آموزش های مهارتی متولیان مختلفی دارند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،ابراهیم صالحی عمران روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه ای با توجه به مسائلی که در حوزه اشتغال کشور داریم، به عنوان یک مرکز علمی هدفمند و با دارا بودن 220 هزار جمعیت دانشجو و 173 دانشکده می تواند در جهت رفع این معضل اجتماعی کشور گام بردارد.
وی در ادامه در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر آخرین وضعیت نهایی سیاست ادغام دانشگاه های فنی و حرفه ای و جامع علمی کاربردی گفت: آموزش های مهارتی به صورت مجزا از هم ارایه می شوند به طور مثال بخشی به صورت غیر رسمی و کوتاه مدت توسط وزارت کار و رفاه امور اجتماعی، بخشی توسط وزارت آموزش و پرورش در قالب هنرستان ها و بخشی هم توسط وزارت علوم در قالب 2 دانشگاه مذکور است.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای افزود: همچنین 14 دستگاه دیگر کشور هم آموزش های فنی کوتاه مدت مهارتی ارایه می کنند اما هیچکدام از این آموزش ها ارتباط افقی و عمودی با یکدیگر نداشته و هماهنگی از لحاظ برنامه ریزی درسی، نیازهای بازار، پاسخگویی به نیازهای انسانی و غیره وجود ندارد.
وی یادآور شد: متاسفانه هر دانشگاهی ساز خودش را می زند و معتقدم این جدا شدن ها و اقدامات جزیره ای آموزش های مهارتی توسط بخش های دولتی و آزاد به صلاح کشور نیست.
صالحی عمران افزود: نیازمند تشکیل شورای ملی مهارت و فناوری بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی هستیم تا برنامه ریزی های دقیق تری در زمینه اصلاح آموزش کشور داشته باشیم.
وی ادامه داد: متاسفانه در گذشته شاهد رشد و گسترش بی حد و مرز بوده ایم به گونه ای که هم اکنون نزدیک به 3 هزار مرکز علمی در کشور داریم که در دنیا این تعداد دانشگاه بی نظیر است.
وی اظهار داشت: یکی از معضلات کنونی کشور اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است و اگر چه تمامی قصورات متوجه آموزش عالی کشور نیست اما در عین حال نیازمند اصلاحات اساسی در این حوزه هستیم که یکی از آنها مبحث آموزش های مهارتی است.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: اگر در زمینه آموزش مهارتی باز هم هر ارگانی ساز خودش را ادامه دهد در آینده شاهد همان مصیبتی خواهیم شد که بر سر آمار مراکز آموزش عالی کشور آمده است.
وی ادامه داد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دو دانشگاه در این زمینه با عناوین فنی و حرفه ای و جامع علمی کاربردی دارد که دانشگاه نخست آموزش های عام را ارایه می کند و دانشگاه دوم نیز آموزش های خاص در ارتباط با مشاغل را بر عهده دارد.
صالحی عمران اظهار داشت: معتقدم هماهنگی و ساماندهی این دو مرکز علمی در کنار یکدیگر می تواند تبدیل به دانشگاه قدرتمند مهارتی در کشور شود.
وی گفت: تجمیع و هم افزایی به معنای نابودی و حذف و از بین رفتن در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نبوده و در نهایت بنده نیز موافق ادغام این دو دانشگاه هستم.
به گفته صالحی‌عمران، تجمیع دو دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی بررسی قرار می شود، اما نمی‌توان زمان دقیقی را برای این موضوع مطرح کرد چرا که تصمیم‌ گیری در این مورد بستگی به شرایط سیستم سیاسی،‌ همکاری مجلس شورای اسلامی و غیره دارد، اما دانشگاه فنی و حرفه‌ای به نوبه خود این آمادگی را دارد که با دانشگاه جامع علمی کاربردی در این عرصه هماهنگ باشد.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برنامه های امسال دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: اهتمام ویژه به تغییر و تحول برنامه های درسی داریم.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار داشت: خوشبختانه وزارت علوم نیز مجوز تاسیس دبیرخانه تحول درسی را به خود دانشگاه داده است.
وی گفت: برخی از برنامه ها و سرفصل های آموزشی سالها است که ثابت مانده و دیگر جولبگوی بازار کار کشور نیست.
صالحی عمران همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر ارایه آموزش‌های مهارتی به سربازان گفت: این افراد باید دو سال دوره سربازی خود را در اختیار نیروی انتظامی باشند و بعداز ان، در اوقات فراغت خود دوره‌های آموزش‌های مهارتی کوتاه مدت را ببینند تا بعد از اتمام سربازی در عرصه خاصی مهارت کسب کرده و مشکلی برای ورود به بازار کار نداشته باشند.
وی گفت: براساس توافق صورت گرفته هر سال باید ۱۰۰ هزار سرباز تحت آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای قرار بگیرند و سقف ارائه این آموزش‌ها تا ۵۰۰ هزار سرباز است.
وی در پاسخ به سوال دیگری یادآور شد: با توجه به اینکه انجمن فارغ‌التحصیلان در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاسیس شده است، این انجمن وضعیت دانشجویان بعد از فارغ ‌التحصیلی را از نظر میزان ورود به بازار کار و اشتغال مورد بررسی قرار می‌دهد و آمارهای اعلام شده بیانگر این است که بیش از ۷۰ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه وارد بازار کار می‌شوند که این آمار در برخی از رشته‌ها تا صد در صد نیز می‌ رسد.
رییس دانشگاه فنی ‌و حرفه‌ ای در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین ایجاد رشته‌های جدید، تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها، تبدیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه سبز در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی، افتتاح پروژه‌های عمرانی بالای ۷۰ درصد ساخت و برخی برنامه‌ های دیگر از مهم‌ ترین برنامه‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال جاری است.
وی با اشاره به آمادگی این دانشگاه برای تربیت استادکار و مربیان فنی حرفه‌ای برای آموزش و پرورش و سایر دستگاه ‌های دیگر گفت: قرار است در این زمینه تفاهم‌ نامه‌ای با وزارت آموزش و پرورش امضا کنیم تا بتوانیم با تربیت مربی و استادکار کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش را رفع کنیم.
صالحی عمران ادامه داد: بودجه پژوهشی این دانشگاه در سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان بود که این میزان با افزایش ۱۵ برابری به ۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است، ضمن اینکه هر دانشجویی که ایده های پروژه ای داشته باشد، مورد حمایت دانشگاه فنی و حرفه‌ای قرار خواهد گرفت.
وی در ادامه با اشاره به این که دانشگاه فنی و حرفه ای یکی از متولیان آموزش مهارتی است که نقش زیادی می تواند در این زمینه ایفا کند، گفت: هم اکنون 220 هزار دانشجو در 173 دانشکده زیر نظر دانشگاه فنی و حرفه ای کشور مشغول تحصیل هستند و بر همین اساس، اگر دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور را بخش های خصوص تلقی کنیم، دانشگاه فنی و حرفه ای بزرگترین مرکز علمی کشور قلمداد می شود.
وی با بیان این که بانوان بخش بزرگی از نیروی کار را تشکیل می دهند، افزود: دانشگاه فنی و حرفه ای با 150 رشته تحصیلی، 52 مرکز دخترانه و 115 مرکز پسرانه و 4 مرکز همزمان در کشور دارد که 18 درصد آنان در شاخه های انسانی، 29 درصد در هنر، 2 درصد در کشاورزی و 51 درصد در رشته های فنی و مهندسی هستند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا