اقیانوس ها ،این پهنه های وسیع آبی هم از گزند زیاده خواهی انسان در امان نمانده و با حجم زیادی از آلودگی ها مواجه شده است، پلاستیک که در واقع به عنوان دشمن محیط زیست شناخته شده امان اقیانوس ها را بریده و گفته می شود سالانه 8 میلیون تن پلاستیک به شکل بطری، بسته بندی ها یا سایر اشکال زباله، در اقیانوس ها ریخته می شود که مرگ جانداران دریایی و به هم ریختن چرخه غذایی انسان را به همراه دارد.
تخمین زده شد تا سال 2050 میلادی تعداد پلاستیک های اقیانوس ها از تعداد ماهی ها بیشتر خواهد بود و این یعنی یک فاجعه زیست محیطی که باید هر چه زودتر کنترل شود.
با توجه به اهمیت اقیانوس ها در زندگی انسان و حفاظت از آنها، برای اولین بار در سال 1992، پیشنهاد اختصاص روزی به نام روز جهانی اقیانوس ها توسط هیات کانادایی شرکت کننده در 'اجلاس زمین' در ریو دو ژانیرو برزیل مطرح شد که ازسال 2008 روز هشتم ژوئن از سوی سازمان ملل 'روز جهانی اقیانوس ‌ها' نامگذاری شد.

 اهمیت اقیانوس ها
با وجود اینکه اقیانوس ها دریایی از عظمت و بزرگی هستند اما همه به هم راه دارند ولی برای شناخت راحت تر آنها را نامگذاری کرده اند که از جمله اقیانوس آرام، اطلس ، هند، اقیانوس منجمد جنوبی و اقیانوس قطب شمال هستند که برای زندگی بشر اهمیت زیادی دارند.
اقیانوس ها برای انسان ها منبع غذایی هستند با فتوسنتز گیاهان کوچکی به اسم فیتوپلانکتون که در آب ها وجود دارد اکسیژن تولید می کنند، این موجودات ۵۰ تا ۸۵ درصد اکسیژنی که ما تنفس می کنیم را تولید می کنند و حتی این توانایی را دارند تا کربن اضافی را ذخیره کنند.
اقیانوس ها آب و هوا را تنظیم می کنند و منبع محصولات مهمی مانند دارو و چیزهایی که در غذا استفاده می کنیم مثل تثبیت کننده ها هستند (که ممکن است از جلبک های آبزی تشکیل شده باشند.)، سرشاز از منابع طبیعی مانند نفت و گاز هستند.
 

 هشتم ژوئن روز جهانی اقیانوس ها
هر ساله در روز هشتم ژوئن مراسم 'روز جهانی اقیانوس ‌ها' برگزار می شود. برای نخستین بار و در سال 1992، پیشنهاد اختصاص روزی به این نام توسط هیات کانادایی شرکت کننده در 'اجلاس زمین' در ریو دو ژانیرو برزیل مطرح شد. در سال 1998، کمیسیون بین دولتی اقیانوس شناسی یونسکو از برگزاری مراسم بین المللی رسمی در این زمینه حمایت کرد.
در سال 2002، دو سازمان حفاظت از محیط زیست به نام ‌های 'شبکه جهانی اقیانوس' و 'پروژه اقیانوس' این روز را با استفاده از شبکه باغ وحش‌ها، آکواریوم ‌ها و گروه ‌های زیست محیطی خود در سراسر جهان جشن گرفتند.
در نهایت، مجمع عمومی سازمان ملل نیز به صورت رسمی روز جهانی اقیانوس ‌ها را در سال 2008 تعیین کرد و در هشتم ژوئن 2009 نخستین مراسم آن برگزار شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا