علم در 16اردیبهشت

  • روز بین المللی بدون رژیم غذایی

روز جهانی بدون رژیم غذایی یا INDD روز پذیرش شکل طبیعی بدن از جمله چربی است، در این روز با ترویج سبک زندگی سالم، ترویج و آگاه سازی مردم از خطرات بالقوه رژیم غدایی در سراسر جهان گرامی داشته می شود. این جشن برای نخستین بار در سال 1992 در کشور انگلستان برگزار شد و پس از آن در سراسر جهان هر ساله روز جهانی رژیم غذایی را جشن می گیرند.

  • آغاز ساخت رصد خانه مراغه

بنای رصدخانه مراغه در سه‌شنبه ۴ جمادی‌الاول ۶۵۷ قمری (۱۶ اردیبهشت ۶۳۸) برابر با شب تولد زینب دختر علی بن ابی‌طالب به سفارش خواجه نصیرالدین طوسی و به فرمان هولاکو -نوه چنگیزخان مغول- آغاز شد. هولاکو برای نگهداری این سازمان پژوهشی موقوفه‌های ویژه‌ای درنظر گرفت. کتابخانه‌ای شامل ۴۰۰ هزار جلد کتاب و ابزارهای اخترشناسی، از جمله ذات‌الربع دیواری به شعاع ۴۳۰ سانتی‌متر، حلقه‌دار (ذات‌الحلق)، حلقهٔ انقلابی، حلقه اعتدالی و حلقه سموت نیز فراهم شدند. در همین‌جا بود که زیج ایلخانی به‌سال ۶۷۰ هجری (۱۲۷۶ میلادی) فراهم شد.رصدخانه مراغه فقط مخصوص رصد ستارگان نبود و یک سازمان علمی گسترده بود که بیش‌تر شاخه‌های دانش درس داده می‌شد و مشهورترین دانشمندان آن عصر -از جمله قطب‌الدین شیرازی، کاشف علت اصلی تشکیل رنگین کمان- در آن‌جا جمع شده بودند.

  • آغاز اولين نمايشگاه مطبوعات ايران

اولين نمايشگاه مطبوعات در ارديبهشت 1371 و همزمان و پيوسته با «چهارمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران» برگزار شد.

  • بازگشایی رسمی برج ایفل برای عموم مردم در نمایشگاه جهانی پاریس (1889)

برج ایفل که در زبان فرانسه La Tour Eiffel نامیده می شود، برجی فلزی است که در فضای یک سبز عمومی (Champ de Mars) در مجاورت رود سن (Seine) در پاریس بنا شده است. هنگامی که نام فرانسه و به ویژه پاریس شنیده می‌شود، تصویر ایجاد شده در ذهن ما از برج ایفل است. این برج که به عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود و یکی از عجیبه‌ها و منظره‌های زیبای دنیا است.

  • تولد زيگموند فرويد

زيگموند فرويد، روان‏كاو معروف اتريشي در 6 مه 1856م از پدر و مادري يهودي در چكسلواكي به دنيا آمد و در چهارسالگي به همراه خانواده‏اش به وين در اتريش رفت.وقتي كه فرويد دوران دبيرستان را به پايان رسانيد، ميل به شناخت انسان، او را به سوي آموزش تحقيق درعلم فيزيولوژي و كالبدشناسي كشاند و براي اين منظور، در هفده سالگي در دانشكده پزشكي ثبت نام كرد. فرويد در ابتدا تمايلي به طب نشان نمي‏داد و به تحقيق خالصِ علمي علاقه بيشتري داشت. بااين حال از 29 سالگي كار خود را به عنوان طبيب متخصص اعصاب آغاز كرد و پس از چندي در درمان بيماري‏هاي رواني و نيز در رشته روان‏شناسي تبحر پيدا كرد. از سال 1895م تا پايان عمر، فرويد، سخت به كار دانش نوين روان‏شناسي و روان‏كاوي مشغول بود. او نظريه‏ ها و عقيده‏ هاي خود را بر تجربه‏ هايى كه از درمان بيماران خويش به دست مي ‏آورد پايه گذاري نمود. فرويد به اين نكته پي برد كه نتايج آزمايش‏هاي بالينيِ بيماران رواني براي تشخيص بيماري كافي نيست و تنها كاربرد جراحي و ميكروسكوپ نمي‏تواند همه مسائل مغز را بگشايد.

  • مرگ فردريش هومبولد

فردريش ويلهلم هانريش الكساندر هومبولْدْ جغرافي‏دان معروف آلماني در 14 سپتامبر 1769م در برلين در آلمان به دنيا آمد.به گياه‏ شناسي و علوم طبيعي علاقه ‏مند شد و از 21 سالگي سفرهاي علمي خود را به نقاط مختلف جهان آغاز كرد. او آزمايش ‏هايى درباره جريان برق در عضلات اعصاب انجام داد و از گياهان و مواد زميني نمونه‏ هاي فراواني گرد آورد. هومبولد درباره جريان‏هاي اقيانوسي در كرانه ‏هاي امريكاي جنوبي مطالعه كرد كه اين جريان هنوز به نام او است. وي درباره آتشفشان‏هاي امريكا تحقيق كرد و دريافت كه امتداد آنها بر خط راست است. همبولد هم‏چنين شدت انحراف مغناطيسي را در مسيري از دو قطب زمين به سوي استوا اندازه گرفت و نسبت تنزل دما با ارتفاع را تعيين نمود. او سالياني در ايالات متحده ماندگار شد و درباره آثار تاريخي سرخپوستان تحقيقات پرارزشي كرد. هومبولد در دوران طولاني عمر خود اطلاعاتي وسيع و مداركي فراوان جمع ‏آوري نمود و در هفتاد سالگي، اين اطلاعات را در كتابي به نام كيهان انتشار داد. وي در اين كتاب كوشيده است تا زمين را از لحاظ كيهاني مورد بحث قرار دهد. اين كتاب يكي از جالب‏ترين كتاب‏هايى است كه در تاريخ علم نوشته شده است و به عنوان نخستين دايرةالمعارف دقيق و مستند در باب جغرافيا و زمين ‏شناسي به شمار مي‏ رود.

  • ویکتور گریگنارد

فرانسوا اگوست ویکتور گریگناردمتولد 6 مه1871 بود. وی شیمیدان فرانسوی و برنده جایزه نوبل شیمی سال ۱۹۱۲سد.اهمیت وی به خاطر کشف ترکیبات آلی فلزی منیزیم است که به عنوان واکنشگر گرینیارد معروف بوده و در سنتز ترکیبات آلی مورد توجه بسیار قرار دارد.او در 13دسامبر 1935درگذشت.

  • درگذشت تئودور فون کارمان

تئودوره فون کارمان متولد 11 مه 1881 در بوداپست، مجارستان بود.وی فیزیکدان و مهندس هوانوردی اتریشی-مجاری-آمریکایی بود. از او به عنوان یکی از پیشگامان آیرودینامیک مدرن و مهندسی هوانوردی و پدر علم پرواز فراصوتی یاد می‌شود.او در6 مه 1963 در آخن، آلمان درگذشت.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا