پرندگان در خطر انقراض

نیوساینتیست: یک هشتم همه گونه های شناخته شده پرندهها در جهان در خطر انقراض قرار دارند.

این عدد معادل 1469 گونه از مجموع حدود 11 هزار گونه پرنده شناخته شده را شامل می شود.

بزرگترین عامل در خطر قرار دادن پرنده ها رشد کشاورزی ومزرعهداری است. از میان 1469 گونه در حطر، 1091 مورد آن ها به طور مستقیم به دلیل توسعه مزارع و کشاورزی و از دست دادن محیط زیست طبیعی خود در آستانه انقراض قرار گرفتهاند.

این نتایج بر اساس گزارش سال 2018 وضعیت پرندگان جهان به دست آمده است. بر اساس این گزارش در حال حاضر سطح زمین های کشاورزی به شش برابر مساحت زمین های زیر کشت در سه قرن قبل رسیده است. به عبارت دیگر سطح کل زمینهای زیر کشت در طی سیصد سال قبل از عدد 6 درصد کل خشکیهای زمین به 38 درصد زمین های خشکی رسیده است.

بخش بزرگی از این افزایش زمینهای شاورزی و دامداری که در طی این سه سده رخ داد و عاملی اصلی در انقراض پرندهها به شمار میرود به تغییر الگوی غذایی انسان، افزایش استفاده از گوشت قرمز و در نهایت افزایش جمعیت انسان باز می گردد.

افزایش زمینهای اختصاص داده شده به دامداری و کشاورزی باعث کوچک تر شدن و محدود شدن محیط زیست پرندهها شده است. آن ها برخی از زیستگاههای طبیعی خود را از دست داده و با محدودیت های بسیاری مواجه شدهاند.

برخی از این تغییرات حتی گونههای رایج و آشنا را نیز شامل شده است.

خبر خوب این است که امروز نه تنها دانشمندان اطلاعات خوبی از گونه های در معرض خطر و همین طور روشهای حفاظت از آنها در اختیار دارند که با کمک روشهای فناوری تازه امکان بهینهسازی روشهای کشاورزی و تغییر الگوی کشت و دامداری سنتی به روشهای تازه و دارای بهرهوری بالا که فشار کمتری به محیط زیست وارد میکند وجود دارد.

اکنون مهمترین گام برای حفظ این گونهها بیش از مشکل فنی، به وجود آمدن عزم لازم برای حفاظت از آن ها و سایر گونههای گیاهی و جانوری است که در معرض خطر قرار دارند.

 

پوریا ناظمی 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا