مرگ خاموش حشرات

دانشمند مستقلی به نام راشل کارسون توانسته است تا یک بحران زیستی پنهان را کشف کند. او که یک دانشمند فعال در زمینه محیط‌زیست است، برخلاف دیگر دانشمندان، بیشتر وقت خود را در دامان طبیعت سپری می‌کند و توانسته است تا یافته‌های بسیار مهمی را کشف کند که نشان از بحرانی بزرگ در جهان دارد.

او در تحقیقات خود دریافته است که تعداد پرندگان بالداری که در نمونه‌های برداشت‌شده توسط او وجود داشته‌اند، کاهش تنوع 76 درصدی را نشان می‌دهند. این دانشمند که در آلمان به تحقیق مشغول است توانسته است تا درک کند که در 63 نقطه این کشور، بحران یادشده وجود دارد.

اوضاع وقتی بدتر می‌شود که بدانید این بحران تنها در سه دهه اتفاق افتاده است. از سوی دیگر این کاهش تنوع گونه در تابستان که معمولاً باید حشرات بیشتری در آن یافت شوند، به 80 درصد نیز می‌رسد. مشکل اصلی این است که این تحقیقات در تمامی جهان انجام‌نشده است و علت این امر نیز رویکرد ضعیف علوم آموزشی است.

دانشمندان امروزی در دانشگاه‌ها بیشتر بر وی ساختار سلول‌ها و مولکول‌ها تمرکز دارند و توجه چندان به بیولوژی حشرات نمی‌شود درحالی‌که این موجودات نقشی بسیار مهم در حیات را ایفا می‌کنند. از سوی دیگر باید بدانید که حشرات، منبع اصلی غذایی بسیاری موجودات زنده ازجمله پرندگان هستند و کاهش تنوع آن‌ها به‌صورت مستقیم بر روی کاهش تنوع گونه‌های دیگر تاثیر می‌گذارد.

این امر موجب شده است که نگرانی‌های بسیار بزرگی در زمینه این کاهش گونه به وجود بیاید و دانشمندان معتقدند که استفاده از روش‌های بهبود محیط‌زیست برای حشرات ممکن است به زندگی بسیاری از موجودات زنده کمک کند. بااین‌حال دانشمندان امروزی ما موجوداتی شهری هستند و به همین دلیل نیز حیات خارج از شهرها چندان برای آن‌ها شناخته‌شده نیست و این امر نشان می‌دهد که ساختار آموزشی باید تمرکز بیشتری بر روی لایه‌های بیرونی‌تر حیات داشته باشد.

منبع: nytimes

ترجمه: احمد محمدحسین

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا