درمان 300 میلیون بیمار با ژن درمانی

معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: با توجه به مطالعات پانزده ساله ای که در دنیا در زمینه علم ژنتیک صورت گرفته، امروزه می توان برخی بیماری های ژنتیکی را با روش نوینی که اصطلاحا به آن درمان ژن، ژن تراپی یا به اصطلاح دقیق تر، اصلاح ژن اطلاق می شود، درمان کرد.

دکتر رضا ملک زاده اظهار کرد: "به لطف ژن درمانی در دنیا شاهد گزارش هایی از درمان مبتلایان به هموفیلی و تالاسمی هستیم؛ به طوری که با این روش، ژن بیماران را با عملی بسیار ساده که حتی جراحی هم نیست، اصلاح می کنند. در این روش معمولا ژنی را به همراه یک ویروس به داخل بدن بیمار تزریق می کنند که نقص ژنتیکی فرد را اصلاح و  بیماری را درمان می کند".
او از این روش به عنوان تحولی عظیم در علم پزشکی نام برد که می توان به واسطه آن، حدود 300 میلیون بیمار مبتلا به نقص های ژنتیکی و از جمله دو بیماری هموفیلی و تالاسمی را در جهان درمان کرد.
ملک زاده همچنین به درمان بسیاری دیگر از بیماری های ژنتیکی از جمله ناتوانی های عضلانی، مغزی و جسمی به کمک ژن درمانی اشاره کرد و این درمان نوین را امیدی برای بیماران مبتلا به عارضه ژنتیکی و خانواده های آنها دانست.

اساس ژن درمانی بر آن است که در آن بیماری، تنها یک ژن دچار مشکل باشد تا بتوان با اصلاح، آن را درمان کرد.
به گفته ملک زاده، پژوهشگران ایرانی در تلاش اند تا این فناوری را در ایران به وجود بیاورند. تحقیقاتی در این زمینه انجام شده اما به سرمایه گذاری و تقویت نیروی انسانی نیاز است که باید برنامه ریزی های دقیقی در این زمینه انجام شود.

 

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا