در کهنسالی آب پرتقال بیشتری بخورید

پژوهش های جدید نشان دهنده تاثیر مثبت مصرف آب پرتقال در بهبود عملکرد مغز در افراد کهنسال است .  در همین زمینه دانیل لمپورت Daniel Lamport از دانشگاه ریدینگ University of Reading اعلام کرد : " جمعیت جوامع انسانی با سرعت زیادی به سمت پیر شدن پیش می رود . این موضوع در سراسر جهان کمابیش مشاهده شده و احتمال داده می شود تا سال 2100 میلادی ، تعداد افراد بالای 60 سال در جهان به سه برابر آمار امروزی برسد . این موضوع ایجاب می کند که بتوانیم روش های جدید ، کم هزینه و مثمر ثمری را که عوارض جانبی نداشته و سبب افزایش سطح ادراک در کهنسالی می شوند ،  برای این گروه از انسان ها کشف و ارائه کنیم . "

در این مطالعات مشاهده شد که گروهی متشکل از 37 فرد بالای 67 سال که از نظر سلامتی در شرایطی بسیار ایده آل به سر می بردند ، برای مدت هشت هفته به صورت روزانه به میزان 500 میلی گرم آب پرتقال مصرف کرده و در این تحقیقات ، قدرت حافظه ، سرعت واکنش و قدرت تکلم آن ها ، پیش از شروع هشت هفته و پس از آن مورد محاسبه و ارزیابی قرار گرفت .  گفتنی است پژوهشگران در این بررسی ها  از روش محاسباتی بین المللی موسوم به  عملکرد شناخت جهانی  یا  global cognitive function  استفاده کرده اند  . در این مطالعات مشخص شد شرایط عمومی مد نظر قرار گرفته در این استاندارد ، در بین افرادی که برای مدت زمان هشت هفته به صورت منظم از آب پرتقال استفاده کردند ، به میزان هشت درصد افزایش داشته است .  لازم به توضیح است که  آب پرتقال سرشار از ماده ای موسوم به فلاونوئید  flavonoid است که مطالعاات جدید نشان می دهد این ماده نقش مهمی در بهبود عملکرد حافظه از طریق فعال کردن مسیرهای انتقال سیگنال های مغزی در بخش هیپو کامپ hippocampus  مغز دارد که عملکرد حافظه و یادگیری در انسان را مدیریت می کند .

سرپرست این تیم تحقیقاتی در ادامه توضیحات خود افزود : " این مطالعات نشان می دهد که انجام تغییراتی به ظاهر کوچک در برنامه غذائی روزانه و رژیم مصرفی فرد می تواند چه تاثیرات مفیدی داشته باشد . در حقیقت ما کشف کردیم که استفاده از میوه ها و سبزیجان مختلفی که دارای فلاونوئید هستند ، تاثیر بسیار مثبتی روی قدرت حافظه و عملکرد مغز انسان داشته و این تاثیر در دوران کهنسالی بسیار بیشتر است . "

مطالعات پیشین نشان داده بود که میوه های دیگری مانند بلوبری نیز دارای سطح مناسبی از فلاونوئید ها بوده و نقشی مهم در بهبود ادراک ذهنی دارند .  شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله تغذیه بالینی Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا