با سردرد در ایام روزه داری چه کنیم؟

به گزارش سیناپرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، روزه داری در ماه مبارک رمضان باعث تغییرات فیزولوژیک در بدن انسان می شود،یکی از مشکلات شایع در برخی روزه داران سردرد در طول مدت روزه داری است ، مبتلایان به سردرد اگر در زمان روزه داری چندین نکته را رعایت کنند، روزه گرفتن، هیچ مشکلی برای آنان ایجاد نمی‌کند.

علیاری متخصص طب سنتی اظهار کرد:برخی علت سردرد روزه داران را  گرسنگی و تشنگی و برخی آن را ترک عادات روزانه از قبیل نوشیدن کافئین مانند چای عنوان می کنند.دلیل اصلی سردردهای مرتبط با روزه داری، ناشی از گرسنگی و افت فشار خون، از دست دادن آب بدن، خواب ناکافی و قطع مصرف کافئین مانند چای و قطع نیکوتین در افراد سیگاری است.

سردرد ناشی از کم خونی

وی کم خونی را از علل ایجاد سر درد در این ماه عنوان کرد و گفت: شربت عسل با آب جوش البته بدون بدون لیمو ترش بعد از وعده ی سحری و قبل از خواب به این بیماران توصیه می شود، هم چنین در هر وعده  افطار و سحر  یک لیوان شربت شیره انگور رقیق شده با آب نیز موثر خواهد بود.

سردرد ناشی از به هم خوردن ساعت خواب

این متخصص طب سنتی بیان کرد: خواب با شکم پربلافاصله پس از سحر یا افطار توصیه نمی شود، که علاوه بر ایجاد بوی بد  در دهان، سبب سردرد  می شود اما خواب در ساعات اولیه شب  یا به اصطلاح خواب قیلوله حدود یک ساعت به ظهر مانده  نیم ساعت خوابیدن چرت زدن  اثر نشاط بخشی دارد.لذا انتظار می رود روزه داران  ساعات خواب را طوری تنظیم کنند که دچار کم خوابی نشوند.

سردرد به علت افت قند خون

علیاری اظهار کرد:مصرف  وعده سحری از افت قند خون جلوگیری می کند، اما  در وعده ی افطار و سحر از  مصرف زیاد غذاها و نوشیدنی های حاوی مواد قندی  هم چون زولبیا و بامیه بپرهیزند.

مصرف این نوع مواد قندی  باعث جذب سریع قند خون و ترشح زیاد انسولین و به دنبال آن پایین افتادن سریع قندخون می شود.

سردرد ناشی از کم آبی

وی گفت:علت برخی سردرد ها در زمان روزه داری کم آبی است مبتلایان به سردرد و میگرن با مصرف مایعات به مقدار کافی  و مصرف میوه های آبدار در زمان افطار تا سحر  مثل خیار، هندوانه، خربزه، انگور، گلابی، سیب، به، آلبالو و زردآلو سبب حفظ آب بدن و از بروز سردرد پیشگیری می شود.

مهم ترین علت سردرد در ماه رمضان

علیاری  از مهم ترین علت های سردرد در زمان روزه داری  را کاهش مصرف کافئین عنوان کرد و گفت:البته روزه داران باید 2 تا 3 هفته قبل از شروع ماه رمضان مصرف کافئین مانند  چای، قهوه و غیره را کاهش دهند، تا  در طول ماه رمضان به این مسئله  عادت کنند،که در این جا مصرف چای سبز به علت آنتی اکسیدان بالا توصیه می شود.

وی در پایان به روزه داران توصیه کرد: از مصرف سریع و با عجله مواد غذایی شیرین و چرب پرهیز و افطار خود را با مایعات گرم شروع کنند چرا که مصرف مایعات خنک موجب آغاز یا تشدید سردرد می‌شود، به طور کلی به مبتلایان به سردرد به ویژه در ماه مبارک رمضان توصیه ی اکید می شود از قرار گرفتن در معرض گرما به ویژه از ساعت 10 صبح تا چهار بعدازظهر، پرهیز کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا