استفاده از سم قارچ برای درمان سرطان

محققان مدت های مدیدی است که سمی به نام  آلفا آماناتین (alpha-amanatin)  که از نوع خاصی از قارچ های کشنده گرفته شده است را به عنوان درمانی احتمالی برای سرطان در نظر گرفته اند. اما از آن جایی که این سم ها باعث مسموم شدن کبد می شوند پتانسیل آن به عنوان یک درمان موثر مدت زیادی است که تحت الشعاع این مشکل قرار گرفته است.

محققان دانشگاه تگزاس برای حل این مشکل از پادتن هایی استفاده کردند که از آلفا آماناتین گرفته شده بود. آنها این پادتن را بر روی موش ها آزمایش کردند و دریافتند که زمانی که این پادتن ها ژنی به نام POLR2A را مورد هدف قرار می دهند، می توانند در درمان سرطان روده بزرگ بسیار موثر واقع شوند. این دارو باعث شد که تومور های سرطانی موش ها به طور کامل پسرفت کنند و تا حد زیادی نیز مسمومیتی که مشکل پیشین این دارو بود نیز کاهش پیدا کرد. پادتن ها باعث هدف گیری بهتر سلول های سرطانی شدند و در نتیجه این امر به سلول های سالم آسیب کم تری وارد شد.

دکتر ژونگ بین لو (Xiongbin Lu) که پرفسور بیولوژی سرطان است، دریافت که زمانی که یک ژن تحت عنوان TP53 (که از رشد تومور های  جلوگیری می کند) در اثر رشد سرطان از بین می رود، ژن نزدیک آن که با نام POLR2A شناخته می شود نیز از بین خواهد رفت. سلول های طبیعی دو کپی از ژن POLR2A و TP53 را در خود دارند. مطالعه این محقق سرطان هایی را مورد هدف قرار داد که یک کپی از هر دو ژن را داشتند . به این ترتیب این مطالعه شامل 53 درصد از سرطان های روده بزرگ، 62 درصد سرطان سینه و 75 درصد سرطان تخمدان بود.

دکتر لو در این باره بیان کرد: «POLR2A برای بقای یک سلول بسیار مهم است و این نکته شامل سلول های سرطانی نیز می شود. از آن جایی که سلول های سرطانی فقط یک کپی از این ژن وجود دارند متوقف کردن آن در این سلول ها راحت تر است.»

کشف این نکته که ژن POLR2A به طور هم زمان با ژن TP53 از بین می رود بدین معناست که درمان ها می توانند با دقت بیش تری ژن هایی که باعث رشد سلول های سرطانی می شوند را مورد هدف قرار بدهند. دانستن این نکته که وجود یک کپی از ژن POLR2A می تواند به سرطان اجازه رشد دهد به محققان هدف جدیدی برای درمان سرطان نشان داده است. همان طور که در این تحقیقات مشخص شده است، این ژن می تواند توسط پادتنی که از سم قارچ گرفته می شود متوقف شود. تیم دکتر لو از داروی آلفا آماناتین برای از بین بردن ژن POLR2A استفاده کردند که نتایج این تلاش موفقیت آمیز بود.

دکتر لو در ادامه سخنان خود بیان کرد: «در درمان های سرطان تلاش های زیادی برای بازگردانی فعالیت ژن TP53 انجام گرفته است. به هرحال هیچ کدام از درمان هایی که بر پایه این ژن طراحی شده اند به خاطر پیچیدگی سیگنال دهی این ژن نتوانستند به یک درمان موفق تبدیل شوند. ژن POLR2A باعث رمزگشایی آنزیمی می شود که به واسطه آلفا آماناتین متوقف گشته است. ما دریافتیم که متوقف کردن این ژن با مقدار کمی از آلفا آماناتین می تواند رشد سلول های سرطانی را متوقف کند و مسمومیت را کاهش دهد. پیش بینی ما این است که متوقف کردن ژن POLR2A  رویکرد درمانی جدیدی برای درمان سرطانی هایی خواهد شد که بخاطر این تغییرات ژنتیکی شایع بوجود آمده اند.»

نتایج این تحقیقات در قالب یک مقاله علمی در ژورنال‌ بین المللی  nature منتشر شده است که با کلیک بر روی این پاراگراف می توانید به آدرس مربوط به ژورنال مربوطه مراجعه کنید.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا