به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،با عنایت به منویات مقام معظم رهبری درخصوص اهتمام به تولید دانش و نهضت نرم افزاری و شکل گیری کمیته مرکزی دستگاهی دانشگاه، آییننامه تشکیل کرسی های نظریه پردازی تخصصی و ترویجی دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ می شود.
انتظار می رود موضوع با جدیت در دستورکار شوراهای پژوهشی و فرهنگی دانشجویی استان و واحدها، شورای دانشکده ها و گروه های آموزشی و پژوهشی قرار گرفته و با مدیریت و راهبری روسای استان و واحدها، زمینه و شرایط تولید دانش و نقد و مناظرات علمی فراهم آید.
هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره در هفدهم بهمن ماه 1382 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده و هدف اصلی آن حمایت از گسترش کمی و کیفی برگزاری کرسی های تخصصی است و برای تحقق این هدف کمیته مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد.
در آییننامه تشکیل کرسی های نظریه پردازی تخصصی و ترویجی دانشگاه آزاد اسلامی، انواع کرسی ها و آیین نامه های ساختاری و دستورالعمل های اجرایی برای پیشبرد در خور شأن، متقن، فراگیر و سریع امور تبیین شده است.
تولید دانش بومی، ایجاد فضای خودباوری و نشاط علمی، کمک به فرآیند مدیریت دانش و تحول در علوم انسانی اسلامی، شناسایی محققان مبتکر و صاحب اندیشه و زمینه سازی برای بهره مندی از آراء آنان، ایجاد شبکه ای از محققان و بهره گیری از تبادل آراء و افکار و هم افزایی علمی و تقویت روحیه نقد و مناظره و کمک به فرآیند استقلال فکری و هویتی دانشگاه از جمله اهداف برگزاری کرسی های تخصصی در دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می رود.
همچنین در این آییننامه به مواردی دیگر ازجمله ارکان کمیته مرکزی دستگاهی، اهداف و سیاست های کمیته مرکزی دستگاهی، وظایف کمیته مرکزی دستگاهی، کمیته دستگاهی استانی، اهداف کمیته دستگاهی استانی، وظایف کمیته دستگاهی استانی، شورای کرسی های تخصصی و ترویجی واحد، وظایف شورای کرسی های تخصصی و ترویجی واحد، دبیرخانه کمیته مرکزی دستگاهی، وظایف دبیرخانه مرکزی، فرآیند برگزاری کرسی های تخصصی، نحوه اجرای کرسی های ترویجی، عرضه و نقد دیدگاه، اجرای کرسی های ترویجی مناظره علمی، فرآیند برگزاری کرسی های ترویجی، حمایت از کرسی های ترویجی، حمایت از کرسی های تخصصی نظریه پردازی، نوآوری و نقد، امتیازات پژوهشی کرسی های تخصصی نظریه پردازی، نوآوری و نقد اشاره شده است.
موسسه ایرسافام بهترین مرکز آزمون آیلتس دنیا معرفی شد
مدیر روابط عمومی موسسه فرهنگی و هنری ایرسافام گفت: این موسسه یکی از مراکز برگزارکننده آزمون IELTS در ایران که زیر نظر سازمان سنجش و آموزش کشور کار می کند به عنوان برگزیده بهترین مرکز آزمون آیلتس در دنیا معرفی و تجلیل شد.
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا، سید شریف موسوی با اعلام این خبر افزود: همزمان با همایش بین المللی IDP(استرالیا) که در کشور ویتنام برگزار شد موفق به اخذ سه جایزه معتبر بین المللی تحت عناوین ' رهبری:، ' آموزش' و ' میزان رشد' شد.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 80 کشور و مرکز آزمون بین المللی در این همایش بزرگ شرکت داشتند که اخذ جوایز فوق موفقیتی چشمگیر و ارمغانی بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران در حوزه برگزاری آزمون های بین المللی محسوب می شود.
مدیر روابط عمومی موسسه ایرسافام درعین حال خاطرنشان کرد: این پنجمین سال متوالی است که این موسسه موفق به اخذ عناوین برجسته بین المللی در حوزه برگزاری آزمون های بین المللی آیلتس می شود.
اجرای طرح بیمه دانشجویی در دانشگاه شریف
طرح بیمه دانشجویی با همکاری سازمان تامین اجتماعی در دانشگاه صنعتی شریف اجرا می شود.
به گزارش ایرنا به نقل از دانشگاه صنعتی شریف، با همکاری شعبه ۱۳ تامین اجتماعی طرح بیمه دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف آغاز شده است.
براین اساس دانشجویان این دانشگاه می توانند با پرداخت حق بیمه مقرر به سازمان تامین اجتماعی در طول مدت تحصیل خود از مزایای بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی بهره مند شوند.
پنجمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران برگزار شد
پنجمین جشنواره آموزش دانشگاه تهران با هدف تجلیل از پیشکسوتان، اعضای هیات علمی برگزیده و مدیران آموزشی برتر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران گفت: برگزاری جشنواره آموزش فرصت مغتنمی است تا با قدردانی و تقدیر از پیشکسوتان، دانشگاه بار دیگر تاکید برای حفظ ارزشهای خود را اعلام کند؛ ارزشهایی که در طول تاریخ دانشگاه تهران برخاسته از فرهنگ غنی ایرانی به دست آمده است. لذا حفظ ارتباط و قدردانی از پیشکسوتان همواره باید در دستور کار دانشگاه قرار گیرد.
وی خاطر نشان کرد: تقدیر از برگزیدگان آموزش تاکیدی است بر اهمیت آموزش و اینکه آموزش در صدر فعالیتهای دانشگاه قرار دارد و همچنین فرصتی است برای مرور عملکرد حوزه آموزش، چالشها و اقداماتی که باید انجام شود.
رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته با چالشهای زیادی در حوزه آموزش مواجه بودهایم، گفت: «سادهترین آن را فضای فیزیکی آموزش میتوان ذکر کرد، که هم منجر به افت کیفیت مدیریت آموزش شده بود و هم نارضایتی دانشآموختگان، دانشجویان و کارمندان را به همراه داشت. نکته دیگر موضوع پذیرش دانشجو، جذب هیات علمی، وجود پردیسها و شیوه پذیرش بود که بسیاری از این موارد بررسی شد و در حال حاضر بسیاری از آنها بهبود پیدا کرده است.
نیلی احمدآبادی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: بحث دیگرسامانهسپاری فعالیتهای آموزشی و استفاده از فضای دیجیتال و مجازی است که با مشکلات و مقاومتهایی مواجه شد. اما امروز دیگر فعالیتی در حوزه آموزش به شکل کاغذی نداریم. که این مسئله هم سلامت فعالیتهای آموزشی ما را تضمین میکند و هم اینکه سرعت کار و رضایت را درپی دارد. البته باید بر روی نرمافزارهایی که در آموزش استفاده میکنیم، بیشتر کار شود.
وی با یادآوری برنامهها و اهداف دانشگاه تهران گفت: هر چه پیش میرویم این نکته را بیشتر درمییابیم، که اجرای این برنامهها به شدت به حوزه آموزش وابسته است. چون دو عامل اصلی هیات علمی و دانشجو و البته در کنار آنها کارکنان باید این برنامهها را پیش ببرند. پس برای تحقق این برنامهها، شرط اصلی ارتقای حوزه آموزش است. شیوههای آموزش ما و تربیت دانشجویان برای ورود به فضای کارآفرینی و استفاده از ظرفیت دانشگاه تهران برای جذب دانشجوی خارجی، هنوز با میزان مطلوب فاصله دارد.
رئیس دانشگاه تهران افزود: شرط رسیدن به شرایط مطلوب این است که در حوزه آموزش تحولی به وجود آوریم. بازنگری دروس، شیوه بازنگری، نحوه جذب هیات علمی، پذیرش دانشجو و آموزش باید تغییر پیدا کند. این بدان معنا نیست که در مقایسه با شرایط موجود کشور از بقیه دانشگاهها وضعیت بهتری نداریم، اما وقتی صحبت از دانشگاه تراز بینالمللی میشود و به دنبال اهداف سهگانه دانشگاه هستیم، محور اصلی در دستیابی به اهداف این است که در حوزه آموزش بیش از گذشته سرمایهگذاری کنیم.
نیلی احمدآبادی تصریح کرد: هیات رئیسه دانشگاه تهران از معاون آموزشی درخواست کرده تا کمیتهای را برای نوآوری در حوزه آموزش تشکیل دهد. آموزش یکی از محافظهکارترین و حساسترین بخشهای دانشگاه است و تغییرات در این بخش باید با دقت و ملاحظه همهجانبه صورت گیرد و همه بدنه دانشگاه باید در این امر مشارکت کنند تا اطمینان حاصل کنیم که اشتباهی در این مسیر رخ نمیدهد.
سید حسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران در ابتدای این مراسم با بیان اینکه جشنواره آموزش فرصتی را در مقام تجلیل و تکریم از استادان و برگزیدگان دانشگاه فراهم کرده است، افزود: «البته در دانشگاهی که بیش از دو هزار عضو هیات علمی دارد، انتخاب برگزیدگان کار دشواری است. اما به صورت یک کار نمادین در هر سال تلاش بر این است، که جمعی از همکاران بهعنوان استادان برگزیده دانشگاه معرفی شوند.
وی با تصریح اینکه بر اساس آییننامه جشنواره آموزش دانشگاه تهران، به ازاء هر ۵۰ عضو هیات علمی هر واحد یک نفر به عنوان برگزیده معرفی میشود، گفت: «این انتخابها براساس شاخصهای پیشبینی شده در آییننامه صورت گرفته است و امروز مفتخریم که ۴۲ عضو هیات علمی دانشگاه تهران برگزیده این جشنواره شدهاند. همچنین در این جشنواره چهار مدیر آموزشی معرفی میشوند و از هر کمیسیون تخصصی دانشگاه تهران یک نفر هیات علمی تحت عنوان سرآمد آموزش عالی و پیشکسوت مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.
معاون آموزشی دانشگاه تهران با عنوان اینکه برگزاری این مراسم فرصتی را برای ما فراهم میکند تا به جایگاه ویژه آموزش در دانشگاه توجه بیشتری شود، خاطر نشان کرد: آموزش بهمانند خمیر مایه، پایه فعالیتها و محور اقدامات دانشگاه است، که باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین پیشرفت علم و فناوری در دانشگاه مرهون آموزش و فراهم کردن بسترهای مناسب برای آن است.
دکتر حسینی افزود: در این راستا وقتی بحث سرآمدی تحت عنوان محور و اساس دانشگاه مطرح میشود، خود مستلزم نظامی پویا، به روز و پاسخگوست و آنچه که این ماموریت را میتواند بهعرصه کمال برساند، در آموزش تجلی مییابد. اگر آموزش با کیفیت ارائه شود ما در سایر ماموریتها نیز قطعاً با توفیق همراه خواهیم بود.
وی با اشاره به اینکه کیفیت در آموزش دربرگیرنده مؤلفههای متعدد است، گفت: استاد، فراگیران، محتوای آموزش، فرآیند یادهی و یادگیری و امکانات و فضای آموزشی از جمله مؤلفههای مهم آموزش هستند.
معاون آموزشی با تاکید اینکه استاد و معلم عمود خیمه نظام آموزش و سیستم آموزشی در دانشگاه هستند، عنوان کرد: در این راستا علاوه بر تعلیم، اخلاق و منش معلم نیز باید بهعنوان کانون و محور تربیتی نسل جوان مورد توجه قرار گیرد. بنابراین جایگاه معلم و استاد رفیع و به همان اندازه مسئولیت ما هم در مقابل آن افزون است.
وی با یادآوری اینکه دانشگاه تهران دانشگاهی است که ماموریت ملی و بینالمللی در توسعه علم و فناوری دارد، افزود: یکی از موضوعات مهم مسئله ورود به دانشگاه است. از گذشته شاهد آن بودهایم که بهترینهای کشور وارد دانشگاه تهران میشوند و ما باید مراقبت کنیم تا این موضوع همچنان استمرار یابد و هر اقدامی که موجب خدشهدار کردن آن شود، قطعاً به کیفیت دانشگاه لطمه خواهد زد.
حسینی در ادامه سخنان خود با اشاره به مقررات و قوانین سالهای اخیر و برخی از مصوبات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: یکی از این مصوبات پذیرش دانشجو خصوصاً در مقطع دکترا به صورت متمرکز است. مصوبه دیگر که مجلس در سال گذشته داشته افزایش سهمیه در پذیرش دانشجوست، که این مسئله با ماموریت دانشگا مغایرت دارد و این اقدام نمیتواند همراستا با کیفی کردن دانشگاه باشد.
معاون آموزشی مسئله محتوای آموزش را مقوله مهم دیگر برشمرد و بیان کرد: بهروز بودن برنامهها، متناسب بودن آنها با نیازهای روز، بازنگری برنامههای درسی و اعتبار سنجی از دیگر مقولههای مهم و جزء ماموریتهای دانشگاه است. متاسفانه در سالهای اخیر به دلیل تنگناهای مالی خصوصاً در دانشگاههای بزرگ آزمایشگاهها تجهیز نشدهاند، که این مسئله در کیفیت آموزش تأثیرگذار است.
وی در پایان افزود: مسئله کیفیت آموزش نیاز به مراقبت همگانی و آسیبشناسی دارد. تلاش دانشگاه بر این است که جایگاه آموزش بهعنوان محور همچنان مورد توجه قرار گیرد. تجلیل و تکریم استادان و اعضای هیات علمی هم یک سنت اسلامی و انسانی و هم در جهت ارتقای کیفیت آموزش است.