بلندگوهای خودروها نامرئی خواهند شد

اگر به یاد داشته باشید، در اواسط دهه نود میلادی در خانه‌های مدرن شاهد حضور بلندگوهای بسیار بزرگ بودیم. بااین‌وجود این فناوری به‌تدریج تغییر پیداکرده و بلندگوهای خانگی به کوچک‌ترین اندازه ممکن رسید. بااین‌حال وقتی‌که این بلندگوها را به داخل خودروها تعمیم داده و سیستم صوتی ماشین‌ها را در نظر می‌گیریم. عملا هیچ تغییری را از نظر ابعاد حس نخواهیم کرد.

بااین‌حال محیط داخلی خودرو به‌مراتب محدودتر از خانه است و فضای کمتری برای کار کردن در اختیار خودروسازان است. به همین دلیل نیز یک شرکت فناوری‌های صوتی برای خودرو به فکر ایجاد تغییر در این ساختار افتاده است. این شرکت که کانتیننتال (Continental) نام دارد، تصمیم گرفته است تا با استفاده از فناوری خود موجب شود که قسمت‌های مخفی از دید خودرو بتوانند به‌عنوان بلندگو برای سیستم صوتی عمل کنند.

برای مثال پنل روی در خودرو یا نوارهای نگه دارنده کناره پنجره می‌توانند به یک بلندگو تبدیل شده و کاربری دوگانه‌ای داشته باشند. البته این شرکت در این مسیر تنها نیست. شرکت گوگل نیز با خریدن استارت آپی به نام ریداکس (Redux) برنامه‌هایی ازاین‌دست را در سر دارد.

سیستم طراحی‌شده توسط ریداکس در حقیقت می‌تواند نمایشگرهای عادی را به بلندگو بدل کند و با توجه به همه‌گیر شدن نمایشگرهای لمسی در خودروهای امروزی می‌توان از این محیط برای ایجاد صدای خروجی نیز بهره گرفت. از سوی دیگر متخصصان کره‌ای نیز طرحی بسیار هیجان‌انگیز را طراحی کرده‌اند که بر اساس آن می‌توان کل سقف خودرو را به یک بلندگوی بزرگ تبدیل کرد.

البته این طرح در سال 2016 رونمایی شده است ولی هنوز خروجی خاصی از آن به دنیای واقعی راه پیدا نکرده است. بااین‌حال چیزی که قطعی به نظر می‌رسد این است که فناوری‌های صوتی خودروها در آستانه تغییر هستند و به‌زودی شاهد حذف شدن بلندگوهای حجیم در محیط داخلی ماشین‌ها خواهیم بود.

منبع: Cnet

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا