نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سیاستگذاران، صاحبنظران و اندیشمندان تبلیغات محیطی ایران گرد هم آمدند

در این نشست که به عنوان مقدمه ای بر کنفرانس ملی تبلیغات محیطی و به منظور ارتقاء هر چه بیشتر کیفیت ان در نظر گرفته شده بود دو پنل تخصصی با موضوعات "ابعاد فرهنگی، اجتماعی و هنری تبلیغات محیطی" و " اخلاق، الزامات، قوانین و فعالان در تبلیغات محیطی" برگزار شد.

تلاش برای شناسایی نقاط خلأ موجود در حوزه تبلیغات محیطی

دکتر نجم الدین یکی از سخنرانان پنل اول  نشست با اشاره به حضور پژوهشگران و استادان با تنوع رشته ای چشمگیر در نشست تاکید کرد: در این نشست تلاش کرده ایم پدیده پیچیده تبلیغات و تبلیغات محیطی را، نه از یک منظر، بلکه از منظرهای ترکیبی متنوع مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم تا از این رهگذر، نقاط خلأ علمی موجود در حوزه تبلیغات محیطی و همچنین بن­لایه­های فرهنگی و ارتباطی حاکم بر آن در ایران امروز آشکار شده و زمینه کاوش علمی و نظام­مند در این حوزه فراهم آید.

دبیر علمی نشست در ادامه گفت: همراهان این سمینار هریک از منظری تخصصی چون مدیریت شهری و زیبایی شناسی شهری، فرایند فنی تولید تبلیغات محیطی و نیز نسبت­های قابل تبیین میان فرهنگ و ظرفیت­های اجتماعی با تبلیغات محیطی، و سپس از منظر مدیریت و سیاستگذاری فرهنگی و شهری و مناسبات صنفی به این پدیده پیچیده پرداختند تا ظرفیت­های پژوهشی، پرسش­های مطرح و حائز اهمیت و مفصل­بندی­های روش­شناختی و علمی ناظر بر تبلیغات محیطی آشکار و طرح شود و مسیر برای علمی کردن و علمی­دیدن این حوزه هموارتر شود.وی افزود: اگر چنین شود، بی­شک شاهد تغییرات جدی در چهره شهری و تبلیغات شهری ایران خواهیم بود.

ضرورت تبیین علمی و کالبد شکافی آسیبها و ظرفیتهای تبلیغات محیطی در توسعه پایدار شهر

دکتر منصوری دیگر سخنران نشست با تاکید بر اینکه در چارچوب ادبیات منظر3 هدف اصلی هویت، زیبایی و کارکرد اقدامات مدیریت منظر شهری را هدایت می کند گفت: در راستای برنامه ها و اقدامات ارتقای کیفیت منظر، موضوع تبلیغات محیطی در سرفصلهای "هویت شهر در تعامل با تبلیغات محیطی" ، "کارکرد های تبلیغات محیطی در منظر شهر " و "زیباسازی و تبلیغات محیطی " مطرح و مورد بررسی قرار می گیرد.

دکتر منصوری افزود: تبلیغات محیطی، به منزله بروز و ظهور فعالیتهای جاری در درون شهر، بخشی از جریان زندگی جاری شهری است که موجب معنادارشدن منظر شهر، پویایی و سرزندگی آن می شود. در عین حال، بهره های اقتصادی نهفته در آن موجب می شود تا مدیریت شهری پیوسته در رعایت سیاستهای ضروری برای هدایت کمی و کیفی تبلیغات محیطی در شهر، که منطبق با مأموریتهای ذاتی آن است، موفق عمل کند.

وی در ادامه تاکید کرد: ناشناخته بودن پاراداکس های حاکم بر میزان و نوع تبلیغات محیطی و سیاستهای ارتقا کیفی فضا به این نقیصه دامن می­زند. به همین دلیل علاوه بر ضرورت تبیین علمی مسئله و کالبد شکافی آسیبها و ظرفیتهای تبلیغات محیطی در توسعه پایدار شهر، لازم است مدیریت شهری نسبت به تفکیک اختیار مدیریت تبلیغات از بهره مندی از منافع آن در حوزه مدیریت خود اقدام کند.

 

ادارک ما از تبلیغات محیطی و کارکردهای آن در جامعه ساده و کلیشه‌ای شده است

افسانه کامران  که در بخش دیگری از نشست صحبت می کرد گفت: توجیه نابسامانی و آشفتگی تبلیغات‌محیطی در ایران با طراحی‌های ضعیف و تکراری و انداختن بار گناه بر شانه‌های نه چندان ستبر طراحان‌گرافیک و یا حتی توجیه‌ اقتصادی چون بازگشت سرمایه و غیره نشان از آن دارد که ادارک ما از تبلیغات محیطی و کارکردهای آن در جامعه ساده و کلیشه‌ای شده است. 

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد اکنون زمان مناسبی است تا به بهانه کنفرانس تبلیغات‌محیطی در دانشگاه علم و فرهنگ در بسیاری از این کلیشه‌ها که مانع نزدیک شدن به ژرف ساخت‌هاست به دیده تردید بنگریم و راه تحقیق و پژوهش در این زمینه را برای دانشجویان و محققان بگشاییم.

کامران در ادامه تصریح کرد: تفسیر ژرف ساخت‌ها در تبلیغات محیطی لاجرم باید نظام‌های بازنمایی در تبلیغات محیطی در ایران را بررسی  و مطالعه کند. وی افزود: این جستجو بدون مطالعه در نظام‌های ادارکی ایرانیان از فضا و محیط و نیز نظام‌های بازنمایی تصویر  در نزد آنان امکان‌پذیر نخواهد بود.

 

فرایند طراحی، یک فرایند به شدت حساب شده، دقیق و نظام مند است

دکترطبیب زاده در سخنرانی خود با اشاره به شرح فرایندهای دقیق و قانونمند حاکم بر شکل گیری تبلیغات محیطی که از فنی ترین و پیچیده ترین اشکال این فن است تاکید کرد: فرایند طراحی، یک فرایند به شدت حساب شده، دقیق و نظام مند است و از مرحله ایده پردازی تا متناسب سازی و پیاده سازی آن متناسب با رسانه و محیط، در هر فاز،متغیرهای پیچیده ای مورد توجه طراح یا گروه طراحان قرار می گیرد تا نهایتاً محصول نهایی در شکلی ساده و درعین حال محاسبه شده در منظر عموم قرار گیرد.

دکترطبیب زاده در ادامه صحبت های خود را در سه گام اصلی خلاصه کرد و افزود: در گام نخست روند پدیداری ایده و ایده پردازی در محیط های داخلی و خارجی و مدل های ناظر بر ایده خلاق مورد نظر است.سپس هدف گذاری مبتنی بر ایده های تجسم یافته در محیط موضوع مطرح می شود  و در گام سوم بسترهای ایجاد اثردر محیط، برمبنای گونه های ثابت و متحرک تبلیغ محیطی مورد توجه قرار می گیرد.

 

خروج از نسخه موبایل