حشراتی با نیش‌های دردسرساز

طی سال‌های گذشته شاهد بروز برخی بیماری‌های جدید در جوامع مختلف بودیم که براثر نیش حشرات به انسان منتقل می‌شدند. برای نمونه تنها در ایالات‌متحده آمریکا، آمار افراد مبتلا شده به ویروس زیکا طی یک سال گذشته با رشد ۶۰ درصدی مواجه شده است.

درمجموع کارشناسان اعلام می‌کنند که نیازی به نگران شدن درزمینهٔ خطر بیماری‌های ناشی از حشرات در جوامع وجود نداشته و شرایط بازمان گذشته هیچ تفاوتی ندارد. این افزایش آمار بیشتر ناشی از فراگیر شدن موج ابتلا به یک بیماری خاص مانند زیکا بود که کاملاً کنترل‌شده و خطری جدی محسوب نمی‌شود.

به همین دلیل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات‌متحده آمریکا با صدور بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر شد، اعلام کرد که بیماری‌های ناشی از گزش انواع حشرات از قبیل ساس، کنه، پشه و کک بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ سه برابر شده است. این موضوع با واکنش رسانه‌های مختلف روبه‌رو شده و بسیاری از آن‌ها از قبیل نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست این مسئله را نشانه رشد سریع بیماری‌های ناشی از حشرات دانسته و از آن به‌عنوان یک بحران یادکردند. مطالعه دقیق و علمی آمار ارائه‌شده در این زمینه، نشان می‌دهد این موضوع را نمی‌توان یک بحران تلقی کرده و شرایط در حالت اضطراری قرار ندارد.

اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها که بر اساس گزارش‌های هفتگی موسسه بیماری‌ها و مرگ‌ومیر منتشرشده است، نشان‌دهنده وجود ۱۶ بیماری مختلف است که توسط حشرات به انسان منتقل می‌شوند. تمامی این بیماری‌ها در صورت مشاهده، به سیستم ملی نظارت بر بیماری‌ها (NNDSS) گزارش داده‌شده و ثبت می‌شوند. در این سیستم، اطلاعات تمامی ایالت‌های آمریکا جمع‌آوری‌شده و این آژانس در گزارش مطبوعاتی خود خاطرنشان کرد که این برای نخستین بار است که ، آمار بیماری‌ها و شمارش آن‌ها با یکدیگر ترکیب و آنالیز شده‌اند.

مجموعه عوامل بیماری‌زا

این ۱۶ بیماری شامل ۶ بیماری ناشی از ساس و کنه است که در بین آن‌ها بیماری لایم (Lyme disease) مهم‌تر و جدی‌تر بوده و البته انواع تب‌ها و بیماری‌هایی مانند anaplasmosis و ehrlichiosis نیز گزارش‌شده است. در این میان برخی بیماری‌ها و ویروس‌های جدیدی نیز مانند babesiosis و Powassan مشاهده‌شده‌اند.

در گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها همچنین به وجود ۹ بیماری ناشی از گزش پشه‌ها شامل ویروس نیل غربی (West Nile virus) که به‌طور متغیر طی دوره زمانی مطالعه شده، شیوع یافته وجود دارد که البته این بیماری‌ها با افزایش و رشد جدی مواجه نبودند.

کارشناسان مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها شمار مبتلایان به بیماری‌های ناشی از گزش پشه از قبیل زیکا، تب دنگی و Chikungunya که معمولاً از طریق سفر به سایر کشورها ایجاد می‌شود را نیز در محاسبات خود در نظر گرفته‌اند، اگرچه طی ۱۳ سال گذشته انتقال مالاریا یا تب زرد در ایالات‌متحده وجود نداشته و طی این مدت‌زمان تنها یک مورد تب زرد ثبت‌شده است که در سال ۲۰۱۶ رخ داد.

نکته دیگر که در این گزارش باید به آن توجه کرد، این است که پژوهشگران در بررسی‌های خود به بیماری‌های نادر ناشی از گزش حشرات نیز توجه کرده و شواهد و اطلاعات نشان می‌دهد که در آمار افراد مبتلابه این بیماری‌ها طی ۱۳ سال گذشته تغییری ایجاد نشده و جای نگرانی وجود ندارد.

چه بیماری‌هایی افزایش‌یافته است؟

باید توجه داشت که بیماری‌های متعددی می‌تواند از طریق حشرات به انسان منتقل شود که هرکدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند. در این میان بیشترین آمار رشد بیماری‌ها به تب زیکا و Lyme تعلق دارند. بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۶ شانزده بیماری ناشی از حشرات عامل بروز امراض مختلفی بین ۶۴۲ هزار و ۶۰۲ نفر در ایالات‌متحده شد. مجموع این آمار برای سال ۲۰۰۴ حدود ۲۷ هزار و ۳۸۸ نفر بود که در سال ۲۰۱۶ به رقم ۹۶ هزار و ۷۵ نفر افزایش پیدا کرد. این موضوع نشان می‌دهد که بیش از ۶۸ هزار مورد بیماری ناشی از حشرات در سال ۲۰۱۶ به نسبت سال ۲۰۰۴ ثبت‌شده است. در این میان، ۶۱ درصد از این رشد به بیماری زیکا تعلق دارد که به‌صورت گسترده در بسیاری از کشورهای جهان در سال ۲۰۱۶ شیوع پیدا کرد. از سوی دیگر این برای نخستین بار بود که اطلاعات مربوط به بیماران مبتلابه زیکا در آمریکا جمع‌آوری می‌شد و ما اطلاعاتی از شرایط پیشین نداریم. از سوی دیگر بسیاری از افراد مبتلابه این بیماری در سال ۲۰۱۶ به کشورهای درگیر با زیکا سفرکرده بودند که این موضوع خود باعث افزایش این بیماری و رشد آن شده است.

منبع: arstechnica