علم در 10 خرداد

  • روز بین المللی بدون دخانیات

روز جهاني بدون دخانيات هر سال در 31 مه برگزار مي شود. در سال 1987 كشورهاي عضو سازمان بهداشت جهاني با تعیين يك روز با عنوان روز جهاني بدون دخانيات؛ توجه همگان را به مضرات و خطرات استفاده از دخانيات جلب نموده و به بررسي راهكارهاي جلوگيري از مرگ و مير ناشي از آن مي پردازند. فراگیری دخانیات، مشکلی جهانی است و توسعه بی سابقه تولیدات مواد دُخانی و فروش فراوان آن در سراسر دنیا، به ویژه نواحی کم درآمد، زیان های فراوان جسمی و روحی را برای آنها به همراه آورده است. بیماری ها، مرگ و میر زودرس و زیان های اقتصادی، کمترین پیامدهای مصرف این ماده است.

  • کشف عامل سیاه زخم توسط  لوئی پاستور (1881)

باکتری باسیلوس آنتراسیس عامل بیماری سیاه زخم است. نام های دیگر این بیماری در زبان انگلیسی آنتراکس (Anthrax) و به فرانسوی شاربن است. نام آنتراکس از کلمه یونانی (anthrakis) به معنی ذغال گرفته شده که بدلیل زخم سیاه رنگی هست که در این بیماری بوجود می‌ آید. از بیماریهای مشترک انسان و تعداد زیادی از حیوانات است که البته در حیوانات شایعتر و در انسان کمتر هست.

  • تولد شيخ طوسي

محمدبن حسن طوسي معروف به شيخ طوسي در 23 سالگي براي كسب علوم روز راهي بغداد گرديد و در حوزه‏ درس شيخ مفيد و سيد مرتضي جاي گرفت. پس از رحلت سيد مرتضي در سال 436 ق، شيخ طوسي پيشواي مذهب تشيُّع گرديد و دوازده سال بعد از سيد مرتضي، در بغداد زعامت شيعيان را برعهده گرفت.  آثار مكتوب شيخ طوسي، جزو مهم‏ترين و معتبرترين كتب شيعه مي‏باشند كه كتب "تهذيب" و "استبصارِ" ايشان از اركان حديث شيعه هستند. شيخ طوسي را تدوين كننده‏ اساسنامه‏ مكتب تشيع در فرهنگ و تمدن اسلامي مي‏شناسند. شيخ طوسي در اواسط قرن پنجم هجري، حوزه‏ي عظيم نجف اشرف را بنيان نهاد و اولين دانشگاه شيعه را تاسيس كرد. سرانجام اين عالم نامدار پس از عمري تلاش و خدمت، در محرم سال 460 ق در 76 سالگي به لقاي معبود شتافت و در منزل مسكوني‏اش در نجف اشرف به خاك سپرده شد.

  • تولد جان رابرت اسکریفر

جان رابرت اسکریفر در 31 مه 1931 متولد شد. فیزیکدان آمریکایی برای ارائه نظریه ابررسانایی (BCS)، جایزه نوبل فیزیک 1972 شد.

  • تولد لوئیز ایگنارو

لوئیز ایگنارو در 31 مه 1941 به دنیا آمد. این متخصص داروشناسی اهل آمریکا برای تحقیقات در حوزه نیتریک اکسید، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1998 شد.

  • درگذشت ژاک مونو

ژاک مونو در 9 فوریه 1910 به دنیا آمد. بیوشیمست فرانسوی برای تحقیقات در مورد کنترل ژنتیکی آنزیم و سنتز ویروس، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1965 شد. وی 31 مه 1976 درگذشت.

  • درگذشت لئو جیمز رینواتر

لئو جیمز رینواتر در 9 دسامبر 1917 متولد شد. فیزیکدان آمریکایی برای ایجاد نظریه در مورد ساختار هسته اتم، جایزه نوبل فیزیک 1975 را دریافت کرد. وی 31 مه 1986 درگذشت.

  • درگذشت ریموند دیویس

ریموند دیویس در 14 اکتبر 1914 به دنیا آمد. شیمیدان و فیزیکدان آمریکایی برای کار در حوزه نوترینوها، برنده جایزه نوبل فیزیک 2002 شد. وی 31 مه 2006 درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا