رسانه های مجازی به دنبال مسئولیت اجتماعی از دست رفته خود باشند

به نظر می رسد فضای مجازی و رشد و توسعه قارچ گونه شبکه های اجتماعی و به دنبال آن کانال های و سایت های خبری، علیرغم تمام نقاط ضعف و آسیب‌هایی که دارند، گاه می‌توانند تأثیرات مثبتی هم داشته باشند.

فضای نوین مجازی در روابط اجتماعی و اطلاع‌رسانی‌های میان‌فردی افراد، نقش قابل توجهی دارند به گونه ای که امروزه شبکه‌های مجازی هم در کنار سیستم‌های سنتی اخبار که همان شبکه‌های مختلف رادیو و تلویزیون و مطبوعات هستند، به کمک اطلاع‌رسانی آمده‌اند و هم سرعت و فراگیری بالایی دارند.

در رابطه با این موضوع مشاور فضای مجازی سازمان صدا و سیما در گفتگو با خبرنگار سیناپرس گفت: شبکه های اجتماعی و رسانه های نوین برای ادامه فعالیت های خود حتما باید فکری به حال اعتماد مخاطبان خود کنند وگرنه کاهش سرمایه اجتماعی در شبکه های اجتماعی در سطح جهان چیزی است که با آن مواجه می شویم.

دکتر حسن نجفی سولاری تصریح کرد: به نظر می رسد بتوان اینگونه ادعا کرد که رسانه های نوین هنوز هم نسبت به رسانه های سنتی نزد مخاطبان اعتبار کمتری دارند. طبق آمارهای رسمی رسانه های سنتی اعم از روزنامه و مجله، رادیو و تلویزیون و… در نزد مردم اعتبار بیشتری دارند و هنوز هم مخاطبان صحت و سقم اخباری که در خروجی این رسانه های یاد شده قرار می گیرد را قبول دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی نمی توانند جای مطبوعات را بگیرند، گفت: چرا می توانند؛ اما شرطش این است که حتما با یکسری قواعد سختگیرانه سرمایه اجتماعی از دست رفته خود را به دست آورند. انتشار شایعه و ایجاد موج های دروغین و عدم دروازه بانی اخبار و مهمتر از آن عمومی کردن فعالیت خبرنگاری تحت عنوان شهروند خبرنگار اصول تخصصی خبر را زیرسوال می برد.

این استاد دانشگاه و کارشناس ارتباطات تاکید کرد: اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، چیزی که شاهد آن هستیم این است که در درازمدت دقت فدای سرعت می شود و نتیجه آن انتشار شایعات و اخبار زرد در سطح جامعه می شود. این در حالیست که یک روزنامه رسمی و کثیرالانتشار هرگز این کار را نمی کند چون مقوله اعتبار برایش بسیار مهم و باارزش است.

وی اظهار کرد: در هرحال واضح و مبرهن است که نمی توان گفت رسانه های سنتی در عصر حاضر امکان رشد دارند. به هرحال فرآیند توسعه تکنولوژی به ما می گوید که رسانه های سنتی رو به افول هستند، اما رسانه های نوین و شبکه های اجتماعی باید کنترل شده فعالیت کنند.

نجفی سولاری ادامه داد: این کنترل هم صرفا نباید دولتی باشد، بلکه خودکنترلی و کنترل سازمان های مردم نهاد حتی کنترل مردم که لازمه آن داشتن سواد رسانه ای مخاطبان است، نیز می تواند موثر واقع شده و موجب بهبود و تقویت این رسانه ها شود.

بر اساس اظهارات این کارشناس رسانه اینگونه به نظر می رسد که می توان امیدوار بود با همکاری رسانه های نوین و مطبوعات سنتی بتوان فضای بی سابقه‌ای برای کار رسانه‌ای ایجاد کرد تا همه از آن بهره مند شوند.

در هرحال هنوز هم مجلات خوبی در کشورمان منتشر می شود. گرچه، ممکن است کانال های خبری ایجاد شده در شبکه های اجتماعی جای برخی روزنامه ها را بگیرند، اما جای برخی از روزنامه ها و مجلاتی که با مطالب تولیدی و تحلیل و گزارش های میدانی هنوز هم مخاطبان خاص خود را دارند با چنین رسانه هایی گرفته نمی شود.

در هرحال می توان ورود تکنولوژی به عرصه مطبوعات را یک فرصت قلمداد کرد و بر اساس نظر برخی از صاحبنظران این حوزه شرایط کنونی را فضای مناسبی دانست برای مدیریت هزینه و نیروی انسانی که فراروی اصحاب رسانه مکتوب قرار گرفته است.

 

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا