خطرات مصرف غذا در رستوران

بر اساس گزارش نظرسنجی ملی سلامت کودکان (National Poll on Children’s Health) که بیمارستان کودکان C.S. Mott اداره و انجام آن را بر عهده داشته، تنها یک‌سوم از والدین عنوان کردند که کودکشان در اثر صرف غذای آلوده یا خراب در خانه مسموم و یا بیمار شده است و ۶۸ درصد از آن‌ها رستوران‌ها و غذاهای آن‌ها را مسبب و منبع بیماری‌های ناشی از صرف غذای آلوده عنوان کردند.

قابل‌توجه است، در این نظرسنجی آمده است که تنها ۲۵ درصد از مردم پیش از صرف غذا رتبه و امتیازهای بازرسی‌ها و استانداردهای بهداشتی رستوران‌ها یا اغذیه‌فروشی‌ها را چک می‌کنند.

غذای آلوده می‌تواند هر دو گروه، کودکان و بزرگ‌سالان را بیمار کند. در کودکان و نوجوانانی که هنوز سیستم ایمنی بدنشان رشد کافی نداشته، بیماری‌های ناشی از مواد غذایی آلوده می‌تواند خطر و عوارض جدی‌تری را ایجاد کند.

گری ال. فرید (Gary L. Freed) از اعضای ارشد این گروه تحقیقاتی و پژوهشگر دانشگاه میشیگان درباره این موضوع گفت: «غذای آلوده می‌تواند هر دو گروه، کودکان و بزرگ‌سالان را بیمار کند. در کودکان و نوجوانانی که هنوز سیستم ایمنی بدنشان رشد کافی نداشته، بیماری‌های ناشی از مواد غذایی آلوده می‌تواند خطر و عوارض جدی‌تری را ایجاد کند.»

او در ادامه توضیحات خود اظهار داشت که ویروس هپاتیت A به‌احتمال‌زیاد توسط دست‌های آلوده و شسته نشده منتقل‌شده و می‌تواند از این طریق وارد مواد غذایی و غذاها شده و افراد را آلوده کند بنابراین واکسیناسیون هپاتیت A برای کودکان یک‌ساله توصیه می‌شود.

از دیگر مکان‌هایی که صرف غذا در آنجا باعث بیماری کودکان می‌شود، می‌توان به مدرسه (۲۱ درصد)، خانه دوستان (۱۴ درصد) و رستوران‌های بوفه باز که گروه زیادی از افراد از یک میز بزرگ غذا و مواد غذایی به‌طور مشترک استفاده می‌کنند (۱۱ درصد) اشاره کرد.

بر اساس گزارش منتشرشده از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حدود یک نفر از هر ۱۰ نفر در سراسر جهان، در اثر آلودگی غذا و مواد غذایی بیمار می‌شوند. از هر ششصد میلیون نفری که به این‌گونه بیماری‌ها مبتلا می‌شوند، چهارصد و بیست هزار نفر جان خود را از دست می‌دهند.

بیماری‌های منتقل‌شده از غذا اغلب به علت سموم، انگل‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها مانند سالمونلا (salmonella) و اشریشیا کُلی (Escherichia coli) است. طبق گزارش‌های اعلام‌شده، زمانی که میکروب‌ها، باکتری‌ها یا ویروس‌های خاص، مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها را آلوده می‌کنند، با مصرف آن‌ها بیماری ایجاد می‌شود.

ال. فرید به‌عنوان پیشنهاد گفت: «اقدامات احتیاطی ساده مانند نظارت و چک کردن استانداردهای بهداشتی ویژه رستوران‌ها، رعایت قوانین ایمنی مواد غذایی هنگام پخت‌وپز و نحوه ذخیره‌سازی مواد غذایی می‌تواند به حفظ امنیت خانواده کمک کند.»

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام و آرزوی قبولی طاعات همگی، تشکر از مطالب خوبتون
    تندرست و موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا