علم در 27 اردیبهشت

  • روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی

27 اردیبهشت ماه که در سطح جهانی به عنوان روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است، به عنوان روز روابط عمومی و ارتباطات تعیین گردید. امروزه نقش روابط عمومی ها در کمک به تصمیم گیری های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است.

نقش روابط عمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیت های حرفه ای، علمی و الکترونیکی،‌ از مشخصه های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات است. بنا بر این،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع،‌ منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم گیری سازمان است.

اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌رسانی در همه عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها وابسته است.

  • روز جهانی فشار خون بالا

هر سال روز 27 اردیبهشت به نام روز جهانی فشارخون نامگذاری شده است. "از میزان فشارخون خود مطلع باشیم" شعاری است که از سال 92 اعلام شده و تا 5 سال آینده یعنی امسال مصادف با سال 1397 نیز این شعار با هدف اجرای برنامه هایی در رابطه با غربالگری و شناسایی بیماران مبتلا به فشارخون بالا تکرار می شود.

  • تأسیس اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) در سال 1865 در پاریس

اتحادیه بین‌المللی مخابرات یا آی تی یو (ITU) یک سازمان بین‌المللی وابسته به سازمان ملل متحد است. این اتحادیه دومین اتحادیه قدیمی پس از کمیسیون راین است. این اتحادیه وظیفه قانون‌گذاری و مدیریت فضای فرکانسی، تدوین استانداردهای تبادل داده و اطلاعات و همچنین کمک به رشد و توسعه ارتباطات در سراسر جهان را بر عهده دارد. مقر این سازمان در ژنو سوئیس است. این اتحادیه 17مه 1865 تاسیس شد.

  • درگذشت شيخ الرئيس ابوعلی سينا

حسين ابن عبدالله بن سينا ملقب به شرف الملك و معروف به شيخ الرئيس، ابن سينا و حجةالحق، از بزرگ‏ترين اطبای نامی  و حكمای اسلامی اوايل قرن پنجم هجری است. وی در سوم صفر سال 370 قمری در بلخ به دنيا آمد. قبل از ده سالگی قرآن را حفظ كرد و در اندك زمانی، ادبيات، علوم دينی، حساب، هندسه، منطق، جبر، هيئت و علوم عقلی و نقلی را فرا گرفت و قبل از 20 سالگی بر تمام معلمين و اساتيد خود برتری يافت.

مهارت فوق العاده‏ ابن سينا در طب و معالجات شگفت‏ آوری كه از وی ذكر شده، بسيار تعجب برانگيز است. ابن سينا، علي‏رغم زندگانی ناآرام و پرحادثه‏ خود، انديشمند و نويسنده‏ای پركار بوده است. آن‏چه از نوشته‏ های خرد و كلان وی بر جای مانده است، نماينده‏ ذهنی فعال و پوياست كه گويى در هر شرايطی، حتي در سخت ‏ترين و توان فرساترينِ آن‏ها، از فعاليت و خلاقيت باز نمي‏ايستاده است. از ابن ‏سينا بيش از يكصد و سی اثر علمي در موضوعات مختلف از قبيل فلسفه، عرفان، الهيات، منطق، طب، ادبيات و بر جای مانده است كه اشارات، قانون، الحاصل و المحصول، شفا، عيون الحكمه، و ده‏ ها كتاب ديگر از آن جمله است. ابن سينا در اواخر عمر به سبب اختلافی كه با سلطان وقت پيدا كرد، مدتی فراری بود، هرچند قبل از آن روزگاری به وزارت نيز رسيده بود. وفات وی در سال 428 قمری به بيماری قولنج كه خود در معالجه‏  آن مهارت فراوان داشته، در 58 سالگی، روی داد. مقبره‏ ابن سينا در همدان در ميدانی به همين نام واقع است.

  • تولد اد هاسل

اد هاسل متولد 17مه 1897 است. وی شیمیدان نروژی و برنده جایزه نوبل شیمی 1969 برای توسعه مفهوم صورت بندی و کاربردهای آن در شیمی شد.

  • درگذشت جرالد موریس ادلمان

جرالد موزیس المان ایمونولوژیست و بیولوژیست آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی – پزشکی 1972 برای تحقیقات سیستم ایمنی بود. وی در 17مه 2014 درگذشت.

  • تولد ادوارد جنر

ادوارد جنر، پزشك معروف انگليسي در 17 مه 1749 در انگلستان به دنيا آمد.وی موفق شد تا در 14 مه 1796 واكسن ضد آبله را كشف كند. او معتقد بود كه تزريق مايه آبله، سبب ايجاد آبله خفيف در انسان مي‏ شود و همين موضوع موجب مصونيت بدن در مقابل اين بيماری خواهد شد. پس از آزمايش موفقيت ‏آميز واكسن آبله، جنر فوراً اين كشف را طی رساله ‏ای نوشت و به دانشمندان ارائه نمود.

در اين هنگام، برخی دانشمندان او را شعبده باز قلمداد كردند و با عنوان كردن اين‏كه جنگ با تقدير و طبيعت، برخلاف موازين دينی است، مبارزات جنر عليه بيماری آبله را تقبيح كردند. اما جنر دست از كار نكشيد و به آرامي نظريات و كشفيات خود را به اثبات رساند. كم كم جنر شهرت يافت و هزاران نفر را با موفقيت واكسينه كرد. از آن پس آبله كوبي در نقاط ديگر دنيا نيز رواج يافت و بسياری از مردم، از خطر مرگبار آبله رهايی يافتند. وی سال‏ های پايانی عمر را در زادگاهش گذراند و سرانجام در 30 نوامبر 1822 در 73 سالگی در گذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا