علم در 19 اردیبهشت

  • روز بزرگداشت شیخ کلینی

شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق رازی معروف به کُلِـینی، شیخ کلینی، ثقه‌الاسلام کلینی (ولادت در سال ۲۵۸ هجری قمری / ۲۴۹ شمسی ) صاحب کتاب الکافی -یکی از کتب اربعه- و مشهورترین فقیه و محدث شیعه در نیمه اول قرن ۴ (قمری) است.ویژگیشیخ کلینی این است که او اوّلین کسی است که اخبار وروایات شیعه را به این نظم و دقت تقسیم بندی کرده است به گونه ای که کتاب «الکافی» وی اوّلین کتاب از کتب اربعه شیعه است و حاوی ۱۵۱۷۶ حدیث است.

  • انجام اولين پرواز بشر بر فراز قطب شمال

ریچارد برد به همراه فلوید بنت در سال1926  سفرهای اکتشافی خود را آغاز کردند و گفته شده که این دو درتاریخ 9مه نخستین پرواز بر فراز قطب شمال را انجام داده اند.هر دوی آنها دراین خصوص نشان مدال افتخار آمریکا را دریافت کرده اند.

  • درگذشت موريس مترلينگ

موريس مِتِرلينْگْ شاعر، نويسنده، درام نويس، فيلسوف و محقق بلژيكي در 29 اوت 1862م در شهر گان بلژيك به دنيا آمد. وي تحصيلات خود را در رشته حقوق به پايان رسانيد و از سال 1886م به كار وكالت اشتغال ورزيد. وي در 27 سالگي مجموعه شعري خود به نام گلخانه ‏هاي گرم را خلق كرد. اشعار اين ديوان، سرشار از غم جانگداز و تاريك‏ بيني و نياز مبهم به عالم اسرار است و نشان دهنده علاقه شاعر به كشف سرچشمه‏ هاي تحول روحي خود است. مترلينگ پس از چندي به نمايش‏نامه ‏نويسي و كارگرداني پرداخت و ده‏ ها اثر در اين زمينه خلق كرد. وي هم‏چنين در سال 1911م به دليل نگارش نمايش‏نامه معروف پرنده آبي، موفق به اخذ جايزه نوبل ادبيات گرديد. موريس مترلينگ سرانجام در 9 مه 1949م در 87 سالگي بر اثر سكته قلبي درگذشت.

  • تولد مانفرد ایگن

مانفرد ایگن شیمیدان آلمانی است که 9می 1927به دنیا آمد.وی به دلیل تحقیقات در حوزه واکنش های شیمیایی سریع جایزه نوبل شیمی 1967را از آن خود کرد.

  • درگذشت آلبرت آبراهام میکلسون

آلبرت آبراهام میکلسون 19دسامبر 1852به دنیا آمد.این فیزیکدان آمریکایی برای پژوهش در حوزه اندازه گیری سرعت نور و توسعه آزمایش-میکلسون مورلی جایزه نوبل فیزیک 1907  را دریافت کرد و نام خودرا به عنوان نخستین آمریکایی برنده جایزه نوبل علمی به ثبت رساند.وی در 9مه 1931درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا