نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کمیته ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی با هدف کاربردی کردن مستندات علمی تشکیل می گردد

دکتر فاطمه عزیزآبادی فراهانی با اعلام این خبر گفت: مجموعه واحد ضمن تلاش برای توسعه کمی و کیفی تولیدات و مستندات علمی و نمایه‌سازی در پایگاه‌های استنادی معتبر بین‌المللی، اهتمام ویژه علمی و پژوهشی خود را بر هدایت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی به سوی تولید محتوا با اولویت حل مسائل و چالش‌های ملی قرار داده است.

وی افزود: قرار است کمیته ارتقای جایگاه ملی و بین‌المللی واحد علوم و تحقیقات تشکیل و شاخص‌های مطلوب ارزیابی پژوهشی با هدف کیفی‌سازی و کاربردی کردن تولیدات و مستندات علمی طراحی شود.

جایگاه واحد علوم و تحقیقات در رتبه بندی های بین المللی
معاون پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به تشریح وضعیت واحد علوم و تحقیقات در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی پرداخت و گفت: بر اساس نظام رتبه بندی سایماگو (scimago) که بیشتر دانشگاه ها را بر اساس عملکرد پژوهشی و در قالب مقالات نمایه شده در نشریات بین المللی رتبه بندی می کند، واحد علوم و تحقیقات در داخل کشور رتبه 11 و در جهان رتبه 54 را دارد.
دکتر فراهانی عزیزآبادی در ادامه رتبه بندی های وبوکتریکس(webometrics)، لایدن (leiden) و سای ویژن (scivision) را برشمرد و افزود: بر اساس این رتبه بندی ها دانشگاه واحد علوم و تحقیقات به ترتیب رتبه های 18 در کشور و 1456 جهانی، 12 در کشور و 612 جهانی و رتبه 5 داخلی و 938 جهانی را دارد.
به گفته معاون پژوهش و فناوری این واحد، تعداد مدارک علمی نمایه شده از سوی واحد علوم و تحقیقات در پایگاه استنادی شبکه علم/ WoS در بازه زمانی سال 1999 تا می 2018 برابر با 12 هزار و 404 مدرک علمی است و تعداد مدارک علمی نمایه شده در هر سال، نشان‌دهنده روند رو به رشد در نمایه‌سازی مدارک علمی واحد علوم و تحقیقات در این پایگاه استنادی است.
دکتر عزیزآبادی فراهانی افزود: از لحاظ حوزه تخصصی، مقالات و مستندات نمایه شده در پایگاه استنادی شبکه علم، حوزه‌های مهندسی با 2 هزار و 830 عنوان، فیزیک با یکهزار و 615 عنوان، شیمی با یکهزار و 389 عنوان، مواد با یکهزار و 68 عنوان، رایانه با یکهزار و 54 عنوان، محیط زیست و ریاضی هرکدام با 606 عنوان، فناوری علوم با 537 عنوان و کشاورزی، بیوشیمی و زیست مولکولی هر کدام با 365 عنوان، بیشترین سهم را در این مدارک به خود اختصاص داده‌اند.
«در سال‌های گذشته بیشترین تعداد استناد به مدارک علمی نمایه شده واحد علوم و تحقیقات در پایگاه استنادی شبکه علم، در سال 2017 و برابر 14 هزار و 761 بوده است».

انعقاد موافقت‌نامه همکاری واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه لودز لهستان
این تفاهم‌نامه همکاری به امضای قائم مقام واحد علوم و تحقیقات و پروفسور نادزو و دکتر پاول، نمایندگان قانونی همکاری‌های بین‌المللی و داخلی دانشگاه لودز لهستان رسیده است.
بر اساس این موافقت‌نامه که در قالب برنامه اراسموس پلاس اتحادیه اروپا منقعد شده، مبادله دانشجویان و اعضای هیأت علمی بین دو واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه لودز لهستان به هزینه برنامه اراسموس اتحادیه اروپا فراهم شده است.
دانشجویان علاقمند در رشته‌های زبان و مهارت زبانی، ادبیات و زبانشناسی، علوم انسانی، تاریخ و باستان‌شناسی، فلسفه و الهیات، زیست شناسی و علوم مربوطه، حقوق، بازرگانی و علوم اداری، علوم رفتاری و اجتماعی، اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، بازاریابی و تبلیغات لازم است مراحل پیگیری را از طریق دانشکده خود انجام دهند.
برنامه اراسموس، برنامه‌ای در راستای مبادله اعضای هیأت علمی و دانشجو ویژه کشورهای اتحادیه اروپاست که به سایر کشورهای جهان گسترش یافته است. اساس کار این برنامه بر پایه روابط دوسویه بین گروهی متشکل از دانشگاه‌های کشورهای اروپایی و غیراروپایی برای مبادله اعضای هیأت علمی و دانشجو است.
این برنامه از سال 2013 تغییر کرد و با برنامه اراسموس موندوس پلاس جایگزین شد که در چارچوب آن، هدف برگزارکنندگان، همکاری دو طرفه بین دانشگاه‌های دنیا است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل