ترس های قابل کنترل

به گزارش سیناپرس به نقل از آنا، حمید فرزادی، روانشناس بالینی با توجه ترس برخی کودکان از عروسک، گفت: کودکان در سنین اولیه کودکی در حال اکتشاف محیط هستند و واکنش‌های متفاوتی، از محیط دریافت می‌کنند بر این اساس آگاهی و شناخت بدست می‌آورند. گاه کودکان با محیط اطراف به صورت شرطی آشنا می‌شوند برای مثال وقتی کودک یک جسم داغ را لمس و مادر کلمه «جیز» را بیان می‌کند، کودک می‌آموزد که با شنیدن این کلمه باید از انجام آن کار امتناع کند.

وی با بیان اینکه واکنشی که کودکان از محیط دریافت می‌کنند در فرآیند سلامت روان آنها تاثیر می‌گذارد، افزود: گاهی واکنش کودکان از محیط، واکنش مشاهده‌ای است که گاه منجر به ایجاد ترس در آنها می‌شود برای مثال وقتی کودک مشاهده می‌کند که مادر با دیدن سوسک فریاد می‌زند، می‌آموزد که به محض مشاهده سوسک و هرگونه حشرات موذی واکنس ترس همراه با فریاد نشان دهد، بنابراین ترس کودکان ناشی از واکنش‌هایی است که از محیط دریافت کرده‌اند.

این عضو انستیتو روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ترس کودکان از عروسک به خصوص عروسک‌های آدم‌نما، بیان کرد: به صورت طبیعی کودکان نباید از هر گونه عروسک ترس داشته باشند که این نوع ترس نیز می‌تواند ناشی از واکنش‌های مشاهده‌ای باشد که در این صورت به والدین توصیه می‌شود به آرامی حساسیت‌زدایی کنند.

فرزادی خطاب به والدین، یادآور شد: والدینی که کودکانشان از عروسک دچار ترس می‌شوند، باید ابتدا عروسکی (نوه عروسک بر اساس ترس کودک باید انتخاب شود) را میان سایر اسباب‌بازی‌های کودک قرار دهد و شرایطی را فراهم سازد که کودک به صورت تصادفی آن را انتخاب کند. والدین باید توجه داشته باشند به هیچ عنوان نباید کودکشان را ترغیب به مبارزه با ترسشان کند و اجازه دهند، انتخاب از سوی کودک به آرامی صورت گیرد.

وی افزود: زمانی‌که که کودک عروسک مد نظر را برای بازی انتخاب کرد والدین باید انرژی مثبت به وی منتقل کنند برای مثال با گفتن جملاتی مانند آفرین چه انتخاب مناسبی، چه عروسک زیبایی و … یا اهدای جایزه برای انتخاب مناسب مثلا دادن یک خوراکی دلخواه و یا ترغیب و تشویق کودک برای بازی با عروسک و مادر به صورت گروهی، ترس را در کودک به آرامی از بین ببرند.

روانشناس بالینی با تاکید براینکه والدین نباید حساسیت زایی کنند، خاطرنشان کرد: اگر ترس کودکان به آرامی از بین نرفت، والدین برای مقابله ترس کودک باید به روانشناس بالینی کودکان مراجعه کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا