نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مگس‌ها می‌ترسند

حشرات مدل‌های بسیار مهمی برای مطالعه احساسات هستند. هرچند موش‌های در درخت تکاملی بسیار به انسان‌ها نزدیک‌تر هستند، اما ساختار ساده سیستم عصبی مگس سرکه مطالعه روی آن را بسیار آسان‌تر می‌کند. بااین‌حال مطالعه روی احساسات حشرات یا حیوانات دیگر ممکن است کمی گیج‌کننده باشد. ازآنجایی‌که دانشمندان درباره تجربه احساسات انسانی می‌دانند ، ممکن است برای این حیوانات هم نوعی جنبه انسانی قائل شوند درست مثل شما که ممکن است تصور کنید که مگس از روی بشقاب غذای شما بپرد چون از دست شما می‌ترسد. ویلیام گیبسون،محقق ارشد این مطالعه از موسسه فنّاوری کالیفرنیا می‌گوید: « هیچ‌کس با شما مخالفت نمی‌کند اگر شما ادعا کنید که مگس‌ها مثل انسان‌ها دارای 4 غریزه اصلی هستند؛ غذا خوردن، جنگیدن، فرار کردن و جفت‌گیری کردن. حالا بیایید مسئله را یک گام دورتر ببریم و بپرسیم آیا وقتی مگس‌ها از یک محرک می‌گریزند، واقعاً از آن محرک ترسیده‌اند. تعیین  این موضوع واقعاً دشوار است.»
دکتر گیبسون و همکارانش در مطالعه‌شان ترس را به پنج بلوک سازنده تقسیم کردند که به‌عنوان بنیان‌های هیجانی شناخته می‌شوند. دکتر گیبسون می‌گوید:« اگر ما بتوانیم نشان دهیم که مگس میوه همه این بنیان‌ها جداگانه اما لازم را نشان می‌دهد، آن‌وقت ممکن است بتوانیم ادعا کنیم که آن‌ها دارای احساساتی مانند ترس هستند.» بنیان‌ها احساسات آنالیز شده توسط دکتر گیبسون و گروهش می‌تواند درزمینهٔ یک محرک مرتبط با ترس انسان درک شود: صدای شلیک گلوله.
وقتی شما صدای شلیک گلوله را می‌شنوید، این صدا ماشه احساسات منفی را می‌کشد. این احساس بنیانی است که به نام ظرفیت شناخته می‌شود و احتمالاً باعث می‌شود شما برای چند دقیقه پیش رو متفاوت رفتار کنید. این بنیان ماندگاری نامیده می‌شود.
قرار گرفتن مکرر در جریان این محرک‌ها باعث ایجاد واکنش احساسی قوی‌تری می‌شود، این بنیان مقیاس‌پذیری نامیده‌ می‌شود. برای مثال صدای شلیک پیاپی 10 گلوله بیشتر از صدای شلیک یک گلوله شما را می‌ترساند.
یکی دیگر از بنیان‌های ترس چیزی است که قابل‌تعمیم و برتری یافتن به زمینه‌های مختلف است، به این معنا که اگر شما در حال خوردن ناهار باشید یا با چیز دیگری مشغول باشید وقتی صدای شلیک می‌آید، ترس شما بیشتر شده و حواستان را از شامتان پرت می‌کند. چند موقعیتی یکی دیگر از  بنیان‌های ترس است که می‌تواند باعث شود شما یک واکنش ترس مشابه را در واکنش به محرک‌های غیر مرتبط بروز دهید، شبیه ترس ناشی از صدای شلیک مانند ناقص سوختن سوخت در موتور ماشین که باعث انفجاری کوچک در اگزوز می‌شود.
با در نظر گرفتن این بنیان‌های سازنده ترس، آیا یک مگس سرکه به یک سایه همان‌طور واکنش نشان می‌دهد که ما به صدای تفنگ واکنش نشان می‌دهیم؟ مطالعه نشان داده که این واکنش‌ها بسیار شبیه هستند.
محققان این نتیجه را بعدازاین گرفتند که مگس را بار‌های بار در یک محوطه در معرض یک سایه بالای سر قراردادند. آن‌ها با دقت رفتار‌های مگس را که در یک ویدئو ثبت‌شده بود بررسی کردند. این بررسی‌ها نشان داد که سایه بالای سر نقش مؤثر و پایداری در تغییر جهت‌ها و سرعت پرواز مگس دارد. گاه‌گاهی هم مگس‌ها در نقطه‌ای بی‌حرکت قرار می‌گرفتند، رفتاری دفاعی در واکنش به ترس که در جوندگان هم دیده می‌شود. این سایه همچنین باعث شد مگس‌های گرسنه منبع غذا را رها کنند که نشان می‌دهد این تجربه ذاتاً منفی است و از یک زمینه به زمینه دیگر قابل‌تعمیم است.
زمانی طول کشید تا مگس‌های فراری شده از روی غذا براثر سایه دوباره به روی غذا بازگردند، این موضوع نشان می‌دهد حالت ترس درونی مگس‌ها به‌آرامی از بین می‌رود. از همه این‌ها مهم‌تر هرچه مگس‌ها بیشتر از معرض سایه قرارگرفته بودند بیشتر طول کشید تا آرامششان را بازیافته و به سر غذایشان بازگردند. به‌بیان‌دیگر فرار مگس‌ها سرکه از روی غذا فقط یک فرار لحظه‌ای نبوده است. یعنی این موقعیت یک موقعیت پایدار روانی بسیار شبیه ترس است.
اگر این موضوع درست باشد به این معنی است که مگس‌های سرکه می‌توانند به ما کمک کنند تا به شیوه‌ای بنیادین دریابیم ترس و بقیه احساسات ما از چه تشکیل‌شده‌اند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل