نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مبارزه با جنون عمومی لاغری و کاهش وزن

یکی از معضلاتی که به تازگی گریبانگیر جوامع مختلف شده است ، بیماری اختلال در خوردن غذا توسط افرادی است که از چاق شدن و اضافه وزن واهمه داشته و این ترس جنبه روانی یافته و آن ها را از غذا خوردن باز می دارد . این عارضه به اصلاح بی اشتهائی روانی یا anorexia nervosa نامیده می شود . بسیاری از کارشناسان ، دلیل این موضوع را تبلیغات رسانه ها و شرکت های پیشرو در مد می دانند که با ارائه الگوئی غیر منطقی ، لاغری مفرط را ترویج داده و افراد را از ویژگی های طبیعی خود دور کرده و به این ترتیب آن ها با هدف پیروی از الگوهای رسانه ای ، می خواهند لاغر و لاغر تر شوند .

بر اساس گزارش منتشر شده در خبرگراری ایتالیا ، به تازگی برخی کشورها قوانینی در راستای برخورد با این پدیده را در دستور کار خود قرار داده اند . بر همین اساس روز سه شنبه ، دولت ایتالیا لایحه ای را تصویب کرد که بر پایه آن تیم های پزشکی ویژه ای موظف به درمان اجباری و رایگان افراد مبتلا به این عارضه هستند .

 

در همین زمینه سارار مورتا Sara Moretta از مسئولین دولتی و مقامات بهداشتی ایتالیا اعلام کرد :

" من معتقد هستم که ارائه خدمات درمانی به خانواده هایی که یکی از اعضای آن ها دچار این عارضه شده است ، ضروری بوده و به این طریق می توان شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از این اختلال روانی بود . "  به باور پژوهشگران ، ارائه مشاوره های تغذیه و رواپزشکی ، می تواند در درمان این اختلال یاری رسان باشد .

بر اساس گزارش پزشکان ، 6 تا ده درصد از افراد مبتلا به این عارضه جان خود را از دست داده و تمامی این افراد دارای نشانه های شدید سو تغذیه هستند . لازم به توضیح است که بی اشتهائی روانی نوعی اختلال در غذا خوردن محسوب می شود که افراد با وجود احساس گرسنگی ، به دلایل روانی و روحی از خوردن غذا اجتناب کرده و به مرور با مشکلات بدنی رو به رو می شوند . این عارضه عموما در پی رژیم های غذائی دشوار و سخت پدیدار شده و در فرد باقی می ماند . به گفته روان شناسان ، تصویر سازی غیر منطقی از الگوهای بدنی مناسب و عدم تصور درست و منطقی از ابعاد بدن ، دلیل اصلی بروز این پدیده محسوب می شود .

از مهمترین عوارض ناشی از این بیماری می توان به : بی اشتهائی ، اختلال در ریتم قاعدگی ، کاهش فشار خون ، افسردگی ، کاهش سطح چربی در بدن و رنگ پریدگی اشاره کرد .

گفتنی است بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری ، علی رغم لاغری مفرط و خطرناک بدنی خود هنوز اعتقاد دارند که اضافه وزن داشته و باید از وزن خود بکاهند . 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل