نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رد کمرنگ خرافات و زخم عمیق آن بر سلامت مردم

هر کدام از تجربه های این طب طی قرون مختلف سینه به سینه، نقل شده و گاهی نیز با مسایلی از جمله سحر و جادوگری، مسایل مذهبی، ارواح و شیطان، خرافات و … مخلوط شده اند اما خوشبختانه پس از رواج طب غربی( طب رایج) و استفاده از داروهای مصنوعی، طب سنتی در برخی از ممالک مانند ایران که خود زمانی پرچمدار طب و داروسازی سنتی بود به دست فراموشی سپرده شد.

هر چند هم اکنون انجام یکسری کارهای درمانی توسط افراد غیر متخصص آنهم با بکارگیری شیوه های آمیخته با خرافات این روزها تا حدی رنگ باخته اما هنوز سایه کم سوی آن زخمی بر سلامت مردم است.

برخی باورهای غلط و جا افتاده در میان برخی مردم باعث شده عده ای سود جو در قالب طب سنتی از ساده انگاری مردم برای رسیدن به اهداف مالی خودشان سوء استفاده کنند، غافل از اینکه در مسیر دستیابی به این هدف شان سلامت بسیاری از مردم به خطر می افتد.

تجربه و مشاهده وضعیت افرادی که به این نوع از شیوه های غیر متداول و سنتی درمانی روی آوردند نشان داده است که مسایل خرافی نه تنها گره‌ای از مشکل های بیماران رفع نکرده بلکه درد و رنج زیادی را هم  برای آنان متحمل کرده است.

متاسفانه امروزه برخی از مردم حتی ابتلا به ساده ترین بیماری مانند سرماخوردگی و آلرژی فصلی را ناشی از چشم زخم می‌دانند. راهکار اصلی آنها هم برای دور کردن چشم زخم، شکستن تخم مرغ و اسفند دود کردن و خوردن سر خود گیاهان دارویی است.

دکتر مصطفی معین، رییس انجمن آسم و آلرژی ایران در پاسخ به اینکه داروهایی که به عنوان طب سنتی یا اسلامی برای درمان آسم و آلرژی مطرح می‌شوند، واقعا در درمان این بیماری موثرند؟ گفت: متاسفانه طب سنتی و ایرانی ما هنوز از مبانی علمی و پژوهشی قابل قبولی برخوردار نیست و مورد تایید ما نخواهد بود. انجام برخی اقدامات خرافی مانند دود کردن عنبر نساء، دود اسفند، خوردن خون جوجه تیغی، حجامت و… خرافات است و انجام آنها در کشوری مانند ایران و در آستانه قرن ۲۱ غیر قابل قبول است. این اقدامات نوعی فریبکاری بوده و برای سلامت بیماران خطرناک است.

جهل رییس جمهور آمریکا نسبت به واکسن

البته این نوع جهال و خرافات تنها مختص ایران نیست و حتی در بین مردم کشورهای توسعه یافته نیز یافت می شود. به عنوان مثال دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا معتقد است که زدن واکسن موجب اوتیسم می شود.

نخستین بار اَندرو وِیکفیلد در مقاله‌ای که در نشریه لَنسِت منتشر شد، به اشتباه ادعا کرد واکسن سه‌گانه یا MMRبا اوتیسم در ارتباط است. ترامپ نیز به استناد یکی از خاطرات گذشته خود، این ادعای وِیکفیلد را تایید کرد. او حتی در یک مناظره تلویزیونی تعریف کرده بود کودکی را می‌شناسد که در دو سالگی، یک هفته پس از دریافت این واکسن دچار تب شدید شد و حالا اوتیسمی است اما شواهد علمی نشان داده هیچ ارتباطی بین دریافت واکسن و ابتلا به اوتیسم وجود ندارد. ترویج این باور غلط می‌تواند باعث شود والدینی که زمان واکسن فرزندشان است، به دلیل این که فکر می‌کنند واکسن موجب اوتیسم می‌شود، از واکسیناسیون فرزندشان اجتناب کنند. پیشتر شاهد بود‌ه‌ایم ترویج این قبیل باورهای غلط در میان مردم موجب شیوع سرخک در ایالات متحده و دیگر کشورها شده است.

جهل و خرافات مردم آفریقا نسبت به ابولا

در این میان جهل و خرافات در بین کشورهای جهان سوم به علت نبود آگاهی و فقر دانش مردم بیشتر از سایر کشورها دیده می‌شود. به عنوان مثال ساکنان مناطق آفریقایی علل بیماری ها را نه تنها با عوامل جسمی، روحی و روانی بلکه با عواملی مانند نجوم، نیروهای شیطانی و جادویی و نیروهای مربوط به ارواج مردگان در بدن شخص مرتبط می دانند.

اخیرا سازمان بهداشت جهانی با شیوع موج جدید بیماری ابولا، بیش از ۱۵۰۰۰ دوز واکسن جدید مقابله با این بیماری را در کشور‌های آفریقایی توزیع کرده است اما عده زیادی از مردم حاضر به تزریق واکسن و پیگیری مراقبت‌های درمانی نیستند، زیرا این بیماری را نفرینی ترسناک می‌دانند و به دارو‌های غربی اعتماد ندارند. آنها جادوگران و خرافات را مسوول ابتلای خود به بیماری می‌دانند. سطح کم دانش و تحصیلات دربین اهالی برخی از مناطق درگیر سبب شده است تا آن‌ها ابتلای خود و اطرافیانشان به بیماری را نتیجه جادوی جادوگران یا نفرین بدانند و امیدی به درمان نداشته باشند.

تاکنون ۲۸ مورد جدید ابتلا به ابولا در کشور جمهوری دموکراتیک کنگو (the Democratic Republic of the Congo) شناسایی شده است و دانشمندان بیم از آن دارند که دوباره با اپیدمی ابتلا به این بیماری مرگ بار مواجه شوند. این بیماری در طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ سبب مرگ بیش از ۲۸۲۱۶ نفر در منطقه غرب آفریقا شده است.

بیماری ابولا نوعی تب خونریزی دهنده است که در افراد علامت هایی چون گلودرد، تب، اسهال، استفراغ، بثورات پوستی، درد‌های عضلانی و سردرد ایجاد می‌کند. بر اثر پیشرفت بیماری، ارگان‌های بدن مانند کبد و کلیه‌ها از کارمی افتند و فرد دچارخونریزی داخلی می‌شود، به تدریج با از دست دادن خون،  بدن فرد دچار کاهش سطح هوشیاری و وارد شدن به حالت کما می‌شود و درنهایت جان خود را ازدست می‌دهد. در این مناطق مردم به دلیل مصرف گوشت حیوان‌های وحشی( که آن‌ها نیز می‌توانند به ابولا مبتلا شوند) یا تماس با افراد بیمار دچارابولا می‌شوند؛ ابولا می‌تواند به وسیله تماس باخون یا مایعات بدن فرد بیمار به سایرین منتقل شود و حتی جنازه فرد متوفی دراثر این بیماری باید با رعایت نکات ایمنی و درپوشش مناسب و عمق بیش از هشت متر دفن شود تا بیماری سرایت پیدا نکند.

کارشناسان اعلام کرده اند که نیاز به دگرگون کردن رفتار اهالی بومی دارند تا بتوانند نظرآن‌ها را نسبت به درمان‌های غربی و تزریق واکسن جلب کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل