طبیعت ارث پدری نیست

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،ابوذر ابراهیمی ترکمان روز دوشنبه در آیین اختتامیه یازدهمین اجلاس گفتگوی مشترک اسلام و کلیسای ارتدکس روسیه با عنوان «ادیان و محیط زیست»، با تشریح دستاوردهای 10 دوره قبل این اجلاس که در ایران و روسیه برگزار شده است، گفت: دو کشور بیش از 70 سال در قطع ارتباط و جدایی در زمان شوروی سابق به سر می بردند و در این مدت کلیسا و دین مسیحیت در شوروی و اسلام در ایران مظلوم واقع شده بود.
وی افزود: خوشبختانه با تحولات رخ داده در دو کشور و همچنین رایزنی های انجام گرفته، فرصت های مغتنمی برای برگزاری نشست ها و گفتگوهای حضوری و چهره به چهره رهبران و پیروان ادیان مختلف فراهم شد که امروز دور یازدهم آن را به پایان می رسانیم.
رییس شورای سیاست‌گذاری گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها یادآور شد: بر اساس نظر افلاطون، نزاع بشر در دنیا برای خیر قلیل است، وقتی محیط زیست را تخریب، آلوده یا نابود می کنیم، برای آیندگان خیر قلیل و در واقع جنگ و نزاع را انتقال می‌دهیم.
ابراهیمی‌ترکمان افزود: در آموزه‌های اسلامی، دو راه برای شناخت خداوند وجود دارد که یکی نفس انسان و دیگری طبیعت است.
وی ادامه داد: خداوند در قرآن می‌فرماید؛ ما نشانه‌هایمان را در جان شما و در طبیعت و آفاق گذاشته‌ایم بر این اساس وقتی طبیعت را تخریب می‌کنیم و به محیط زیست آسیب می‌رسانیم، در واقع راه خداشناسی را تخریب کرده ایم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: یکی از راه‌های شناخت ما نسبت به خدا، دقت در محیط زیست و جانوران است، در واقع زمین، آسمان، جانداران و طبیعت و محیط زیست، از ابزار خداشناسی محسوب می‌شود.

تخریب محیط زیست، انتقال جنگ به آیندگان است
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: تخریب محیط زیست نه تنها انتقال جنگ به آیندگان است، بلکه راه خداشناسی را می‌بندد لذا هر گیاهی که از بین برود و هر جانوری که نسل آن منقرض شود، راه شناخت خدا را محدود می‌کند.
ابراهیمی‌ترکمان تصریح کرد: باید نگرش خود را تغییر داده و بدانیم که طبیعت، ارث پدری ما نیست؛ بلکه امانت فرزندان ما محسوب می شود از این رو با این دستیابی به این دیدگاه در حفظ طبیعت کوشا خواهیم بود.
وی با بیان اینکه هر دو دین اسلام و مسیحیت توجه جدی به مسأله حفظ محیط زیست دارند، افزود: در روایات اسلامی در خصوص حقوق گیاهان و جانوارن توصیه و سفارش بسیاری شده است، موظف هستیم به این مسأله توجه جدی داشته باشیم و اگر اینگونه عمل نکنیم، زیان آن متوجه خود ما خواهد شد، در حالیکه طبیعت به ما خیر می‌رساند، ما با آن مبارزه می‌کنیم و آسیب می‌رسانیم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بر پربار بودن گفت‌وگوهای دینی ایران و روسیه تأکید کرد و گفت: نتایج گفت‌وگوهای این دوره به دولت و سازمان محیط زیست جمهوری اسلامی ایران منتقل خواهد شد.

 انسانها ارزش‌های خدادادی را حفظ کنند
در ادامه این مراسم، فیوفان مترو پلیت قازان و تاتارستان نیز با ابراز رضایت و خرسندی از برگزاری این دور از گفت‌وگوها که به زعم وی در سطح بسیار عالی برگزار شد، گفت: ارزشمندی نتیجه برگزاری این گفت‌وگوها، شناخت از یکدیگر است.
نماینده پاتریارک کریل، اسقف اعظم تمام روسیه افزود: دنیای غرب علیه ایران مواضع بسیاری ظالمانه‌ای اتخاذ می‌کند و با مانع شدن ایجاد روابط گسترده ایران با دیگر کشورها، انسانیت را زیر پا می‌گذارد.

واقعیت ایران با آنچه غرب می گوید متفاوت است
وی گفت: در مدت سه روزی که در ایران حضور دارم، بسیار اندیشیدم و به این نتیجه رسیدم که واقعیت ایران با آنچه از سوی غرب بیان می‌شود، بسیار متفاوت است.
فیوفان مترو پلیت قازان و تاتارستان تصریح کرد: ایران کشوری پیشرفته و دارای مردمی مهربان و محترم و باشخصیت است.
وی ادامه داد: همچنین غرب سوءتبلیغی مبنی بر احترام نگذاشتن به جایگاه زنان در ایران و اسلام مطرح می‌کند؛ در حالیکه شاهد حضور و مشارکت بانوان اندیشمند ایرانی در این دور از گفت‌وگوها هستیم که نشان‌دهنده احترام بسیار ایران و اسلام به زنان است.
این شخصیت دینی ارتدکس تأکید کرد: محصول این گفت‌وگو، ایجاد چشم‌اندازی مناسب برای آینده است که می‌توانیم بر اساس این تجربیات، مسائل مربوط به اکولوژی و حتی موضوعات سنتی، دینی و فرهنگی خود را حل کنیم.
وی اظهار داشت: این حق ماست که حق انسان را از بین نبریم، جایگاه زن را حفظ کنیم، ارزش‌های خدادادی را حفظ کنیم و برای احقاق حقوق خود پافشاری و مبارزه کنیم.

همه ظرفیت های بین المللی برای رفع چالش های تهدید طبیعت به کار گرفته شود
در ادامه این مراسم، بیانیه پایانی یازدهمین دور گفت‌وگوهای دینی ایران و روسیه، توسط حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قرائت شد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: شرکت‌کنندگان در این اجلاس بر حقوق برابر همه انسان‌ها از اقوام و پیروان ادیان مختلف برای استفاده عادلانه از منابع طبیعی اذعان داشته و بر لزوم پرهیز آنان از تصرف غیرعادلانه و مخرب طبیعت و مواهب آن تأکید کردند و هرگونه تخریب و یا استفاده نامناسب و بی‌رویه از آن را مخالف دستورات و آموزه‌های دینی می‌دانند.
اندیشمندان حاضر در این اجلاس، محیط زیست و طبیعت را بستر حیات بشری و زندگی شرافتمندانه او دانسته و حفظ حریم محیط زیست را در راستای رشد و تعالی بشر و تشکر از خداوند متعال به عنوان خالق طبیعت و انسان محسوب داشته و عنوان کردند: کسی که به حفاظت از محیط زیست بی‌اعتناست و آن را تخریب می‌کند، رفتار وی نوعی نقص اخلاقی و رذیلت به شمار می‌رود.
طرفین تأکید کردند تا توسعه فناوری و اقتصادی کشورها باید در چارچوب حفاظت از محیط زیست انجام شود و تخریب محیط زیست به بهانه توسعه و پیشرفت کشورها را قابل قبول نمی‌دانند.
همچنین در این بیانیه تاکید شد: ادیان مختلف بر احترام و حفاظت از محیط زیست تأکید فراوان دارند و بر همه پیروان ادیان خاصه رهبران بزرگ است که در ترویج و تبیین آموزه‌های دینی در پاسداشت از طبیعت و مخالفت با تخریب محیط زیست تلاش بیشتری را هماهنگ کنند و راهکارها و تدابیر لازم را به سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان معرفی کنند.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: چالش بزرگ محیط زیستی در جهان امروز که حیات بشری و امنیت بین‌المللی را تهدید می کند، باید از همه ظرفیت‌های بین‌المللی برای رفع این چالش و جلوگیری از سیاست‌های مخرب محیط زیست، در قالب همکاری‌های دست جمعی استفاده شود و مطمئناً رهبران ادیان در این زمینه می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند.
براساس این بیانیه، با نظر طرفین، دوازدهمین دور گفت‌وگوی میان اندیشمندان مسلمان ایران و کلیسای ارتدوکس روسیه در سال 2020 در روسیه برگزار خواهد شد.
آیین افتتاحیه این اجلاس، پانزدهم اردیبهشت ماه با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهوری و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست و همچنین حجت الاسلام علی یونسی مشاور عالی رئیس جمهوری در امور اقلیت های دینی و مذهبی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.
این اجلاس سه روزه با ارائه مقالات و ایراد سخنرانی های تخصصی با حضور اندیشمندان و صاحبنظران جمهوری اسلامی ایران و قرائت بیانیه به کار خود پایان داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا