نفس تالاب انزلی به شماره افتاد

براساس تعریف کنوانسیون بین‌المللی رامسر، از میان یک‌هزار تالاب موجود در کشور، 80‌ درصد از تالاب‌های کشور در وضعیت بحرانی هستند یا در معرض خطر قرار دارند و این مساله به آن معناست که برخی از این تالاب ها کارکردهای خودشان را از دست داده‌اند.

این روزها حال تالاب انزلی خوش نیست. پیش از این احسان هادی‌پور، رییس اداره حفاظت محیط زیست انزلی گفته بود: «عواملی از قبیل ورود رسوبات، فاضلاب‌های کشاورزی و خانگی، تغییرات اقلیمی، گسترش شهرنشینی و البته دفع پسماند در حاشیه رودخانه‌ها باعث شده که این تالاب عظیم رو به نابودی پیش رود».

زهرا جنسی، نائب دبیر شبکه سمن‌های محیط‌زیست استان گیلان با آلودگی محیط زیست گیلان با اشاره به وضیعت بسیار حاد تالاب انزلی گفت: متاسفانه سال‌هاست که عمق بسیاری از بخش‌های عمیق انزلی به یک متر رسیده، این درحالی است که امسال در همین بخش‌ها نیم‌متر آب هم وجود ندارد.

این عضو جمعیت زنان و جوانان مبارزه افزود: انزلی یکی از تالاب‌های استراتژیک است و به غیر از اینکه یک تالاب بین‌المللی است، در صورتی که خشک شود پیامدهای اقتصادی و اجتماعی بسیار زیادی هم برای مردم خواهد داشت یعنی اگر نخواهیم از دریچه محیط‌زیست به آن توجه کنیم درصورتی که تالاب انزلی خشک شود، با مشکلات عدیده‌ای روبرو خواهیم شد و همین اتفاق برای خیلی از تالاب‌ها با وسعت کم یا زیاد در حال وقوع است.

وی با اشاره به اینکه تالاب انزلی به شدت درگیر آلودگی است، گفت: برای نجات انزلی باید ورودی‌های انزلی را پاکسازی کرد، زرجوب و گوهر رود از جمله آلوده‌ترین رودخانه‌هایی است که شاید در دنیا وجود دارد و ما در کنار این رودخانه‌های آلوده زندگی می‌کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود درگیر فاضلاب‌های شهری و همچنین صنعتی هستند. منطقه سراوان که سالهاست به محل دپوی زباله تبدیل شده است. شیرابه‌های زباله با بار‌ آلودگی بالا به این رودخانه‌ها وارد شده و در نهایت وارد تالاب انزلی می‌شوند.

نائب دبیر شبکه سمن‌های استان گیلان خاطرنشان کرد: عمده بار آلودگی که انزلی تحمل می‌کند به دلیل سرریز این دو رودخانه و محل دفن زباله است که نیازمند همت ملی است و با بودجه‌های استانی برطرف نمی‌شود. متاسفانه طرح‌هایی انجام می‌شود اما این طرح‌ها مشکلات را حل نمی‌کنند، چراکه سرعت تخریب صدها برابر سرعت بهبود است و نتیجه مثبتی علیرغم تلاش‌ها ایجاد نمی‌شود.

احیای تالاب انزلی با استفاده از اعتبار منطقه آزاد

کاظم دلخوش، نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس نیز با اشاره به اینکه وضعیت تالاب نقش مهمی در اقتصاد منطقه و ساکنان اطراف دارد، گفته است: برای نجات تالاب به عزم ملی نیاز است. تالاب انزلی و به خصوص حوزه استحفاظی آن در شهرستان صومعه سرا حال روز خوشی ندارند و نفس‌هایش به شماره افتاده است.

وی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را در حوزه تالاب بسیار موثر دانسته و افزوده است: ورود بخش‌های خصوصی در دو عرصه گردشگری و احیاء تالاب باید با برنامه ریزی‌های درست انجام گیرد و در این راستا مجلس هم حمایت‌های لازم را خواهد داشت.

‌مهندس حسن خسته بند، نماینده مردم شهرستان انزلی در مجلس نیز سرعت بخشیدن به کار احیای تالاب انزلی را یکی از پروژه های مهم امسال دانسته و اظهار کرده است: برای این کار علاوه بر اعتبارات دولتی از مجامع جهانی کمک خواهیم گرفت. رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و استاندار گیلان پیگیر موضوع هستند تا بتوانیم تالاب انزلی را به جهت ناکافی بودن اعتبارات دولتی احیای تالاب به منطقه آزاد انزلی پیوند بزنیم و از اعتبار مناطق آزاد استفاده کنیم. خوشبختانه سازمان بنادر نیز اعلام آمادگی کرده است، لذا از همه گزینه ها برای افزایش اعتبارات احیای تالاب بهره خواهیم گرفت.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا