رونق گردشگری سلامت در کشورهای اسلامی

در این مراسم رییس شورای سیاستگذاری مرکز توسعه گردشگری و سلامت کشورهای اسلامی با ابراز خرسندی از برگزاری سومین کنگره بین‌المللی توسعه روابط اقتصادی در حوزه سلامت گفت: منتظریم اتفاقات خوبی در حوزه گردشگری سلامت به وقوع بپیوندد و با حضور شرکت های نوپا و جوانان بتوانیم تهدیداتی که با آنها روبرو هستیم را به فرصت تبدیل کنیم.

دکتر کریمی تصریح کرد: در دوره های قبل برگزاری این کنگره توانستیم از کشورهای آسیای شرقی سرمایه و اعتبار جذب کنیم و جذب سرمایه‌گذار و اعتبار از شرکت‌های غرب آسیا برنامه پیش روی ماست.

وی ادامه داد: کشور ایران دارای چهار فصل و هفت اقلیم است اما متاسفانه در حوزه های مختلف گردشگری به ویژه گردشگری سلامت کار خاصی صورت ندادیم. از این رو، امید می‌رود با ایجاد کنسرسیوم در حوزه سلامت و بسط و گسترش شرکت هایی که خدمات سلامت ارائه می دهند بتوانیم از پتانسیل های موجود استفاده کنیم.

کریمی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت از گردشگری سلامت باعث ایجاد شغل بر پایه اقتصاد مقاومتی می شود که توصیه رهبر عزیزمان است.

در ادامه این مراسم رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر مسافرتی و گردشگری ایران با اشاره به اینکه ۴هزار دفتر مرتبط با این حوزه در کشور مشغول به کارند گفت: در زمره پنج کشور برتر جهان به لحاظ جاذبه های طبیعی هستیم و در تمامی رشته های سلامت پزشکان حاذق در کشور وجود دارد، ولی متاسفانه در حوزه گردشگری سلامت کشورهای رده دوم و سوم مورد اقبال بیشتری واقع می‌شوند.

دکتر رفیعی تصریح کرد: باید بدانیم که موانع ارزی نمی تواند مانع کار ما شود و باید از همه امکانات موجود برای جذب گردشگران سلامت استفاده کنیم.

رییس مرکز توسعه گردشگری سلامت کشورهای اسلامی از دیگر سخنرانان این کنگره بود که با اشاره به مزیت های بالفعل و بالقوه کشور در این حوزه خاطرنشان کرد: گردشگری سلامت با گردش مالی رو به فزونی دست اندرکاران حوزه را بر آن داشته که با همدلی و تشریک مساعی محیطی ایده‌آل برای گردشگران سلامت ایجاد کنند.

دکتر افشار افزود: سهم کشورهای اسلامی در گردشگری سلامت ناچیز است از این رو برآنیم که با فهم روشن از موانع موجود و با رفع پاره ای از مشکلات در رابطه با جاذبه های گردشگری سلامت کشورهای اسلامی فعالیت های لازم را به عمل آوریم.

وی تاکید کرد: طی پنج ساله آینده در سایه تعامل با کشورهای دوست شاهد افزایش صددرصدی سهم کشورهای اسلامی در گردشگری سلامت خواهیم بود.

رییس سومین کنگره بین‌المللی توسعه اقتصادی در حوزه سلامت نیز ایجاد شبکه بین کشورهای اسلامی را اساس کار کنگره دانست و تصریح کرد: بحث سلامت جز مهمی از دیپلماسی عمومی است، چراکه گفتمان فرهنگی می‌تواند جایگزین گفتمان مبتنی بر زور و غیرمنطقی باشد.

دکتر زالی عنوان کرد: یکی از محورهای مشترکی که کمتر مسائل سیاسی در آن دخیل است بحث سلامت است. کشورهای اسلامی با ملاحظات فرهنگی و دینی که دارند می توانند با به اشتراک گذاری تجارب ارزنده خود در حوزه بهداشت و درمان الگوی منحصر به فردی را در این حوزه ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه تا سال ۲۰۲۰ مفهوم توریسم تغییر کرده و مدل های نوینی جایگزین آن می شود گفت: دو تجربه بزرگ ملی در این حوزه داریم، یکی نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی که یک نظام زنجیره ای و منظم را شامل می‌شود به گونه ای که از خانه‌های بهداشت از روستاها شروع شده و به خدمات بیمارستان ها ختم می‌شود.

زالی ادامه داد: اتفاق دوم این است که دانشگاه علوم پزشکی در هر استانی علاوه بر آموزش در حوزه ارائه خدمات هم ماموریت دارند که این موضوع دانشگاه های علوم پزشکی را از حوزه صرفا آکادمیک خارج کرده و اینها می تواند الگوهای مناسبی برای کشورهای در حال توسعه باشد.

وی در ادامه صحبت هایش به حضور بخش خصوصی در حوزه سلامت کشور اشاره کرده و گفت: مشارکت بیشتر بخش خصوصی به دلیل اینکه بوروکراسی اداری کمتری در آن وجود دارد و در نتیجه چابک تر است از اهداف ماست.

بر اساس این گزارش در این کنگره دکتر بهاری فر مدیر عامل بیمه ما و روسای انجمن گردشگری سلامت کشورهای چین، هند، افغانستان، گرجستان و دیگر کشورها حضور داشتند. در ادامه این کنگره همچنین کشورمان تفاهم نامه همکاری با کشورهای چین،گرجستان و صربستان امضا کرد.

این گزارش می افزاید، در حاشیه کنگره سه روزه سلامت، کارگاه ها و پنل های تخصصی، نمایشگاه جانبی، کاتالوگ شو و نشست های تجاری در این حوزه برگزار می شود.

گزارش:هانیه حقیقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا