علم در 20اردیبهشت

  • روز بین المللی پرندگان مهاجر

روز جهانی پرندگان مهاجر رویدادی بین‌المللی است که در آن بر اهمیت وجود پرندگان مهاجر برای حفظ تعادل زمین، اکوسیستم و انسان تأکید شده است.به منظور افزایش توجه جهانی به موضوع اهمیت پرندگان مهاجر، از سال 2006 میلادی توافقنامه پرندگان مهاجر آبی آفریقا- اوراسیا (AEWA) اقدام به نامگذاری و برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر نموده است. در هر سال شعار روز جهانی پرندگان مهاجر بر روی هدف و عنوان بخصوصی متمرکز می گردد به عنوان مثال شعار روز جهانی پرندگان مهاجر در سال 2006 عبارت بود از ، پرندگان مهاجر هم اکنـون به کمــک مــا نیازمندند.برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر می باشد. سایر اهدافی که از برگزاری مراسم در این روز می توان انتظار داشت این است که  مسؤولان کشورها ، سازمان های مردم نهاد، باشگاهها، دانشگاهها، مدارس و … در سراسر دنیا فعالیت ها و برنامه هایی را طراحی و اجرا کنند تا ضمن افزایش آگاهی عمومی، به حفاظت از این پرندگان و زیستگاه آنان کمک شود.

  • روز جهانی لوپوس

بیستم اردیبهشت ماه مصادف با ده می، روز جهانی لوپوس است.لوپوس یک اختلال مادام العمر سیستم ایمنی بدن است که در آن سلول های ایمنی به بافت های سالم بدن بیمار حمله کرده و باعث التهاب و تخریب بافت ها می گردد. لوپوس از گروه بیماری های خود ایمنی است.

  • روز جهانی بستنی علمی

روز جهانی بستنی علمی روزی است که محققان، پژوهشگران و نخبگان علمی جهان، در یکی از فضاهای عمومی شهری، (مانند پارک‌ها) اقدام به مطالعه یک صفحه از کتاب علمی مرتبط با رشته تحصیلی خود همراه با خوردن یک بستنی می‌کنند. مطالعه، افزایش سرانه کتابخوانی و بازنگری در فرهنگ استفاده از فضاهای عمومی شهری، از جمله انگیزه‌های این روز است.

  • پرتاب موشک V-2 نخستین موشک بالستیک دوربرد جهان (1946)

موشک وی-۲ (به آلمانی: V-2)، موشک بالیستیکی بود که در جنگ جهانی دوم در آلمان ساخته شده و برای بمباران استراتژیک اهداف متفقین به کار رفت. این موشک که با سوخت مایع کار می‌کرد اولین نمونه موشک بالیستیک بود که توسط بشر ساخته شد. موشک‌های بالیستیک به موشک‌های دوربردی گفته می‌شود که از جو زمین خارج شده و بقیه مسیر را بدون سوخت و بر اساس قوانین بالیستیکی طی می‌کنند تا دوباره به جو زمین برگشته و بر سر هدف خود فرود آیند. به این ترتیب وی-۲ اولین شیء ساخته شده به دست انسان بود که از جو زمین خارج می‌شد. با شکست آلمان و پایان جنگ این موشک‌ها و طرح‌های مربوط به آن به همراه سازندگانش به دست نیروهای آمریکا و شوروی افتادند و این امر زمینه ساخت دیگر موشک‌های بالیستیک نظامی و راکت‌های مورد استفاده در صنعت فضانوردی در هر دو کشور را فراهم آورد.

  • گاسپار مونژ

گاسپار مونژ متولد ۱۰ مه ۱۷۴۶ابود. وی در ۲۸ ژوئیه ۱۸۱۸درگذشت.او ریاضی‌دان فرانسوی که به پژوهش در بعضی از شاخه‌های هندسه، نظریه معادلات دیفرانسیل جزئی و مسائل فیزیک، شیمی و فناوری پرداخت.

 

  • تولد فرانسوا رائول

فرانسوا ماري رائول شيمي دان فرانسوي در 10 مه 1830م در پاريس به دنيا آمد. وي پس از اخذ دكتري از دانشگاه پاريس به تحقيقات علمي در شيمي پرداخت تا اينكه پس از سال‏ها تحقيق و بررسي و آزمايش، به عنوان يكي از پايه‏گذاران دانش نوين شيمي و فيزيك مطرح شد. رائول در زمنيه كاهش نقطه انجماد و افزايش نقطه جوش مواد، قوانيني را كشف كرد كه به نام خود او ثبت شده است و به عنوان قوانين "رائولت" معروف مي‏باشد. اين قانون درباره تنزل نقطه انجماد به اين صورت مي‏باشد كه در محلول‏هاي رقيق يك جسم تجزيه‏ناپذير، پايين آمدن نقطه انجماد، به نسبت مستقيم عيار محلول و به نسبت عكس جرم ماده حل شده تغيير مي‏كند. اين مسئله درباره بالا رفتن نقطه غليانْ با همان نسبت‏ها صادق مي‏باشد. از قوانين رائول براي تعيين تقريبي ميزان جرم ملكولي عناصر استفاده مي‏شود. اين دانشمند فرانسوي سرانجام در اول آوريل سال 1901م در 71 سالگي درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا