نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

قطب‌های علمی ارزان‌ترین مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب و توسعه علمی کشور هستند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی می‌خواهند بیش از پیش چتر حمایتی خود را بر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و فناوری و به تبع آن بر قطب‌های علمی به عنوان ارزان‌ترین مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی بگسترانند و اطمینان داشته باشند که توسعه علمی کشور، توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را نیز در پی دارد.

 

به گزارش ایسنا ، محمد فرهادی در پیامی به سومین همایش قطب‌های علمی کشور که توسط عبدالحسین فریدون مشاور و مدیرکل دفتر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرائت شد، تصریح کرد: ایجاد قطب‌های علمی در مراکز دانشگاهی و علمی معتبر جهان مسبوق به سابقه بوده، تا آنجا که بخش قابل توجهی از دستاوردهای نوآورانه علمی و فناوری مرهون فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی مراکز مذکور است.

 

وی افزود: قطب‌های علمی از اواخر دهه 70 و به دنبال اجرای برنامه سوم توسعه و با هدف پیشگیری از افزایش فاصله علمی کشور با سطح علمی جهان شکل گرفته است.

 

وزیر علوم اضافه کرد: وزارتخانه‌های علوم و بهداشت مأموریت یافتند به منظور پرورش پیشتازان علمی، تأمین اندیشمندان و پژوهشگران، تولید دانش و فناوری سازمان‌یافته در زمینه‌های مختلف و محوریت یافتن پژوهش نسبت به انتخاب دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی به عنوان قطب علمی اقدام کنند.

 

فرهادی ادامه داد: روزآمد کردن دانشگاه‌ها به ویژه قطب‌های دانشگاهی از نظر دسترسی به اطلاعات علمی جهان، تأمین کتب، نشریات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی و شبکه اطلاع‌رسانی، در مجموعه راهکارهای اجرایی برنامه سوم توسعه مورد تأکید قرار گرفت.

 

وی با بیان اینکه خوشبختانه به رغم کمبودهای اعتباری، قطب‌های علمی زودتر از حد انتظار موجودیت یافت و به بار نشست، تأکید کرد: تا حدی که امروز با وجود قطب‌های علمی متعدد در زمینه‌های مختلف شاهد بارور شدن نهادهایی هستیم که در آینده نزدیک به چشمه روزافزون باروری اندیشه، جست‌وجوگری و نوآوری تبدیل شده و توسعه متوازن کشور را رقم می‌زنند و ایران 1404 را به رتبه نخست علمی و فناوری منطقه ارتقا می‌دهند.

 

وزیر علوم به فرآیند تدوین و تصویب برنامه ششم توسعه کشور اشاره و خاطرنشان کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی می‌خواهند بیش از پیش چتر حمایتی خود را بر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و فناوری و به تبع آن بر قطب‌های علمی به عنوان ارزان‌ترین مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی بگسترانند و اطمینان داشته باشند که توسعه علمی کشور، توسعه اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را نیز در پی دارد.

 

فرهادی اظهار کرد: دستیابی به دانش نو، شناخت ناشناخته‌ها، محک زدن نظریه‌های موجود، ارائه نظریه‌های جدید و نوآوری در عرصه‌های مختلف در سایه هم‌افزایی دانش و تجربیات علمی گروه‌های هیئت‌علمی در رشته‌ها و تخصص‌های مختلف قابل حصول بوده و حلقه‌های علمی شکل‌ گرفته در قطب‌های علمی، کانون و مرکز مهم و مؤثر برای برقراری مناسبات و ایجاد هم‌افزایی اندوخته‌های دانشی و تجربی به شمار می‌روند.

 

وی با تأکید بر ضرورت ارتباط مداوم و مؤثر و تعامل مثبت و سازنده معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و قطب‌های علمی اضافه کرد: این تعامل و همکاری در تحقق اهداف نظام علم و فناوری کشور آثار مثبتی داشته است.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بند ب ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه اشاره و تأکید کرد: از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و فناوری می‌خواهم که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی این بند از قانون، نهایت کمک و مساعدت را در جهت تقویت قطب‌های علمی مرتبط به کار بگیرند.

 

فرهادی تصریح کرد: از مدیران قطب‌های علمی انتظار دارم که در عین پرداختن به مباحث علمی و تحقیقاتی برای رسیدن به مرزهای دانش با برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از همه توانمندی‌های درون‌سازمانی و جلب مشارکت بیشتر اعضای هیئت‌علمی برای مواجهه با چالش‌های پیش ‌رو، بیش از پیش و با حساسیت ویژه نسبت به حل مسایل و معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی کشور اقدام کنند.

 

وی افزود: از دبیرخانه قطب‌های علمی کشور می‌خواهم که در شناساندن قطب‌های علمی دانشگاهی به جامعه و افراد و مخاطبان ویژه و برقراری ارتباط و تعامل آنها با بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی کشور اهتمام کنند.

 

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: امیدوارم این همایش بتواند با طرح بی‌پرده مسایل و مناسبات حاکم بر تأسیس و فعالیت قطب‌های علمی و تعیین نقاط ضعف و قوت ساختار اداری و اجرایی در حوزه‌های صف و ستاد و به تبع آن ارایه عملکرد واقع‌بینانه از قطب‌های علمی موجود و ارایه راهکارهای ممکن برای حل مشکلات پیش رو، زمینه را برای تحقق کامل اهداف تشکیل قطب‌های علمی فراهم کند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل