شبیه سازی شرایط مریخ در زمین

بر اساس تصاویر ارسالی کاوشگر امریکایی مریخ به نام  کنجکاوری Curiosity ، این سیاره از مختصات گوناگون زمین شناختی و نقشه برداری برخوردار است . بر سطح این سیاره آتشفشان های بسیار بزرگ ، دره های باریک و عمیق ، سلسله دره های پهناور، تپه های شنی وسیع ، شکاف های بزرگ و ترک های گسترده عمیق در پوسته آن دیده می شود .

پارک ایالتی دره گوبلین (Goblin Valley State Park) در ایالت یوتا (Utah) ایالات متحده امریکا بسیار شبیه سطح سیاره مریخ است . در منطقه اثری از پوشش گیاهی و آب نبوده و همه جا را تنها صخره و ماسه فرا گرفته است . فرسایش طبیعی تخته سنگ ها باعث ساخته شدن صخره هایی قارچ مانند و عجیب شده است .

سازمان غیر انتفاعی ترویج اکتشافات مریخ یا انجمن مریخ (Mars Society) با انتخاب این منطقه در نظر دارد تا آن را همچون وضعیت واقعی کره مریخ شبیه سازی کند . شش دانشجو از دانشگاه کاتولیک لوون (Louvain’s Catholic University) بلژیک با شرکت در یک پژوهش علمی با عنوان ماموریت مریخ ، پانزده روز در یک ایستگاه در این منطقه به صورت خودکفا و در شرایط سیاره مریخ زندگی خواهند کرد .

باستین ماثورین (Bastien Mathurin) فرمانده این ماموریت در این رابطه چنین توضیح می دهد : برجستگی های موجود در این منطقه سرشار از اکسید آهن است . خاک این منطقه کاملا قرمز رنگ و تپه ای بوده و همین باعث شده تا به سیاره مریخ بسیار شباهت داشته باشد .

لازم به ذکر است که کاشفان آینده مریخ مجبور به تحمل سرمای شدید و سخت زیر 60 درجه سانتیگراد سیاره مریخ خواهند بود در حالی که در منطقه جدید شبیه سازی شده مریخ بر روی زمین ، دشمن اصلی انسان گرمای شدید است .

دانشجویان بلژیکی باید هر روز ، مانند فضانوردان واقعی ، به وظایف علمی خاصی بپردازند . به عنوان مثال آنها باید به اندازه گیری بستر خشک رودخانه که به صورت مارپیچ در سراسر این منطقه دیده می شود ، پرداخته  و از خاک آنجا نمونه برداری کنند . کاری که در واقع در سطح لغزان و پودر مانند منطقه آسان نخواهد بود .

گاسپارد توواید (Gaspard Touwaide) مهندس این گروه می گوید : من فقط نمونه خاک بر می دارم و مختصات جی پی اس را یادداشت می کنم تا زیست شناس ما بتواند به تجزیه و تحلیل باکتری های موجود در آن بپردازد .

لازم به توضیح است که این ایستگاه شامل بخشی به عنوان محل زندگی و همچنین یک آزمایشگاه زیست شناسی برای تجزیه و تحلیل نمونه ها است .

زیست شناس گروه نیز در این رابطه چنین توضیح می دهد : من در تلاش هستم تا با کاشت نمونه ها در محیط های مختلف و انجام آزمایش های متفاوت ، به شناسایی آن ها بپردازم . برای نمونه اولویت در این است که ما بتوانیم ببینیم چه باکتری هایی ممکن است مشابه اش در مریخ باشد . روشن است که بر روی سطح سیاره مریخ به دلیل تشعشات یونی شدید ، هیچگونه حیات و زندگی وجود ندارد . اما چند متر زیر سطح آن ممکن است باکتری وجود داشته باشد   .

قابل توضیح است که در این ایستگاه ، محیط زندگی دانشجویان ، به شکل دایره و شبیه به یک فضاپیما بوده که می تواند روزی بر سطح مریخ فرود آید . شعاع دایره محیط زندگی آنها فقط هشت متر بوده و فضای مسکونی آن ها صد متر مربع و در دو طبقه تقسیم شده است . محیط داخلی آن نیز بسیار ساده و بدون تجملات است . آب برای این افراد جیره بندی شده و تمام مواد غذایی به صورت خشک در اختیارشان قرار می گیرد . تنها فضای خصوصی این محل ، اتاق های خواب بسیار کوچک است .

این دانشجویان می توانند از وسایل نقلیه چهار چرخ برای آزمایش پوشش Wi-Fi در اطراف پایگاه استفاده کنند . آنها می توانند در صورت نیاز دست به ساخت خلاقانه ابزار و وسایل مورد احتیاج خود بزنند .

هدف از این ماموریت کشف بهترین روش های اکتشافی در مریخ بوده است و چگونگی گذراندن زندگی روزانه بخش بسیار مهم این تجربه به حساب می آید .