گزارش تصویری از ربات های پیشخدمت در چین

گسترش استفاده از ربات ها برای انجام وظایف مشخص ، همزمان با پیشرفت های روز افزون علم رباتیک سبب شده است تا در بسیاری از صنایع و تولیدی ها شاهد حضور ربات ها به جای نیروی انسانی باشیم . روز گذشته خبرگزاری رسمی چین ، شین هوا در گزارشی تصویری از به کارگیری ربات ها در عرصه رستوران داری در این کشور خبر داد . بر این اساس ، رستورانی واقع در شهر شن یانگ Shenyang ، مرکز ایالت لیائونینگ Liaoning واقع در شمال شرقی چین از ربات های ویژه ای به عنوان پیشخدمت در رستوران خود استفاده می کند که به وسیله باتری کار کرده و قادر به انجام وظیفه به مدت هفت ساعت پس از هر بار شارژ هستند . این ربات ها 140 سانتیمتر ارتفاع داشته و وزنی در حدود 70 کیلوگرم دارند . سرعت حرکت ربات های فوق ، در حدود هشتاد سانتیمتر در ثانیه بوده و مجهز به سیستم های ویژه ناوبری و حرکتی هستند . به گفته شرکت سازنده این ربات ها ، این ربات قادر به حمل غذا و نوشیدنی جهت میهمانان رستوران تا وزن هشت کیلوگرم در هر نوبت است .  این ربات ها باید توسط پرسنل رستوران برنامه ریزی شده و سپس آغاز به کار کنند .

کشور چین را به جرات می توان یکی از کشورهای پیش رو در زمینه طراحی و استفاده از ربات ها دانست . این کشور  طی ده سال گذشته با رشدی خیره کننده در توسعه ساخت و استفاده از تکنولوژی های مبتنی بر ربات ها ، توانست عنوان برترین کشور تولید کننده ربات را در سال 2013 به دست آورد .

لازم به توضیح است که این رستوران را نمی توان نخستین و تنها رستوران رباتیک چین دانست ، چندی پیش منابع خبری از افتتاح و آغاز به کار یک رستوران در این کشور خبر دادند که تمامی امور آن توسط ربات ها انجام می شود . این رستوران در شهر Hefei که مرکز ایالت Anhui در شرق این کشور محسوب می شود ، قرار دارد . کلیه کارکنان ، آشپزها و خدمتکاران این رستوران را ربات ها تشکیل می دهند .

البته پیش از این نیز  در اخبار اعلام شده بود که یک  رستوران در شهر Xuchang در ایلات هنان Henan واقع در مرکز چین از ربات انسان نما برای ارائه خدمات به مشتریان استفاده می کند . این ربات که به شکل یک پیشخدمت طراحی شده است ، سفارش های مشتریان را به میز غذای آن ها منتقل می کند .

شایان ذکر است نمونه مشابه این رستوران جدید چینی در کشور تایلند وجود دارد . پیش از این  رستوران آجیما  ( هاجیما ) در شهر بانگوک یعنی پایتخت تایلند از ربات های پیشخدمت استفاده کرده است . در این رستوران  تمام امور توسط ربات ها اداره شده و نیروی انسانی کمترین دخالت را در این رستوران دارد . 

در حال حاضر کشور چین بزرگترین کشور دنیا در طراحی و ساخت ربات های مختلف است و بر اساس آمارهای رسمی دولت چین ، در حال حاضر بیش از سی کارخانه تولید ربات در این کشور مشغول فعالیت است.

گفتنی است پیش از سال 2008 هیچ صنعتی مرتبط با ساخت ربات در کشور چین وجود نداشته و امروزه با توجه به تلاش های همه جانبه و توسعه قوانین کارگری و از بین رفتن کمبود نیروی کار ، چین به عنوان بزرگترین تولید کننده ربات در  جهان شناخته می شود .

آمارها همچنین از پیشتازی چین در تعداد تولید ربات در سطح جهانی حکایت دارد زیرا بر اساس آمار ها ، در کشور چین به ازای هر 23 کارگر فعال در این حوزه یک ربات تولید شده است که این آمار در مقیاس جهانی ، تولید یک ربات در برابر 58 کارگر است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا