هشدار در مورد شیوع یک ویروس باستانی

ویروس HTLV-1، یک ویروس باستانی است که DNA آن در مومیایی های 1500 ساله Andean شناسایی شده است. این ویروس از مادر به کودک (از طریق شیر مادر)، رابطه جنسی به ویژه روابط محافظت نشده، تماس با خون از جمله انتقال خون، قابل انتقال است.

این ویروس که گاهی اوقات پسرعموی ویروس اچ آی وی (HIV) نیز گفته می شود، با مشکلات جدی سلامت از جمله بیماری های سیستم عصبی، آسیب ریه موسوم به برونشکتازی (bronchiectasis)، تضعیف سیستم ایمنی در ارتباط است.

بسیاری از پزشکان از جمله کاشف این ویروس باستانی در 4 دهه قبل، از اقدامات محدود در زمینه پیشگیری از گسترش شیوع این ویروس، آزمایش و درمان HTLV-1 ابراز نگرانی کرده اند. این ویروس می تواند منجر به بروز لوسمی و لنفوم شود.

شیوع عفونت ویروسی باستانی HTLV-1 در میان افراد بزرگسال ساکن مناطق مرکزی استرالیا به 40 درصد رسیده و بیشترین میزان آسیب در جوامع بومی این کشور به ویژه شهر آلیس اسپرینگز (Alice Springs) گزارش شده است.

دکتر رابرت گالو (Robert Gallo)، مدیر علمی شبکه جهانی ویروس و مدیر موسسه ویروس شناسی در مدرسه پزشکی دانشگاه مریلند (آمریکا) که آزمایشگاه وی برای نخستین بار موفق به کشف ویروس HTLV-1 در سال 1979 شد، تأکید کرد: تاکنون تلاش جدی برای توسعه واکسن مقابله با این ویروس – به جز تحقیقات اندکی در ژاپن – صورت نگرفته است. این ویروس درحال گسترش در استرالیا است و به اقدامات فوری در زمینه پیشگیری و درمان نیاز داریم.

تنها چند سال پس از کشف ویروس HTLV-1، گالو و همکارانش موفق به کشف ویروس اچ آی وی (HIV) شدند. ویروس اچ آی وی به دلیل سرعت بالای انتقال، بیشتر مورد توجه محققان و پژوهشگران قرار گرفت و تحقیقات زیادی در مورد این ویروس تاکنون انجام شده است؛ اما تحقیقات در مورد ویروس HTLV-1 بسیار محدود بوده است.

درحال حاضر ویروس HTLV-1 در تعدادی از کشورهای مختلف جهان دیده می شود، اما شیوع اصلی آن در استرالیا و به ویژه در میان بومیان این کشور گزارش شده است.

 براساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های اروپا، مناطق دیگری که ویروس HTLV-1 در آنها دیده می شود (مناطق بسیار اندمیک)، شامل بخش هایی از جنوب غربی ژاپن، بخش هایی از کارائیب، مناطقی از آمریکای جنوبی شامل برزیل، کلمبیا، گویان (فرانسه)، بخش هایی از آفریقا شامل جنوب گابن، مناطقی از خاورمیانه از جمله شهر مشهد (ایران)، منطقه ای در رومانی هستند. در آمریکا و انگلیس میزان شیوع این ویروس نسبتا پایین گزارش شده است.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: CNN

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا