نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

یادگیری ماشینی اینستاگرام چگونه است؟

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت،تا پیش از سال ۲۰۱۶ و اجرای الگوریتم جدید، کاربران اینستاگرام ۷۰ درصد از پست‌ها را که شامل ۵۰ درصد از پست‌های دوستانشان می‌شد، از دست می‌دادند. با اجرای الگوریتم جدید، بسیاری از کارشناسان و کاربران به انتقاد از آن پرداختند و عنوان کردند که این روش جدید کاربران را گیج می‌کند.

آمار کنونی نشان می‌دهد که الگوریتم اینستاگرام موفق بوده است و جامعه‌ی چندصد میلیونی کاربران آن با اجرای روش جدید، ۹۰ درصد از پست‌های دوستانشان را مشاهده می‌کنند و زمان بیشتری در این اپلیکیشن می‌گذرانند. مدیران اینستاگرام هیچ‌گاه جزئیات عملکرد الگوریتم جدید را منتشر نکردند؛ اما بالاخره در تاریخ یکم جولای سال جاری میلادی، با برگزاری یک کنفرانس خبری در دفتر در حال ساختشان در سان فرانسیسکو، نحوه‌ی عملکرد الگوریتم رتبه‌بندی پست‌های فید در اپلیکیشن را توضیح دادند.

شاخص رتبه‌بندی در فید اینستاگرام

اینستاگرام با استفاده از یادگیری ماشینی و مطالعه‌ی رفتار کاربران، یک فید اختصاصی برای هر کاربر طراحی می‌کند. این یادگیری به گونه‌ای است که حتی اگر دو نفر، افراد یکسانی را در این شبکه اجتماعی دنبال کنند، باز هم فید آن‌ها با یکدیگر متفاوت خواهد بود. اینستاگرام سه فاکتور اصلی را برای نمایش پست‌ها به کاربران در نظر می‌گیرد:

۱- علاقه‌مندی

 این فاکتور به اپلیکیشن امکان می‌دهد که اهمیت دادن شما نسبت به یک پست را پیش‌بینی کند. بر اساس فاکتور علاقه‌مندی، مواردی که اهمیت بیشتری برای شما دارند، رتبه‌ی بالاتری در فید دریافت می‌کنند. این بررسی با توجه به عملکرد قبلی کاربر نسبت به محتوای مشابه و همچنین آنالیز تصویری محتوای واقعی پست انجام می‌شود.

۲- تازگی

 زمان انتشار پست و تازگی آن در این فاکتور بررسی می‌شود. طبق این فاکتور، اپلیکیشن پست‌های جدید را بالاتر از محتوای قدیمی نمایش می‌دهد.

۳- ارتباط

 نزدیکی و ارتباط شما با شخص منتشرکننده‌ی پست در این بخش اندازه‌گیری می‌شود. طبق این فاکتور، پست‌های افرادی که در گذشته ارتباط بیشتری با شما داشته‌اند، بالاتر از بقیه به نمایش درمی‌آیند. این ارتباط با کامنت گذاشتن برای پست شخص مورد نظر یا تگ شدن در عکس‌های او مشخص می‌شود.

علاوه بر فاکتورهای گفته‌شده، علائم دیگری نیز روی رتبه‌بندی پست‌های اینستاگرام تأثیر دارند:

شفاف‌سازی عملکرد اینستاگرام

مدیران اینستاگرام علاوه بر توضیح روند عملکرد فید خود در کنفرانس خبری، به سؤال‌های خبرنگاران در مورد بخش‌های مختلف این سرویس نیز پاسخ دادند که در ادامه برخی از اظهار نظرهای آن‌ها را مرور می‌کنیم:

کنفرانس خبری اینستاگرام در شفاف‌سازی عملکرد این سرویس برای مخاطبان قدم بزرگی برداشت. وقتی کاربران به این اطمینان برسند که پست‌های آن‌ها به بهترین نحو به مخاطبان مورد نظر و دوستانشان نمایش داده می‌شود، می‌توانند جامعه‌ی مخاطبان بزرگی داشته باشند و از همه مهم‌تر، همیشه محتوای مورد پسندشان را مشاهده کنند و با اطمینان خاطر بیشتری به انتشار محتوا اقدام می‌کنند.

پست‌های هیچ کاربری در فید مخفی نمی‌شود و تنها ترتیب نمایش آن‌ها تغییر می‌کند

البته یک مشکل آشنا هنوز برای اینستاگرام هم وجود دارد. مشکلی که الگوریتم فیسبوک در بازه‌ی زمانی سال ۲۰۱۵ داشت. طیق این الگوریتم، رقابت بیشتر باعث می‌شود که دسترسی به مخاطبان کاهش یابد. وقتی کاربران و شرکت‌های بیشتری به اینستاگرام ملحق شوند و محتوای بیشتری تولید شود، پست‌ها به مقدار کمتری مشاهده می‌شوند؛ چرا که میانگین زمان سپری‌شده توسط کاربر در این سرویس ثابت خواهد ماند. در نتیجه کاربران متوجه خواهند شد که اینستاگرام در صدد فروش بیشتر تبلیغات به آن‌ها است. این مشکل در اکثر فیدهای الگوریتمی این روزها مشاهده می‌شود.

هرچه اینستاگرام محتوای بیش از اندازه و سنگین را به سمت بخش استوری هدایت کند، شکایت‌های کاربران کمتر خواهد شد. البته آموزش آن‌ها در مورد چگونگی عملکرد الگوریتم نیز در این مورد مفید است. در نهایت مدیران این سرویس باید نگاهی به شرکت مادر خود یعنی فیسبوک داشته باشند و با درس گرفتن از اشتباهات آن، مسیر کاهش علاقه‌مندی کاربران را طی نکنند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل