تأثیر مشتری و زحل بر جو زمین

زمین تقریبا یک مدار کاملا دایره‌ای را به دور خورشید می‌گردد و همین امر نیز موجب می‌شود که سیاره ما با توجه به فاصله مناسبش از خورشید، امکان حیات را در خود جای داده باشد. با این وجود نکته بسیار مهم این است که این شرایط تا ابد پایدار نخواهد بود.

دانشمندان به‌تازگی دریافته‌اند که زمین به‌واسطه جاذبه سایر کرات منظومه شمسی از مدار خود منحرف می‌شود. البته این انحراف را نمی‌توان یک امر فوری  بسیار سریع دانست ولی این امر به‌صورت قطعی در حال اتفاق افتادن است. در حقیقت دانشمندان با استفاده از یافته‌های خود در این زمینه، یک مقاله کامل در ژورنال علمی آکادمی علوم منتشر ساخته‌اند.

بر اساس این یافته‌ها، سیاره‌های مشتری و زحل به‌واسطه نزدیکی خود به زمین موجب می‌شوند که زمین در بازه‌های زمانی هر 405 هزار سال یک‌بار به مقدار قابل‌اندازه‌گیری از مدار خود خارج شود. از سوی دیگر نکته مهم این است که این فرایند برای 205 میلیون سال گذشته در جریان بوده است و همین موضوع نیز نشان می‌دهد که بیش از 500 بار شاهد این تغییر موقعیت مداری بوده‌ایم.

دکتر دنیس وی کنت از دانشگاه نیو برانسویک دراین‌باره توضیحات جالبی داده و نشان می‌دهد که این مسیر موجب تغییرات زیستی در زمین شده است. اطلاعات ناشی از تحقیقات خود نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی شدیدی که به‌واسطه این موضوع رخ‌داده‌اند، به دوران تراسیک در عصر دایناسورها نیز بازمی‌گردد و حتی می‌توان اطلاعاتی درباره این موجودات و تغییراتی که به ناپدید شدن آن‌ها منتهی شد را نیز به ما ارائه کند.

دانشمندان برای اثبات تئوری خود به سراغ نمونه‌هایی رفتند که از مرکز جنگل‌شناسی آریزونا برداشت‌شده بود. این نمونه پس از بررسی‌های فراوان نشان داد که در عمق 518 متری نشانه‌های قطعی تغییرات یافته می‌شوند. نکته مهم این بود که این تغییرات همان‌طور که اشاره شد به دوران تراسیک بازمی‌گشتند که نخستین دوره زیستی دایناسورها بر روی زمین بود.

دانشمندان دریافتند که قطب‌های زمین به‌صورت مقطعی جای خود را عوض کرده‌اند و همین امر نیز بر روی وضعیت زیستی زمین تأثیر بسیار شدیدی داشته است. مواد معدنی دارای اورانیوم به‌عنوان نمونه‌هایی جهت برداشت رادیو کربن مورداستفاده قرارگرفته و نشان می‌دهند که این تغییرات جوی به‌صورت عجیبی موجب ایجاد چرخه‌های خشک‌سالی و حلقه‌های بیش‌ازحد بارانی در زمین می‌شود.

به‌این‌ترتیب می‌توان دریافت که نزدیک‌ترین سیاره‌ها به زمین یعنی زحل و مشتری بر روی ساختار مداری ما تأثیر گذاشته و بر روی فرایند معکوس شدن قطب‌های زمین موثر بوده‌اند. این امر موجب می‌شود که هر 405 هزار سال یک‌بار، تغییراتی گرانشی در زمین ایجاد شود که به تغییرات جوی منتهی می‌شود و آخرین بار این تغییرات در 200 هزار سال پیش انجام‌شده‌اند.

منبع: Gizmodo

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا