مصرف زیاد نمک و تاخیر در بلوغ

پژوهشگران اثر مقادیر مختلف نمک در رژیم غذایی موشها در آغاز دوران بلوغ آنها را بررسی کردند. نتایج نشان داد موشهایی که نمک در رژیم غذایی آنها به مقدار 3 تا 4 برابر حد مجاز مصرف در انسان، گنجانده شده بود نسبت به موشهایی که به مقدار طبیعی یا کم از نمک استفاده کردند تاخیر قابل توجهی در بلوغ داشتند. نکته جالب اینکه موشهایی که به طور کامل نمک از رژیم غذایی آنها حذف شده بود، نیز بلوغ دیررس داشتند.

محققان دریافتند مصرف نمک برای آغاز دوره بلوغ ضروری است اما استفاده بیش از حد آن بر باروری تاثیر می‌گذارد. بلوغ دیررس می‌تواند به مشکلات رفتاری، استرس و کاهش باروری منجر شود.

تا به امروز، اثرات مقادیر مختلف چربی در رژیم غذایی بر بلوغ مورد مطالعه قرار گرفته است، اما هیچگاه اثر نمک روی بلوغ بررسی نشده است. مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف زیاد چربی و نمک بر باروری تاثیر منفی دارد.

سدیم به طور طبیعی در انواع مواد غذایی مانند شیر، خامه و تخم‌مرغ یافت می‌شود و همچنین در غذاهای فراوری شده مانند نان، گوشت، میان‌وعده و چاشنی‌هایی مانند سس سویا وجود دارد.

در حال حاضر در سراسر جهان مصرف نمک افراد بیش از مقداری است که واقعا از لحاظ فیزیولوژیکی برای بدن آنها لازم است، توصیه محققان این است که بزرگسالان حداکثر 5 گرم در روز نمک مصرف کنند.

منبع

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا