نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از انرژی زمین برای گرمایش و سرمایش خانه

شرکت داندلیون (Dandelion) که یکی از کمپانی‌های تابع گوگل است در روز چهارشنبه به صورتر سمی از سیستم تهویه هوای خود رونمایی کرد. این سیستم ویژه قرار است تا از حرارت زمین برای ایجاد گرمایش خانه‌ها استفاده کند. در حقیقت این تحقیقات توسط مرکز تحقیقات X گوگل آغاز شده بود و بانی اصلی آن نیز شرکت آلفابت بود.

به‌این‌ترتیب پس از چند سال تلاش و تحقیقات مستمر، نتیجه به‌دست‌آمده به نخستین سیستم تهویه هوایی تبدیل شده است که از حرارت داخلی زمین استفاده می‌کند. نام این سیستم، داندلیون ایر است و قرار است تا با استفاده از لوله‌های پلاستیکی و پمپ‌هایی ویژه، حرارت را از داخل زمین برداشت کرده و به داخل خانه انتقال بدهد.

همچنین در طول تابستان نیز فرایندی معکوس انجام خواهد شد و حرارت داخلی خانه به وسیله لوله‌ها و پمپ‌های یاد شده به داخل زمین انتقال می‌یابد. این سیستم قرار است تا دو برابر سیستم‌های تهویه هوای دیگر بهره‌وری داشته باشد و شرکت سازنده آن مدعی ساخت بهترین سیستم تهویه تاریخ است.

البته در این میان یک مشکل وجود دارد و آن‌هم قیمت‌گذاری این محصول است. صاحب یک خانه عادی برای استفاده از داندلیون باید رقمی نزدیک به 20 هزار دلار را متقبل شود که این امر موجب می‌شود کمتر کسی حاضر به پرداخت این هزینه باشد. از سوی دیگر این سیستم می‌تواند سالانه به میزان 20 درصد در مصرف انرژی خانگی صرفه‌جویی کند و این به این معنی است که استفاده از این سیستم تهویه می‌تواند در بلندمدت، به‌صرفه باشد.

این سیستم در حال حاضر در نیویورک عرضه شده است و یک طرح شش ماه آزمایش عرضه را در این شهر سپری خواهد کرد. با توجه به این‌که منبع انرژی این سیستم، کاملاً تجدید پذیر و سبز است، می‌توان گفت که استفاده از آن می‌تواند برای محیط‌زیست نیز به‌شدت مفید باشد.

منبع: Cnet

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل