والدین مراقب پوست کودکان خود باشند

به گزارش سیناپرس از آنا، امیرهوشنگ احسانی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص پوست و مو با اشاره به بروز اگزمای پوستی در کودکان اظهار کرد: اگزمای کودکان معمولا از 3 ماهگی به صورت التهاب، قرمزی و خارش پوست کودک نمایان می‌شود که ابتدا از قسمت گونه کودکان آغاز و به مرور زمان ممکن است به اندام‌های فوقانی و تحتانی از جمله آرنج، زانو، تنه و باسن گسترش یابد.

وی افزود: علت بروز اگزمای سرشتی یا اتوپیک کودکان هنوز به صورت علمی مشخص نیست اما یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در کودکان است، البته برخی معتقدند خاصیت و طبع پوست برخی کودکان به طور طبیعی منجر به بروز این بیماری می‌شود.

احسانی یادآور شد: اگزما با گذشت زمان و افزایش سن کودک بهبود می یابد اما متاسفانه این بیماری درمان قطعی ندارد و تنها می‌توان روند سرعت بیماری را کنترل و کاهش داد.

این متخصص پوست خاطر نشان کرد: به ندرت نیز احتمال دارد تا مدت های طولانی اثرات این بیماری در بزرگسالی فرد نیز ماندگار باشد.

احسانی افزود: اگزمای سرشتی کودکان دارای برجستگی‌های التهابی قرمز رنگی است که به صورت پوسته پوسته و ضخیم روی بدن کودک نمایان می‌شود البته ممکن است روی ضایعت اگزمایی ضایعات ترشح دهنده هم به وجود بیاید که در هنگام خارش با خروج ترشحات روبه رو شوند و باید در نظر داشته باشیم که پس از درمان بیماری اگزما امکان عود و بروز مجدد بیماری در فرد وجود دارد.

این پزشک ادامه داد: مادران کودکان مبتلا به اگزمای سرشتی باید نکاتی را رعایت کنند از جمله اینکه همیشه از لباس نخی و تمیز برای کودکانشان استفاده کنند، از صابون گلسیرینه برای شستشوی بدن و پوست کودک استفاده کنند، پس از استحمام حتما بدن کودک را چرب کنند و هوای منزل را در فصل زمستان مرطوب نگهداری کنند و از خشک شدن هوا جلوگیری کنند، از تعریق زیاد کودک در فصل تابستان جلوگیری کنند زیرا خشکی هوا و تعریق اگزما را افزایش می‌دهد.

احسانی ادامه داد: مادران باید حتما برای درمان به متخصصان پوست مراجعه کنند، درمان اگزمای کودکان در ابتدا به صورت کرم دارویی است و به ندرت داروهای خوراکی استفاده می شود. البته مادران باید توجه کنند که فهرستی از مواد غذایی تشدید کننده اگزما تهیه کنند تا از مصرف آن بپرهیزند اما به طور مشخص ممنوعیت مصرف غذای خاصی در تشدید این بیماری وجود ندارد و حتی مصرف ادویه جات باعث افزایش و شدت بیماری در کودکان نمی‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا