نوشیدنی که گلوی شما را جلا می دهد

به گزارش سیناپرش به نقل از پایگاه خبری تیک،برای مواجهه با علائمی از این دست در مواقع بحرانی، تمامی مواد تشکیل دهنده یک بخور گیاهی رفع گلودرد را دم دست نگه می دارم. اما هیچ چیزی مانند یک لیوان چای برای گلودرد موثر نیست؛ به ویژه اگر این چای برای گلودرد از مواد تشکیل دهنده طبیعی، مانند ریشه گل ختمی، ریشه شیرین بیان، لیموترش یا عسل تهیه گردد.  احتمالاً همه افراد در خانه خود، مواد مذکور را ندارند. اما به توصیه من گوش دهید: منتظر فرارسیدن گلودرد بعدی نباشید. بروید آن ها را بخرید و ذخیره کنید، وگرنه حسرت ذخیره نکردن آن ها را خواهید خورد.

طرز تهیه چای برای گلودرد : چای شیرین بیان و گل ختمی
۲ ماده ضروری باید در چای شیرین بیان برای رفع گلودرد مورد استفاده قرار بگیرد:
۱- گل ختمی لعاب دار:
منظور، خوراکی های شیرین و قنددار حاوی این ماده نیست. ریشه گل ختمی، سرشار از لعاب می باشد و برای انواع گلودردها بهترین گزینه است. همچنین می تواند در برابر مواردی از قبیل التهاب دستگاه گوارش، جوش های روی مخاط معده و اسهال که ممکن است همزمان با گلودرد بروز کنند، موثر و مفید خواهد بود.

ریشه گل ختمی، خلط آور می باشد و حتی برای رفع گلودردهای خشک نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. برخی اختلاف نظرها بر سر بی خطر بودن آن جهت استفاده برای کودکان زیر ۳ سال مطرح است. برخی از گیاه شناس ها معتقدند که مصرف آن بلامانع می باشد، اما برخی دیگر بر اساس یک بررسی و ارزیابی صورت گرفته توسط سازمان پزشکان اروپا در سال ۲۰۰۹، توصیه به پرهیز استفاده از آن در کودکان زیر ۳ سال دارند. پس می توانید برای رعایت جانب احتیاط، از دادن ریشه این گیاه به کودک خود اجتناب نمایید. از لحاظ نظری، ریشه گل ختمی، می تواند مانع جذب داروها از لوله گوارش شود؛ پس برای اطمینان بیشتر، ۱ ساعت پس از مصرف دارو از آن استفاده نمایید.

۲-شیرین بیان دوست داشتنی:
در طول تاریخ در فرهنگ ها و سنن مختلف از ریشه این گیاه به عنوان دارو استفاده شده است. این گیاه عامه پسند و شیرین مزه سبب بازیابی قوای تحلیل رفته، آرامش و راحتی فرد مصرف کننده می شود. شیرین بیان، در حقیقت سبب تطبیق بدن با شرایط تنش زا خواهد شد. همانند گل ختمی، شیرین بیان به عنوان یک مسکن (چیزی که سبب ترشح موکوز شود) مطلوب برای سرفه های خشک و همراه با انقباض مطرح است. همچنین، خلط آوری است که به بدن در خارج کردن مواد زائد، که در ریه تجمع یافته اند، کمک به سزایی می کند. به دلیل ضد ویروس بودن و تقویت سیستم ایمنی، بسیاری از پزشک ها مصرف آن را جهت مبارزه با بیماری هایی از قبیل ذات الریه، آنفلوآنزا و عفونت های ویروسی توصیه می کنند. شیرین بیان باعث تقویت اثر سایر گیاهان در صورت استفاده از شکل ترکیبی آن می شود و بنابراین، بیشترین تاثیر را هنگام استفاده همزمان با چند گیاه دیگر دارد.

چه افرادی باید از شیرین بیان استفاده کنند؟
شیرین بیان به دلیل دارا بودن شیرینی مطبوع و طبیعت ملایم آن، به گیاه کودکان معروف است. با این وجود، نباید در افرادی که دارای فشار خون بالا یا مشکلات قلبی هستند، مورد استفاده قرار گیرد؛ مگر آنکه به وسیله دکتر، بی خطر بودن آن محرز گردد. همچنین پیشنهاد می گردد که هنگام آبستنی مصرف نگردد. اگر شما مشمول هر یک از موارد بالا هستید، شیرین بیان فاقد گلایسیریزین را مصرف کنید. چراکه گلایسیریزین، همان ماده مشکل زا می باشد. مصرف این شکل شیرین بیان برای افرادی که دارای مشکلات قلبی یا آبستن هستند، بلامانع می باشد؛ اما توجه گردد که دیگر، خاصیت ضدویروسی ندارد. بهتر است درصورت آبستنی، قبل از افزودن هر نوع مرهم گیاهی به فهرست غذایی، با یک پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.

روش تهیه چای برای گلودرد:
استفاده: ۳ بار در روز
چای شیرین بیان و گل ختمی سبب التیام سریع گلودردهای خراش دهنده می شود.

مواد لازم چای برای گلودرد:
۲ قاشق غذاخوری ریشه گیاه گل ختمی
۱ قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان
۲ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه
۲-۳ قاشق غذاخوری عسل خام، برای طعم دادن
۳ و یک چهارم فنجان آب فیلتر شده

۱- یک عدد ریشه گل ختمی را در یک بستو یا یک ظرف استوانه ای قرار دهید (بستوهای ماسون بسیار مناسب هستند). سپس روی آن ۱ فنجان آب گرم بریزید. آن را در یخچال بگذارید و اجازه دهید به مدت ۴ ساعت یا یک شب تا صبح، خیس بخورد.

۲- ریشه شیرین بیان را در یک قابلمه با دو فنجان چای مخلوط کنید. مخلوط حاصل را بجوشانید، سپس شعله را کم کنید و در قابلمه را به مدت ۱۰ دقیقه، باز بگذارید. سپس عصاره حاصل را در یک بستوی کوچک صاف کنید.

۳- زمانی که عصاره گرم شد، می توانید مخلوط عسل، آبلیمو و گل ختمی را به آن اضافه کنید.

۴- به اندازه مورد نیاز، چای گرم را میل کنید. شما قادرید به مدت ۶ روز آن را در یخچال نگه دارید و در صورت نیاز، دوباره آن را گرم نمایید.

توجه!
حتماً قبل از مصرف، با پزشک متخصص درباره این مرهم گیاهی، اگر تصور می کنید به هر کدام از دسته های مذکور تعلق دارید، مشورت کنید.

در افراد بالغ، ۱ فنجان، ۳ بار در روز و برای خردسالان، سه چهارم فنجان، ۲ مرتبه در روز

ارزش غذایی چای شیرین بیان و گل ختمی :
در هر فنجان: به طور متوسط، ۱۷ کالری انرژی
کربوهیدرات کل: ۳ گرم*
* ارزش روزانه: درصد ارزش روزانه براساس ۲۰۰۰ کالری تعیین شده است. ارزش غذایی روزانه مورد نیاز برای شما ممکن است از این عدد بیشتر یا کمتر باشد.

آیا می توان صرفاً ریشه های گیاهی را داخل قابلمه ریخت و آب حاصل از آن ها را نوشید؟
خیر. گل ختمی هنگام عصاره گیری در دمای سرد، بهترین کارایی خود را دارد. ریشه شیرین بیان، بسیار قطور و محکم است؛ بنابراین با یک جوشاندن ۵ دقیقه ای ساده، نمی توان تمامی عصاره های ارزشمند آن را مورد استفاده قرار داد. نیاز است پس از کمی جوشاندن، شعله جوشش کم شود و به مدت حداقل ۴ ساعت گرم شود. این را توجه داشته باشید که تهیه چای رفع گلودرد، صرفاً کنار هم چیدن چند ماده نیست. شما حتی می توانید چای ضد گلودرد را به صورت آماده از مغازه ها تهیه کنید، ولی همچنان توصیه می کنم به مدت طولانی آن را با دمایی کمی کمتر از نقطه جوش بجوشانید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا