دستگاهی برای پایش وضعیت غذا خوردن

سیناپرس: تاکنون دستگاه های مختلف زیادی ارائه شده اند که هدف از طراحی آنها، کمک به افراد برای بررسی نوع تغذیه و نیز مقدار غذای خورده شده است تا به این ترتیب بتوانند هر چه بهتر به وزن ایده آل خود برسند. با این حال، در بیشتر این دستگاه ها، کاربر باید به صورت دستی، اطلاعات مربوط به مواد غذایی مصرفی را وارد کند. از آنجا که اتکا به کاربر به منظور وارد کردن اطلاعات می تواند سبب بروز خطا در نتایج نهایی شود، گروهی از پژوهشگران دانشگاه آلاباما در ایالات متحده، نوعی دستگاه ویژه طراحی کرده اند که همانند هدست بر روی سر قرار می گیرد و به صورت خودکار، نوع تغذیه فرد کاربر را مورد پایش قرار می دهد.

این دستگاه «پایش خودکار غذا خوردن» (AIM) نام دارد. نمونه اولیه این دستگاه که با استفاده از چاپگر سه بعدی ساخته شده است بر روی گوش قرار می گیرد. این دستگاه دارای یک حسگر حرکت، یک دوربین کوچک و نیز یک انتقال دهنده بلوتوثی است.

وقتی کاربر چیزی می خورد، حسگر این دستگاه می تواند حرکت چانه را تشخیص دهد. گفتنی است این حسگر می تواند بین حرکت دهان برای جویدن غذا و حرکت ناشی از حرف زدن تمایز قایل شود. وقتی حسگر دستگاه اعلام کرد که کاربر در حال غذا خوردن است، دوربین تصایویری از فرد در حین غذا خوردن تهیه می کند. این اطلاعات از طریق ارتباط بلوتوثی به تلفن همراه هوشمند کاربر منتقل می شود.

نرم افزار ویژه این دستگاه می تواند نوع غذا را با استفاده از تصویر گرفته شده از آن تشخیص دهد. این نرم افزار همچنین می تواند با استفاده از تعداد دفعات جویدن و نیز مقایسه میزان غذا در تصویر نخست و تصویر نهایی، حجم مواد غذایی مصرفی را تخمین بزند. سپس نرم افزار با کمک این داده ها به محاسبه محتوای انرژی موجود در غذا می پردازد.

این دانشمندان قصد دارند کارایی نسخه نهایی این ابزار را با میزان کارایی شیوه رایج فعلی برای محاسبه کالری ورودی از غذا مقایسه کنند. در شیوه رایج کنونی، میزان کالری ورودی با اندازه گیری آهنگ حذف ایزوتوپ های هیدروژن و اکسیژن اضافه شده به آب در بدن صورت می گیرد. اگر این دستگاه نتایجی نزدیک به این شیوه علمی رایج به دست آورد، در این صورت می توان از این ابزار به عنوان جایگزینی ارزان تر و ساده تر برای شیوه کنونی بهره گرفت.

احتمال می رود که دستگاه «پایش خودکار غذا خوردن» ابتدا به عنوان وسیله ای پزشکی وارد بازار شود، با این حال شاید پس از مدتی، نمونه ویژه افراد عادی نیز به بازار عرضه شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا