امکان رصد اوتیسم در سه ماهگی

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،گروهی از محققان بیمارستان کودکان بوستون و دانشگاه بوستون در تشخیص زودهنگام یکی از انواع اختلال اوتیسم به نام ASD به موفقیت هایی دست یافته اند.

تحقیق جدید آنها نشان می دهد با اندازه گیری فعالیت های مغزی نوزاد با کمک electroencephalogram (EEG) در سن سه ماهگی می توان احتمال ابتلای نوزاد به اختلال ASD را به طور دقیق پیش بینی کرد.

 این تحقیق نشان می دهد درمان زودهنگام و آموزش نوزدان مبتلا به ASD تاثیر بسیار مثبتی بر آغاز نشانه های بیماری در سنین بالاتر دارد.

این درحالی است که تشخیص این اختلال بسیار سخت است و علائم آن تا قبل از دو سالگی ظهور نمی کند و تشخیص رسمی آن چند سال بعدتر انجام می شود.

محققان در حال حاضر مشغول بررسی روش های مختلف از آزمایش خون گرفته تا ردیابی حرکات چشم هستند تا این اختلال را تا حد ممکن زودتر ردیابی کنند.

به هرحال هرچند این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است، اما اسکن های fMRI بسیار گرانبها و وقت گیر هستند. همچنین انجام آن برای نوزدان کار مشکلی است، بنابراین روشی ایده آل برای تشخیص بیماری به شمار نمی روند.

اما تحقیقات جدید دانشمندان نشان می دهد با یک EEG ساده می توان بیماری را موفقیت ردیابی کرد. EEG ها کم هزینه و غیرتهاجمی هستند همچنین به کار بردن آن برای کودکان نیز کاری ساده است.

در این تحقیق برای ۱۸۸ نوزاد در سن ۳، ۶، ۹، ۱۲، ۱۸، و ۳۶ ماهگی EEG انجام شد. نیمی از گروه در خطر بالای ابتلا به اختلال ASD قرار داشتند (به دلیل داشتن خواهر یابرادری با همین اختلال).از سوی دیگر الگوریتم های رایانه ای برای تحلیل عمیق ۶ موج مختلف در EEG ساخته شد و نتایج به دست آمده بسیار امیدوار کننده بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا