کشف هلیوم خارج از منظومه شمسی

دانشمندان تا مدت ها تصور می کردند که هلیوم در تمامی سیاره ها در کائنات وجود دارد؛ همانطور که در سیاره های غول پیکری مانند زحل و مشتری (در منظومه شمسی) وجود دارد. اما نتایج کشف اخیر، تأیید کننده بسیاری از پیش بینی های قبلی دانشمندان در مورد سیارت فراخورشیدی است.

دانشمندان برای نخستین بار، با استفاده از روشی که به درک ساختار سیارات دیگر کمک می کند، شواهدی از گاز هلیوم را در یک ابر نپتون (super-Neptune) در فاصله بسیار دور از منظومه شمسی به دست آوردند. این سیاره فراخورشیدی WASP-107b نام دارد و در فاصله 200 سال نوری از صورت فلکی Virgo قرار دارد.

سیگنال های WASP-107b به قدری پرقدرت است که دانشمندان تصور می کنند جو این سیاره فراخورشیدی تا هزاران کیلومتر در فضا گسترده شده باشد.

این سیاره فراخورشیدی دارای چگالی بسیار پایین بوده و در اندازه ای مشابه سیاره مشتری است، اما تنها 12 درصد آن جرم دارد؛ درعین حال دمای WASP-107b حدود 500 درجه سانتیگراد گرمتر از زمین است.

در این روش از نور مادون قرمز استفاده شد که امکان بررسی سیاره های فراخورشیدی با جو بسیار گسترده را در فواصل بسیار دورتر فراهم کرد. از این طریق، امکان بررسی دقیق تر سیاره های بسیار دورتر در عمق فضا نیز محقق می شود.

جسیکا اسپیک (Jessica Spake)، از پژوهشگران دپارتمان فیزیک و ستاره شناسی دانشگاه اکستر (انگلیس) با اشاره به این کشف گفت: از طریق اندازه گیری نور مادون قرمز، امکان مشاهده گسترده و عمق بیشتری از فضا به نسبت نور فرابنفش فراهم می شود. امیدواریم با استفاده از این روش و تلسکوپ جدید جیمز وب بتوانیم سیاره هایی با جو گسترده هلیومی و هیدروژنی را مورد بررسی قرار دهیم.

این دستاورد بزرگ، گام مهمی برای درک بهتر ساختار سیارات فراخورشیدی محسوب شده و اطلاعات بیشتری درخصوص جو این سیارات، احتمال میزبانی از حیات و حیات فرازمینی در اختیار دانشمندان قرار می دهد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منبع: independent

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا