نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فقدان ساعات کاری منظم برای سلامتی زیان آور است

تحقیقات و بررسی های جدید نشان می دهد که ساعات کاری نامنظم ، سلامت فرد را به خطر انداخته و تحت تاثیر قرار می دهد . بر اساس این مطالعات ، احتمال بیشتری وجود دارد که این گونه افراد در معرض اضافه وزن ، مشکلات مربوط خواب ، مشکلات سلامتی – بهداشتی ، بیماری های متابولیک همچون دیابت قرار گیرند .

مارجوری گیون (Marjory Givens) از پژوهشگران دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی ، دانشگاه ویسکانسین (University of Wisconsin) ایالات متحده امریکا ، در این رابطه می گوید : کارکنانی که به صورت شیفتی کار کرده و ساعات کاریشان در حال چرخشی بوده و از ساعات کاری نامنظم برخوردار هستند ، بیشتر دچار مشکلات خواب می شوند و این مساله سلامتیشان را تحت تاثیر قرار خواهد داد .

در این پژوهش ها کارکنانی که ساعات کاریشان به صورت سنتی و تغییر ناپذیر بوده و زمان مشخص داشته اند با کارکنان شیفتی که ساعات کاریشان در حال چرخشی و نامنظم بوده مورد بررسی و مطالعه قرار گرفتند . محققان هزار و 593 نفر را با معاینات فیزیکی – بهداشتی ، در مقطعی بین سال های 2008 تا 2012 بررسی کردند . در این بررسی ها شاخص توده بدن و تعیین چاقی یا اضافه وزن افراد محاسبه شده است .

پژوهش ها نشان می دهد که احتمال بیشتری وجود دارد که کارکنان شیفتی به اضافه وزن و یا چاقی مبتلا شوند . قابل توجه است که این احتمال در کارکنان شیفتی در حدود 47.9 درصد و در کارکنان برنامه ریزی سنتی 34.7 درصد محاسبه شده است . مشکلات کم خوابی نیز در این گونه افراد بیشتر مشاهده می شود به طوری که 23.6 درصد کارکنان شیفتی در مقابل 16.3 کارکنان برنامه ریزی سنتی از این مشکل رنج می برند و 53 درصد کارکنان شیفتی مشکل بی خوابی دارند در حالی که 42.9 درصد کارکنان برنامه ریزی سنتی دچار چنین مشکلی می شوند .

علاوه بر آن ، این تیم تحقیقاتی دریافتند که کارکنان شیفتی که از خواب کافی ، هفت ساعت در شبانه روز، برخوردار نیستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات متابولیک همچون ابتلا به بیماری دیابت قرار می گیرند .

مارجوری گیون در توضیح این مساله می گوید : "  خواب ناکافی سلامت متابولیک کارکنان شیفتی را بیشتر در معرض خطر قرار می دهد و داشتن خواب کافی باعث کاهش احتمال این خطر خواهد شد . "

لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره و در بخش سلامت خواب مجله بنیاد ملی خواب (Sleep Health, Journal of the National Sleep Foundation) به چاپ رسیده و قابل دسترس است .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل