نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسایی سرطان چشم با کمک موبایل های هوشمند

امروزه گوشی های هوشمند پیشرفت های بسیاری کرده و باعث آسان شدن زندگی مردم شده اند . افراد با این گوشی های لمسی هوشمند می توانند ایمیل های خود را چک کنند و  بدون این که از لپ تاپ یا کامپیوتر استفاده کنند با دوستان و خانواده خود در نقاط دور ارتباط تصویری داشته باشند .

تحقیقات جدید نشان می دهد که استفاده از گوشی های هوشمند می تواند به کشف سرطان چشم نیز کمک کند . یک سازمان غیر انتفاعی بریتانیایی با نام اتحادیه سرطان چشم دوران کودکی Childhood Eye Cancer Trust (CHECT)  بر روی این موضوع ، تحقیقات گسترده ای انجام داده  و نتیجه این پژوهش ها نشان می دهد که با استفاده از دوربین گوشی های هوشمند می توان به شناسایی و کشف سرطان چشم در کودکان زیر پنج سال دست پیدا کرد .

این سازمان در گزارشی اعلام کرد که فلاش و نور دوربین گوشی های هوشمند می تواند به مشخص کردن و کشف تومور شبکیه یا رتینوبلاستوما  (retinoblastoma) چشم که یک نوع سرطان مهاجم کمیاب بوده ، کمک کند .

تینوبلاستوما (Retinoblastoma) یا تومور شبکیه نوعی سرطان پیشرونده سریع است که در سلول ‌های شبکیه چشم رشد می‌ کند و با در گیر کردن سلول های شبکیه چشم و به سرعت پیشرفت می کند . این سرطان از سرطان‌ های شایع در کودکان زیر 5 سال است . آمارها نشان می دهد که از هر 15 هزار کودک یک نفر به بیماری رتینوبلاستوم مبتلا می‌ شود .

متخصصان اتحادیه سرطان چشم دوران کودکی ، زندگی یک دختر چهار ماهه را که از بیماری رتینوبلاستوما رنج می برده ، نجات دادند . جوی بلگیت (Joy Felgate) مدیر اجرایی سازمان CHECT ، در این رابطه گفت : تحقیقات این پژوهشگران باعث حفظ بینایی و جلوگیری از آسیب های چشمی کودکان در اثر سرطان چشم می شود .

تشخیص بیماری سرطان شبکیه چشم به وسیله فلاش دوربین امکان پذیر است . از آن جهت که بیشتر خانواده ها از گوشی همراه هوشمند استفاده می کنند ، می توانند در زمان استفاده از دوربین آن و گرفتن عکس به تصویر افراد دقت کنند تا در صورت مشاهده نشانه هایی چون سفید شدن مردک چشم در عکس ، به پزشک مراجعه کنند . لازم به ذکر است که مردمک چشم افراد در عکس هایی که با فلاش گرفته می شود در حالت عادی قرمز رنگ بوده اما در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند ، سفید رنگ به نظر می‌ رسد و بازتاب عادی قرمز رنگ در وسط مردمک چشم دیده نمی ‌شود . در واقع رشد تومور در داخل چشم باعث این بازتاب سفید رنگ در عکس چشم می شود . در صورتی که در تصویر مردمک چشم کودکی ، مردمک نقطه نقطه و یا خالدار مشاهده شود ، در واقع مراحل اولیه بیماری را طی می شود و می توان کودک را از خطر نابینایی نجات داد .

علامت مهم دیگر این بیماری درخشش چشم در تاریکی است . علاوه بر آن در کودکان ممکن است انحراف چشم نیز دیده شود .

اتحادیه سرطان چشم دوران کودکی ، سال گذشته کمپینی برگزار کرده بود تا مردم را آگاه سازد که از دوربین گوشی های هوشمند خود برای تشخیص این بیماری در کودکان استفاده کنند و در صورت مشاهده نشانه های ذکر شده به پزشک مراجعه نمایند .

لازم به ذکر است که گروهی از پزشکان اعلام کردند که لکه بینی سفید رنگ در اثر فلاش دوربین ، دلیل قطعی تشخیص بیماری رتینوبلاستوما نیست اما نشانه ای است که باید جدی گرفته شود و مورد پیگیری قرار گیرد .

منبع
 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل