مقایسه سازه مدرن ایران مال با بزرگترین مال های دنیا

بر اساس آمارهای اعلام‌شده در حال حاضر حدود ۲۶۰ مال در حال ساخت و ساخته‌شده در کشور وجود دارد. در این بین ایران مال، بازار بزرگ ایران پروژه‌ای چند وجهی است که فاز نخست آن همزمان با روز کارگر و در آستانه نیمه شعبان رونمایی شد و قرار است فاز دوم آن هم تا پایان 1399 به بهره برداری برسد. این مجتمع تجاری چند منظوره اهداف زیادی را دنبال می کند و قرار است به مجتمعی تفریحی، تجاری و گردشگری بدل شود. به نظر می رسد اجرای این پروژه فتح باب رقابت با مال های بزرگ دنیا است.

بزرگ ترین مال های دنیا

رتبه بندی بزرگ ترین مال های دنیا به طور معمول بر مبنای دو معیار«مساحت قابل اجاره» و «مساحت کل» است. در رتبه بندی بزرگ ترین مال های دنیا بر اساس معیار «مساحت قابل اجاره»، مرکز تجاری-تفریحی «مال جدید جنوب چین» با اختلاف در صدر قرار دارد. همچین بر اساس معیار مساحت کل پس از «دوبی مال» در جایگاه دوم بزرگ ترین مال های دنیا قرار دارد. این مال که در سال ۲۰۰۵ بازگشایی شد تا ۱۰ سال پس از افتتاح به دلیل خالی بودن، «مال ارواح» یا «مال مرده» نام داشت. با بازسازی این مال در سال ۲۰۱۵ (و تغییر کاربری آن برای استفاده قشر متوسط) اما اکنون ۱۰۰ درصد فضاهای تجاری آن در اختیار کسب وکارها قرار گرفته است. «مال جدید جنوب چین» با ۶۶۰ هزار متر مربع «فضای قابل اجاره» درحال حاضر بزرگ ترین مال دنیا است. به علاوه مساحت کل این مال ۸۹۲ هزار متر مربع است و ۲۳۵۰ واحد تجاری را در خود جای داده است.

بزرگ ترین مال دنیا بر اساس معیار «مساحت کل» نیز ، «دوبی مال» با فضای کل یک میلیون و ۱۲۴ هزار متر مربع است. البته «فضای قابل اجاره» این مال تنها ۳۵۰ هزار متر مربع است که موجب قرار گرفتن این مرکز در رده بیست و پنجم بزرگ‌ترین مال های دنیا بر اساس معیار «فضای قابل اجاره» شده است. این مال که در سال ۲۰۰۸ افتتاح شد دارای ۱۲۰۰ واحد تجاری، بیش از ۲۰۰ رستوران و کافه، مجموعه سینمایی با ۲۲ پرده سینما و ظرفیت ۲۸۰۰ صندلی، پارکینگ با ظرفیت ۱۴ هزار خودرو، سالن اسکی روی یخ با استانداردهای المپیک، بیش از ۷ مکان اقامتی و هتل های لوکس ۵ ستاره، یکی از بزرگ ترین و چشم نوازترین آب نماهای دنیا، شهر کودکان با تجربه یادگیری به وسیله بازی، آکواریوم و پارک زیرآبی دوبی (که اسرارآمیزترین نمایش زندگی زیرآبی جهان را داراست)، پارک ژوراسیک، خلبانی شبیه سازی شده در ایرباس A۳۸۰، برج یونانی و پارک واقعیت مجازی (VR) است.

هم اکنون بر اساس اطلاعات جمع آوری شده، پروژه ایران مال از دوبی مال نیز سبقت گرفته به گونه ای که گفته می شود صاحبان دوبی مال در دیدار از این پروژه شگفت زده شده اند.

اگر بخواهیم مساحت کل پروژه را معیار قرار دهیم، باید آن را بزرگترین مجتمع تجاری، اداری و تفریحی جهان بنامیم زیرا «دوبی مال» در کل یک میلیون و ۱۲۴ هزار متر مربع مساحت دارد و مرکز بزرگ تجاری چین در کل ۸۹۴ هزار متر مربع مساحت دارد.

وجه تمایز سازه ایران مال نسبت به سایر مجتمع های مشابه جهان

جلال رسول اف، مدیرعامل بانک آینده (بانک عامل تامین مالی پروژه ایران مال) در این زمینه گفته است: این پروژه از این جهت اهمیت دارد که نه تنها بزرگ ترین مرکز تجاری کشور است بلکه دارای بزرگ ترین مجتمع های فرهنگی و رفاهی است که همگان می توانند از آن استفاده کنند.

به گفته او، این مجموعه بر اساس سه بعد تخصصی فرهنگ و معماری ایرانی، فرهنگ و معماری اسلامی و فرهنگ و معماری نوین  شکل گرفته است.

مجموعه ایران مال بین دو کلان شهر تهران و کرج در منطقه ۲۲ واقع شده تا خارج از محدوده مرکزی شهر به نیازهای بازدیدکنندگان پاسخ دهد. مساحت کل این مجموعه، یک میلیون و 950 متر مربع است که حدود 500 هزار متر مربع آن را واحدهای تجاری تشکیل می‌دهند. مساحت تجاری این پروژه هم‌ردیف پروژه‌های بزرگ دنیا  و اندکی بزرگتر از The Trafford center انگلستان و Mall of America آمریکاست. یک بازدید کننده برای بازدید از کل بخش تجاری این پروژه باید حدود ۱۴٫۷ کیلومتر پیاده روی کند(یعنی به‌اندازه مسافت خیابان ولیعصر از میدان منیریه تا تجریش)

در فاز اول این مجموعه تنها از یک میلیون و 400 هزار مترمربع آن رونمایی شد که دارای 300 هزار مترمربع واحد تجاری و تولیدی است. 550 متر مربع دیگر در فاز دوم و تا پایان 1399 مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. طولانی‌ترین جاده تندرستی در منطقه نیز در این مجتمع قرار دارد که مسافت آن 2 و نیم کیلومتر است.

سالن‌های همایش  این مجتمع را نباید از یاد برد. باغ دیدار و باغ ماهان نیز  نمایانگر فرهنگ و فناوی‌های جدید روز است. همچنین باغ کتاب( بخشی که به عنوان قلب فرهنگی بازار بزرگ ایران یاد می شود) به وسعت 3 هزار و 300 متر مربع با 67 هزار جلد کتاب و فروشگاه بزرگ کتاب  نیز در این مجموعه خودنمایی می‌کند.

بازار ایرانی ایران مال نیز نماد فرهنگی، ایرانی و اسلامی است. این بازار  بزرگترین بازار سنتی با معماری سنتی است که بعد از دوره صفویه به طور متمرکز ساخته شده و مساحت آن یک هکتار است. این بازار چهار سوق فرش ایران، خشکبار ایرانی، صنایع‌دستی ایرانی و وسایل آنتیک و قدیمی ایرانی  دارد. همچنین بازار ایرانی مانند بازارهای قدیمی دارای تالار آینه است. از سویی برای نخستین بار به جای کافه‌شاپ، در این بازار به رسم قدیم، شربت خانه وجود دارد. سفره خانه سنتی، گذر هنر، سرای هنرمندان، راسته بازار و حجره ها از جمله مهم ترین بخش های آن است که با هدف تاثیرگذاری معماری اسلامی- ایرانی بر سبک زندگی جامعه ساخته شده است. علاوه بر این، بازار بزرگ ایران دارای ۲ باغ است. باغ ایرانی ماهان با الهام از باغ ماهان کرمان با مساحت حدود ۱۶ هزار مترمربع و باغ دیدار که در مجاورت بازار سنتی است، با مساحت حدود ۳ هزار مترمربع از دیگر اماکنی است که با نگاه جذب توریست در این مجتمع ساخته شده است.

دریاچه‌ای به وسعت 13 هزار متر مربع  نیز از دیگر بخش‌های ایران مال است. فضاهای نمایشگاهی این پروژه نیز قابل توجه است. همچنین بزرگترین مرکز نمایشگاهی ایران در ایران مال واقع شده که 40 هزار متر مربع است.  نمازخانه ها و مسجد جامع، امکانات بانکی با  نوین‌ترین امکانات، شهربازی سرپوشیده 10 هزار متر مربعی و سرای سالمندان با ظرفیت 300 نفر از دیگر امکانات ایران مال محسوب می‌شود. علاوه بر این، فاز اول دارای یک هتل ۵ ستاره پلاس با ۴۰۰ اتاق و امکانات بالا است که تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

استفاده از فناوری نانو در ساخت سازه ایران مال

همچنین در ساخت این سازه از فناوری نانو استفاده شده است. یکی از شرکت های تولید کننده انواع بتن های خاص سازه ای، تامین کننده نانو بتن‌های پرمقاومت به‌کار رفته در پروژه عظیم است.

این شرکت با مشارکت در پروژه ساخت مجتمع اداری تجاری تفریحی ایران مال، ۴۰۰۰۰ قطعه صفحه زیرین بتنی سخت‌کننده نانویی پر مقاومت به ابعاد ۱۲۰۰ در ۶۰۰ میلی‌متر و به ضخامت ۴۶ میلی‌متر را به‌صورت پیش‌ساخته و در کمتر از سه ماه به کارفرمای این پروژه تحویل داده است. این بتن‌ها که از فناوری نانو بهره می‌برند، دارای مقاومت فشاری ۸۰ مگاپاسکال (تقریبا سه برابر مقاومت بتن‌های معمولی) و جذب آب کمتر از ۵ درصد هستند.

کارایی و خواص بتن تا حد زیادی به مقدار و ابعاد زیرساختارهای به‌کار رفته در آن بستگی دارد. حضور مواد نانومتری در ترکیب بتن، نقش قابل‌ ملاحظه‌ای در بهبود خواص فیزیکی آن دارد و ضمن ایفای نقش یک فعال‌ساز در فعالیت‌های شیمیایی پوزولانی، منجر به تولید بتن با خواص مقاومتی بالا می‌شود.

از مزایای استفاده از نانوبتن در ساخت بنا می‌توان به مواردی از قبیل کاهش هزینه‌های اجرایی، افزایش عمر مفید سازه، کاهش ابعاد سازه و استفاده مناسب‌تر از فضا، افزایش مقاومت سازه در برابر عوامل مخرب محیطی و کاهش نفوذپذیری اشاره کرد.

از سوی دیگر، از نظر زمان اجرا، کاربرد روان کننده‌های نانو ساختار تولید بتن پیش‌ساخته را بهبود می‌بخشند و زمان عمل‌آوری با بخار را کاهش داده یا حذف می‌کنند؛ در نتیجه زمان قالب برداری کاهش می‌یابد. به‌این‌ترتیب به همراه افزایش کیفیت، بازده تولید نیز افزایش می‌یابد. از دیدگاه منافع عمومی نیز نتایج این تحقیق در جهت کاهش آلودگی محیط ‌زیست و استفاده بهینه از سیمان تولیدی در کشور بسیار موثر خواهد بود.

گزارش: فرزانه صدقی

 

 

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا